A GYÁR ELHAGYJA A MUNKÁSOKAT
LŐDI ÁRON METALLURGIA CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁRÓL
Harun Farockinak a mozgókép centenáriumára készített filmesszéje, az Arbeiter verlassen die Fabrik (A munkások elhagyják a gyárat, 1995) azt mutatja meg, hogyan vált a tömeges ipari munka világában az üzem kapuján kilépő vagy afelé siető dolgozók csoportja a 19. század végén megszülető mozgókép alapvető témájává.1 1895. március 19-én, A munkaidő vége című film azt rögzíti, ahogyan a munkások távoznak a kinematográf szabadalmaztatóinak, Auguste és Louis Lumière-nek az üzeméből. „A film történetében az első kamera egy gyárra irányult – mondja Farocki filmjének narrátora –, s száz év elteltével elmondható: a gyár aligha vonzotta, inkább taszította a filmet. A munka- vagy munkásfilm nem vált fő műfajjá, a gyár előtti tér másodlagos jelenet maradt. A gyárkapuk formálják meg a munkaügyi szabályok által összemérhetővé tett munkásnőket és munkásokat, a tömörülés pedig kialakítja a munkaerő képét. (…) A kép közel áll a fogalomhoz, így vált ez a kép is retorikai alakzattá. Megtalálhatók dokumentumfilmekben, ipari és propagandafilmekben, gyakran zenével és/vagy szavakkal kísérve, a képre pedig olyan szavakat írnak, mint »kizsákmányoltak«, »ipari proletariátus«, »az ököl munkásai« vagy »tömegtársadalom«”.
2006-ban, a Velencei Biennálén a legjobb külföldi pavilonnak járó Arany Oroszlán-díjat elnyerő Andreas Fogarasi Kultur und Freizeit című, Farocki-utalásokkal telített videó-installációja arra mutatott rá, hogy az 1970-es évektől meginduló, mifelénk az 1990-es rendszerváltással teljes fokozatba kapcsoló dezindusztrializáció nemcsak a munkahelyét számolta fel az ipari munkásságnak, de azokat a munkásotthonokat, művelődési házakat és kultúrotthonokat is, amelyeket a 20. század elején a munkásmozgalom aktív tagjai a saját erejükből építettek fel. Arbeiter verlassen das Kulturhaus (A munkások elhagyják a kultúrházat) a belső címe annak a résznek, mely üres terek lassú és néma bemutatásával szemlélteti azt, hogy nemcsak a munkahely és a munkaidő – de a szabadidő is elveszett.2 A dezindusztrializáció nemzetközi szinten is legkomolyabb, több mint egy évtizedet átölelő munkáját kétségkívül Almási Tamás nyolcrészes Ózd-sorozata jelenti számunkra. A filmrendező 1986 körül kezdi forgatni dokumentumfilmjét az Ózdi Kohászati Üzemekben, kamerája nemcsak a helyi elitváltást, nemcsak a gazdasági reformot és a rendszerváltást, de négy munkás – és azok családjának – történetén keresztül az ózdi munkásosztály agóniáját és halálát is megörökíti. A Tehetetlenül című nyolcadik, összefoglaló rész úgyszólván apokaliptikus kezdő képsorai a gyár üresen maradt csarnokainak, használaton kívüli kéményeinek és az egykori munkásszállások kietlen sorainak felrobbantásával teszik szemléletessé egy korszak és egy öntudattal rendelkező társadalmi osztály végét.3
Lődi Áron Metallurgia című értelemgondozó projektje ebbe a sorba illeszthető bele, ezt a gondolati hagyományt viszi tovább. A kiállítás terét rézsútosan elfoglaló öltözőszekrény-sor mintha azt sugallná: a munkás porhüvelye már eltávozott az ipari munka teréből, helyét részben a fém mint anyag, részben az üresség veszi át. Ha belegondolunk abba, hogyan alakult át Budapest ipari körzeteinek képe az elmúlt három évtizedben, milyen helyei voltak, s maradtak meg az ipari munka és munkásság szellemének, akkor teljesen legitim az, ahogyan a kiállítási vezetőben Zemlényi-Kovács Barnabás az „ipari gótika” kifejezéssel értelmezi Lődi Áron Dunai Vasművel foglalkozó munkáit.4 Jelen pillanatban Budapest 11. kerületében állunk, a 1111 Galériában. Ha a tárlat közvetlen környezetére vetjük tekintetünket, megállapíthatjuk, hogy az iparról ismert Fehérvári és Budafoki út tele volt gyárakkal, üzemekkel. A Gamma Műszaki Rt., a Budapesti Híradástechnikai Gépgyár, a Kelenföldi Erőmű, a Budai Hengermalom, a Budapesti Hajtóműgyár, a Magyar Kábelművek, a Lágymányosi Dohánygyár, Lenfonó és Szövőipari Vállalat, a Goldberger Textilművek, az Albertfalvai Cérnázógyár, a Híradástechnikai Gépgyár (HITEKA) mind itt tartották fenn telephelyeiket.
