2019 legjei – Szilágyi Róza Tekla szerint

Szilágyi Róza Tekla

Új toplistával bővült az Artmagazin Online repertoárja: mi, a szerkesztőség tagjai összeszedtük, mik voltak azok a kulturális „produktumok”, események, amik a 2019-es évünket meghatározták. A kedvenceink között akadnak külföldi és hazai kiállítások, hollywoodi és ázsiai filmek, üdítő színházi drámák, meghökkentő dokumentumfilmek, különleges történettel rendelkező ruhakollekciók vagy szórakoztató-szatirikus sorozatok. 

Eksztázis

Gaspar Noé legfrisseb Climax (Eksztázis) címre hallgató filmje fullasztóan hosszú snittekből építkezik. A leggátlástalanabb, szombat hajnali táncolásokat idéző jelenetek, állatias koreográfia, forró tánc és a tudatmódosító szerek következtében kialakuló hátborzongató, rémálomszerű helyzetek kavalkádja. A filmet klausztrofób, érzelmi katasztrófaturizmusra emlékeztető szuperközelik és a tébolyultan menekülő karakterek után rohanó, pásztázó kameramozgások jellemzik. A film a sok 2019-es és 2018-as sikeres független filmet jegyző A24 égisze alatt debütált.

 

Omar Kholeif: Goodbye World! Lookint at Art in a Digital Age

A jelenleg a Sharjah Art Foundation egyik kulcskurátoraként tevékenykedő, korábban a Museum of Contemporary Art Chicago és a Whitechapel Gallery kiállításait jegyző művészetelméleti szakember, Omar Kholeif könyvét hosszabb halogatás után idén vettem meg a LACMA könyvesboltjában – egy „mi fér a kézipoggyászomba” latolgatás után, amelyből többek között a The Politics of Design című könyv került ki vesztesként. Omar Kholeif írása többek között arról szól, hogy a jelenben nem csupán a kortárs kulturális produktumok változtak meg, hanem az is, ahogyan mi, befogadók nézzük őket.

A könyv igazán arról szól, amiről nap mint nap gondolkozom, amikor azon vacillálok, hogy a szemem kinyitása után hányadik másodpercben nézzem meg reggel a telefonom kijelzőjét – és az éjszaka érkezett e-maileket, notifikációkat.

A digitális világban ránk ömlő képek és információk vajon hogyan befolyásolják a kultúrafogyasztást és a vizuális művészetet, milyen új platformok jelennek meg, és mi befolyásolhatja az új kor kánonképzését? Hatalmas plusz pont, hogy a könyv, annak ellenére, hogy komoly témáról szól, személyes hangvételű, a szerző személyes történeteiből táplálkozik – és rengeteg fontos kortárs projektet és kezdeményezést mutat be.


Forrás: zak.group

Szarvas Valentin kollekciója

Az öltönynadrágok esztétikájának nagy rajongójaként úgy érzem, hogy a csodás, printelt anyagból készült, szoborszerű sziluettű power suit magáért beszél.

Foto orbanszilard
Fotó: Orbán Szilárd

Tót Endre-kiállítás az acb Galériában

Hogyan hatnak egy elfeledettnek hitt és váratlanul előbukkanó sorozat képei? A háttértörténetről magát a művészt kérdezhettem.

Pic341
Részletek a Layout festmények 1988–1991 kiállításról, Fotó: Tóth Dávid
 

Alex Cameron-album

A Miami Memory a legromantikusabb pop dal, amit az elmúlt években hallottam. Alex Cameron a számot festő-színésznő barátnőjének írta ajándékba. A szövegekben erős, hasonló címmel megjelent albumon szereplő szám kapcsán minden hallgatáskor egy gondolat dübörög a fejemben: titkon minden bölcsész lány arra vágyik, hogy egy furcsa, szoft-harcias esztétikájú férfi ilyen csodaszép szerelmes számot írjon neki.