Viennafair 2014

Rövid jelentés a császárvárosból

Rieder Gábor

A bécsi vásárt, a Viennafairt idén rendezték meg tizedszerre. Akár jubilálhattak is volna, pezsgős vödrökkel és tűzijátékkal, de csak tették a dolgukat, mint rendesen. Három évvel ezelőtt orosz befektető-milliárdosok megvették az egész céget, kineveztek két dinamikus kurátoramazont, hogy trendi New York-i fazon szerint fogalmazzák újra a fair arculatát. Ezt kemény kézzel le is vezényelték – majd kilépett az egyik orosz milliárdos (a második évben), és lelépett az egyik igazgató (idén, egy hónappal a vásár kezdete előtt), de maradt a fiatal, kazahsztáni születésű Christina Steinbrecher-Pfandt. Itt épp nagyonkék szerelésben pózol a vásár nagyonkék felirata előtt (az egész Viennafair idén ebben a nagyonkék arculatban tobzódik):


Christina Steinbrecher-Pfandt, a vásár művészeti igazgatója © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth
 
Steinbrecher-Pfandt, a magára maradt művészeti igazgató egyedül is lebonyolította a vásárt, minden korábbinál több gyűjtőt csábítva Bécsbe. És ez fontos eredmény, mert a kísérletező, konceptuális, név- és brandnélküli kortárs művészekre fókuszáló profil nem vonzza mágnesként a vásárlókat. Idén, úgy néz ki, ez a dolog megoldódott, áradtak a gyűjtők hosszú tömött sorban.
 
Franziska és Christian Hausmaninger műgyűjtők pózolnak a Viennafairen © VIENNAFAIR / Jakob Polacsek
 
A Viennafair nem véletlenül vette fel három éve a „The New Contemporary” alcímet. A kurátorok folyamatosan járják a félázsiai határzónát, új préda után kutatva a terra incognitán. Idén Azerbajdzsán került fókuszba; egész pontosan Baku pusztuló szépségeinek állít emléket egy stand, többek között Aida Mahmudova tetszetős (ideszállított ajtót dekoratív tükör-arabeszkkel kombináló) installációjával:
 
VIENNA Focus: Azerbajdzsán © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth
 
A „The New Contemporary” keze tényleg messze elér, akár Dubajig is (Carbon 12):
 
© VIENNAFAIR / Kristina Kulakova 
 
A nekünk fontos kelet-európai régióból idén a románok emelkedtek ki. Nem hiába nyüzsögtek ott mindenhol az elmúlt években, Bécsben is megkapták a nekik kijáró külön figyelmet: külön szekció, panelbeszélgetés stb. Sajnos azonban a tömeghatás nem tesz jót a román szcénának, túl sok a középszerű tucatgaléria. A három tényleg jó román résztvevő közül a meglepetés, az alig ismert kolozsvári :BARIL Galéria, amelynek remek mutáns széke bekerült a válogatásunkba:
 
Arantxa Etcheverria: Szék, 2013, fa, 50 x 30 x 43 cm © a :BARIL, Kolozsvár engedélyével
 
A magyarok jó formát hoztak, de most se ők kerültek a rivaldafénybe. Hanem természetesen a bécsi galériák, közülük is – egy részről – a nagyvadak. Például Georg Kargl Fine Arts, a horvát David Maljkovič-csal:
 
© a Georg Kargl Fine Arts, Bécs engedélyével
 
Vagy a kutyafejű öltönyös szoborral érkező Ernst Hilger:
 
Galerie Ernst Hilger © VIENNAFAIR / Kristina Kulakova
 
De a személyes kedvenc akkor is a Galerie Nächst St. Stephan, a gyönyörűen elegáns absztraktjaival. 
 
Galerie Nächst St. Stephan © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth
 
A nagyon trendi konceptuális absztraktokat hozó bécsi mezőny most is erős volt, Meyer Kainertől Emanuel Layrig. Ebből a csoportból nézzük a Cäcilia Brown papírmaséból és csemperagasztóból készült szobrait kiállító Galerie Gabriele Sennt:
 
Galerie Gabriele Senn © VIENNAFAIR / Kristina Kulakova 
 
A divatos, szofisztikált absztrakt műfajban csak a berliniek tudtak túltenni az osztrákokon. Nagyon komoly delegáció érkezett a német fővárosból, olyan rangos résztvevőkkel, mint a Galerie Crone
 
Galerie Crone © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth 
 
Berlint megnézhetjük jövő héten Budapesten, az Art Marketen is. Ott derül majd ki igazán, meddig nyúlik Közép-Európa.