A Magyarországra az 1980-as években megérkező dezindusztrializáció révén eme gyárak elhagyták a munkásokat, s – ha egyáltalán megmaradt az épületük, akkor – átadták helyüket a bevásárlóközpontoknak, lakóparkoknak, szórakoztató övezeteknek vagy koncert-helyszíneknek. A dezindusztrializációt úgyszólván „természetes” jelenségként, egyfajta szükségszerűségként kezelő, a naiv közgazdasági beszédrendtől megittasodó magyar értelmiség és új politikai elit felemelt kézzel nézte végig, ahogyan emberek százezrei veszítik el a hivatásukat, illetve addigi életük értelmét. Valódi szakszervezetek híján az államilag levezényelt felszámolási eljárásoknak nálunk nem volt olyan masszív ellenállása, mint Közép-Angliában. 1984–1985-ben ugyanis, amikor a neoliberális gazdaságpolitika jegyében Margaret Thatcher kíméletlenül bezáratta a bányákat, a komoly múltra visszatekintő szakszervezetek kiterjedt sztrájkokba kezdtek. Ennek egyik legvéresebb eseménye az 1984. júniusi orgreave-i csata volt, melyet egy művészi újrajátszás keretében Jeremy Deller megörökített (The Battle of Orgreave, 2001).5
Mifelénk mindez sokkal csendesebben, úgyszólván láthatatlanul zajlott le. Az együttes önvédelem helyett a magányos önpusztítás dívott. Az üresen maradt épületek jobb esetben raktárként, nagybani diszkontáruházként, autószerelő műhelyként működnek tovább, de nem egy egykori telephely átadta magát a maradéktalan pusztulásnak. A genius loci, a hely szelleme, melyet sok tízezer ember töltött meg nap nap után élettel, a múlté. A jelen alig is érdeklődik saját tegnapja, önnön előzményei iránt, úgy tesz, mintha semmi sem történt volna, homokba dugja fejét, s ezzel a kollektív tudattalanba száműzi, s így örök visszatérésre kárhoztatja a munkások szellemét. Néhány négyzetkilométeren úgyszólván példátlan sűrűséggel és szemléletességgel torlódik fel az idő.
Lődi Áron Metallurgia címet viselő projektje annyiban más, amennyiben a dunaújvárosi vasmű kapcsán a múlt, a jelen és a lehetséges jövő kapcsolatát boncolgatja. „Az erőltetett iparosítás szimbolikus intézményéből – fogalmaz a projektleírás – az elmúlt évek egyik utolsó jelentős szakszervezeti ellenállásainak helyszínévé váló gyár a fordista szocialista paradigma utolsó megtestesítői közé tartozik a második, immár neoliberális reindusztrializációs program idején, amelyet az akkumulátorgyárak fémjeleznek. Akárcsak a vasércet, a Dunai Vasmű – éppen hetvenéves működése alatt – képes volt magába olvasztani az államszocialista ideológiától a valóban emancipatorikus modernista víziókon át az autoriter neoliberalizmusig, a szovjet geopolitikától a „keleti nyitáson” át az orosz-ukrán háborúig, a szocialista erőltetett nehézipartól a posztfordizmuson át az újraiparosításig az elmúlt évtizedek politika- és gazdaságtörténetét. Éppígy a gyár kijelölt utóélete is önmagán túlmutatva metaforizálja azt a következő, disztópikus hetven évet, amelyet a jelen domináns tendenciái előrevetítenek”.6 De vajon annak látszata, hogy – eltérően Ózdtól vagy a 11. kerület ipari övezetétől – a Dunai Vasmű megmaradt, szavatol-e bármilyen szellemi folytonosságot?
