A bécsi vásárt, a Viennafairt idén rendezték meg tizedszerre. Akár jubilálhattak is volna, pezsgős vödrökkel és tűzijátékkal, de csak tették a dolgukat, mint rendesen. Három évvel ezelőtt orosz befektető-milliárdosok megvették az egész céget, kineveztek két dinamikus kurátoramazont, hogy trendi New York-i fazon szerint fogalmazzák újra a fair arculatát. Ezt kemény kézzel le is vezényelték – majd kilépett az egyik orosz milliárdos (a második évben), és lelépett az egyik igazgató (idén, egy hónappal a vásár kezdete előtt), de maradt a fiatal, kazahsztáni születésű Christina Steinbrecher-Pfandt. Itt épp nagyonkék szerelésben pózol a vásár nagyonkék felirata előtt (az egész Viennafair idén ebben a nagyonkék arculatban tobzódik):

Christina Steinbrecher-Pfandt, a vásár művészeti igazgatója © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth
Steinbrecher-Pfandt, a magára maradt művészeti igazgató egyedül is lebonyolította a vásárt, minden korábbinál több gyűjtőt csábítva Bécsbe. És ez fontos eredmény, mert a kísérletező, konceptuális, név- és brandnélküli kortárs művészekre fókuszáló profil nem vonzza mágnesként a vásárlókat. Idén, úgy néz ki, ez a dolog megoldódott,
áradtak a gyűjtők hosszú tömött sorban.
Franziska és Christian Hausmaninger műgyűjtők pózolnak a Viennafairen © VIENNAFAIR / Jakob Polacsek
A Viennafair nem véletlenül vette fel három éve a „The New Contemporary” alcímet. A kurátorok folyamatosan járják a félázsiai határzónát, új préda után kutatva a terra incognitán. Idén Azerbajdzsán került fókuszba; egész pontosan Baku pusztuló szépségeinek állít emléket egy stand, többek között
Aida Mahmudova tetszetős (ideszállított ajtót dekoratív tükör-arabeszkkel kombináló) installációjával:
VIENNA Focus: Azerbajdzsán © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth
A „The New Contemporary” keze tényleg messze elér, akár Dubajig is (
Carbon 12):
© VIENNAFAIR / Kristina Kulakova
A nekünk fontos kelet-európai régióból idén a románok emelkedtek ki. Nem hiába nyüzsögtek ott mindenhol az elmúlt években, Bécsben is megkapták a nekik kijáró külön figyelmet: külön szekció, panelbeszélgetés stb. Sajnos azonban a tömeghatás nem tesz jót a román szcénának, túl sok a középszerű tucatgaléria. A három tényleg jó román résztvevő közül a meglepetés, az alig ismert kolozsvári
:BARIL Galéria, amelynek remek mutáns széke bekerült a válogatásunkba:
Arantxa Etcheverria: Szék, 2013, fa, 50 x 30 x 43 cm © a :BARIL, Kolozsvár engedélyével
A magyarok jó formát hoztak, de most se ők kerültek a rivaldafénybe. Hanem természetesen a bécsi galériák, közülük is – egy részről – a nagyvadak. Például
Georg Kargl Fine Arts, a horvát
David Maljkovič-csal:
© a Georg Kargl Fine Arts, Bécs engedélyével
Galerie Ernst Hilger © VIENNAFAIR / Kristina Kulakova
Galerie Nächst St. Stephan © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth
Galerie Gabriele Senn © VIENNAFAIR / Kristina Kulakova
A divatos, szofisztikált absztrakt műfajban csak a berliniek tudtak túltenni az osztrákokon. Nagyon komoly delegáció érkezett a német fővárosból, olyan rangos résztvevőkkel, mint a
Galerie Crone:
Galerie Crone © VIENNAFAIR / Christian Jungwirth
Berlint megnézhetjük jövő héten Budapesten, az
Art Marketen is. Ott derül majd ki igazán, meddig nyúlik Közép-Európa.