HETI POP – Van Gogh-felfedezés, digitális megőrzés,újabb Trafalgar téri pop-up szobor és Munkácsy-festményt adományoztak Békéscsabán
Egy Van Gogh-rajongó művészettörténeti detektív felfedezte a művész halála előtt készített utolsó munkájának valódi helyszínét. A néhány órával Van Gogh 1890. július 29-én történt öngyilkossága előtt festett, Gyökerek című kép helyszíne Párizstól északra található – ma pedig már emléktábla is jelzi a hely történetét. A Gyökerek című festményről néhány éve derült ki, hogy valójában a művész utolsó alkotása, a korábban utolsó festménynek tartott, szimbolikus értelműnek tulajdonított Hollók a gabonaföld felett helyett. A festményen ábrázolt fák valódi helyszínének felfedezése Wouter van der Veenhez, az Institut Van Gogh tudományos vezetőjéhez köthető, a felfedezésben pedig régi, auversi képeslapok voltak segítségére.
A Neomam kreatív stúdiója gifeket készített arról, hogy a közös emlékekként megőrzött régi építészeti remekek hogyan nézhettek ki eredeti pompájukban. Először ikonikus romokat képzeltek el megépítésük idejében, most azonban 6, az UNESCO örökségébe tartozó helyszínt örökítettek meg – olyan kulturális helyszíneket, amik jelenleg veszélyben vannak és örökre eltűnhetnek a Föld színéről katonai okokból, természeti katasztrófa vagy az urbanizációs folyamatok miatt. Az új sorozatban többek között szíriai, panamai, izraeli és iraki épületek vannak.
Négy hónapos csúszás után kikerült a londoni Trafalgar térre a Fourth Plinth (Negyedik lábazat) köztéri projekt legújabb alkotása. Heather Phillipson hatalmas olvadó édességet és a tetején ülő cseresznyét, rajta pedig egy hatalmas legyet ábrázoló szobra 2022 tavaszáig lesz látható. A munkát eredetileg márciusban installálták volna, de ez a koronavírus miatt július 30-ára csúszott. Heather Phillipson szobrán van egy funkcionáló drón is, amely élő közvetítéseket nyújt a művész által létrehozott weboldalon. Ugyanezen a weboldalon egy a közvetítéseket és a szobrot kiegészítő, a művész által készített audiokollázs is elérhető.
Felmenőikről készített korai Munkácsy-képeket ajánlott fel a Vidovszky család a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum hamarosan nyíló új állandó kiállításához. A Vidovszky Jánost és nejét, valamint leányukat, Matildot ábrázoló, a festő korai korszakából származó portréhármast helyezett letétbe a Vidovszky család a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban. A csabai származású Vidovszky János annak a gróf Apponyi családnak volt az intézője a Békés megyei Gerendáson, amelyből az 1920-as párizsi békekonferencián a magyar delegációt vezető Apponyi Albert is származott. A múzeum több mint százéves fennállása óta soha ennyi Munkácsy-mű nem szerepelt az állandó kiállításon, a három portréval együtt 19 eredeti alkotás lesz látható a tárlaton, amelynek értéke közelíti az ötmilliárd forintot. Az új állandó Munkácsy-kiállításra az intézmény a Magyar Nemzeti Galériától (MNG) hat festményt kapott tartósan kölcsönbe, saját képanyagukból tíz alkotás alkotja majd a tárlat gerincét.
Források: theartnewspaper.com, designboom.com, news.artnet.com, MTI