A Metallurgia című tárlat középpontjában a fém és a kéz áll. Az élettelennek hitt fém, mely évszázadokon keresztül, az emberi életnél jóval hosszabb ideig képes fennmaradni, s beolvasztása, újraformázása nyomán bármikor képes új életet nyerni. És a testről leválasztott, arctalan, úgyszólván élettelen kéz, mely munkástömegek híján képtelen ökölbe szorulva erőt mutatni a gyárigazgatónak és a tulajdonosnak.7 Hogyan másként lehetne jellemezni ezt a szemléletes váltást, mint a fém és a kéz politikai antropológiájaként? Ugyancsak Harun Farocki volt az, aki 1997-es, Der Ausdruck der Hände (A kezek kifejezése) című esszéfilmjében a mozgóképnyelv gesztustörténetét vizsgálta. „A homo sovieticusból a homo oeconomicusba való átmenet során új gesztusprogramot helyeztek üzembe – írja Henrik Gustaffson –, mivel a központi terv vasökle megadta magát a szabadpiaci rendszer láthatatlan kezének. (…) A kéz önmagában is plasztikus médium, s a mimikri eszközeként is használható. (…) A Der Ausdruck der Hände című filmben a filmkészítő keze egy asztalon kotorászó kétlábú lény formáját ölti magára, míg a Két háború között (1978) című filmben a két kéz táncoló párrá alakul át, s elegánsan kezd bele a tangó szinkópás lépéseibe. A kéz láthatatlan vagy elképzelhetetlen testet is utánozhat”.8
Az új életet élő fém mellett a Metallurgia-projekt megítélésem szerint nagyon hasonló jelkép- és gesztusrendszert alkalmaz, amennyiben tényleg az eltűnő, erejét veszett vasököl és az éppen látható, de élettelen szabadpiaci kézként is értelmezhető pátoszformulákkal dolgozik. A papírlapot fogó kéz kecses tartása és finom gesztusa mögé hagyományosan nehezen képzelünk egy a fizikai munkában megfáradt, kérges munkáskezet. De akkor kinek a keze ez a kéz? A szabadpiaci kapitalizmus láthatatlan keze ölt testet, mely fölényeskedő gesztussal írott dokumentumot, netán szerződést kínál? Vagy a protézis jegyében, ez a műkéz az ipari élőmunka alternatíváját, a gépek uralmát jeleníti meg? A kiállítási vezetőben Lődi Áron néhány, a készülő kiállításhoz kapcsolódó terepmunkán készített interjúrészlet alapján írt fiktív naplóbejegyzést is közzétesz. Az egyik interjúalany így foglalja össze a vasmű jelenlegi állapotát: „Nehéz szívvel írom le, hogy egykor virágzó gyárunk fokozatos hanyatlását látom. Gépeink sorra hibásodnak meg, termelésünk potenciálja a nullával egyenlő, a morál meg romokban. Biztos vagyok benne, hogy mindez akkor kezdődött, amikor valami barom, úton a kantin felé felrúgta a meleghengermű makettjét. Ez még 2004-ben lehetett. Babonás vagyok. Marhára sajnáltam már akkor is, hogy tönkrement, mert gyönyörű modell volt. A műszerészek még mozgó alkatrészeket is tettek bele, hogy az pontosan szemléltesse a munka minden fázisát”.
Úgy tűnik, hogy a látszólagos folytonosság Dunaújvárosban a lassú pusztulás másik neve. A Liberty Steel nevében feltűnő szabadság szelleme aligha nyújt mindenki számára megnyugtató megoldást az évtizedek óta húzódó leépülésre és pusztulásra. Kísértet járja be Európát, az üres ipari üzemek kísértete.
1 - Vö. Kaja Silverman – Harun Farocki, Speaking about Godard, New York – London, New York University Press, 1998, 144.
2- Andreas Fogarasi, Kultur und Freizeit. (Magyar Pavilon, Giardini di Castello, Velence, 52. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále), Timár Katalin (szerk.), Budapest, Műcsarnok, 2007.
3 - Lásd Almási Tamás: Szorításban (1987); Az első száz év (1991); Lassítás (1991); Miénk a gyár, I–II. (1993); Acélkapocs (1994), Petrenkó (1995); Meddő (1995); Tehetetlenül (1998). Plusz az uniós csatlakozás után készült: A mi kis Európánk, 2006.
4 - Zemlényi–Kovács Barnabás, Fantomvégtag, vasököl. Kommentár Lődi Áron Metallurgia című kiállításához. In Metallurgia. Kiállítási vezető, Budapest, 1111 Galéria, 2024, 2–6.
5 - Katie Kitamura, „Recreating Chaos”: Jeremy Deller’s The Battle of Orgreave, in Historical Reenactment. From Realism to the Affective Turn, Iain McCalman – Paul A. Pickering (szerk.), London, Palgrave Macmillan, 2010, 39–49.
6 - Lődi Áron, Metallurgia: projektleírás, kézirat, 2024, 6.
7 - Ute Holl, „Man erinnert sich nicht, man schreibt das Gedächtnis um”! Modelle und Montagen filmischer Bildatlanten, in Der Bilderatlas im Wechsel der Künste und Medien, Sabine Flach, Inge Münz-Koenen, Marianne Streisand (szerk.), München, Fink, 2005, 251-270.
8 - Henrik Gustafsson, „A New Image of Man”. Harun Farocki and Cinema as Chiro-praxis, Journal of Aesthetics and Culture, 13. évf. (2021) 1. sz., 1–16., itt: 6.
LŐDI ÁRON: METALLURGIA
2024. február 29. – március 29., 1111 Galéria
Kurátor: Zemlényi-Kovács Barnabás
Grafika: Csocsán Laura