TÉRTÁGÍTÁS

A Teleport Galéria bemutatkozó kiállítása

Helyszín: TIT STÚDIÓ EGYESÜLET (1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.)
Nyitva tartás: JÚNIUS 29 – JÚLIUS 10. CSÜTÖRTÖK – PÉNTEK: 14:00-17.00 + előzetes bejelentkezéssel

Megnyitó: JÚNIUS 29. (hétfő) 19.00 A kiállítást megnyitja: FRAZON Zsófia

Kiállító művészek: ALPERN Bernadett, ERMÉNYI Mátyás, KAMONDI Gabriella, LACI&BALÁZS, LEITNER Levente, PÁLINKÁS Bence György, RUDAS Klára, SEEMANN Adrienn, SZIMÁN György, SZEMZŐ Zsófi

Kutatás: BALÁZS Kata, BÓDI Lóránt

Arculat: BOZZAI Dániel

Kurátorok: DON Tamás, GADÓ Flóra, ISTVÁNKÓ Bea

/////////////////////////////////////////////

TÉRTÁGÍTÁS - A Teleport Galéria bemutatkozó kiállítása

A Tértágítás a Teleport Galéria bemutatkozó projektje, amely egyben állásfoglalásként is értelmezhető – megjelenik benne mobil intézményünk két alapgondolata. Koncepciónkban meghatározó, hogy projektjeink olyan terekben valósuljanak meg, amelyek a 60-as, 70-es évek progresszív művészeti diskurzusában fontos jelentéssel bírtak, de napjaink képzőművészeti kiállítási gyakorlata számára már kevéssé jelentősek; ilyen intézmények többek között a művelődési házak. Emellett fontosnak tartjuk, hogy fiatal művészekkel, többnyire pályakezdőkkel dolgozzunk együtt. Mindezek szellemében a Tértágításon egy egykori zsinagógában, a mai TIT Stúdióban fiatal művészek olyan kortárs reflexióit mutatjuk be, amelyek az intézményrendszer (át)alakulásának kérdéskörével foglalkoznak.

Az elmúlt években több olyan kiállítás jött létre, amely sok tekintetben hasonló úton indult el, mint a Teleport. Ezek közül kiemelkedik a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszékének néhány diploma projektje: a Terra Nova (Gólya), az UNDER RECONSTRUCTION – ÚJLAK, 1989-1995 (egykori Flórián mozi), a Rejtett Víziók (Csepel Művek), a MONITOR live 2 (Kesztyűgyár Közösségi Ház), valamint az FKSE 2014-es éves kiállítása (többek között Budapest számos, használaton kívüli bolthelyisége). A példákból kirajzolódik, hogy a fiatal művészekben, kurátorokban az elmúlt évek során megfogalmazódott az igény, hogy a kortárs képzőművészet kiállítási praxisát a művészeti közeg számára korábban idegen helyszínekre is kiterjesszék. Ennek a tendenciának a legmarkánsabb példája a múlt hónapban véget ért OFF-Biennále volt, amelyre szintén inspirációs forrásként tekintünk.

A Tértágítás-kiállításnak helyet adó TIT Stúdió története egy további szempontból is lényeges számunkra. Fontos kérdésnek tekintjük ugyanis, hogy a mai társadalom, a művészeti közeg hogyan viszonyul a Kádár-rendszerhez, a szocialista múlthoz, s milyen módon jelenik meg a korszak emlékezete a kortárs művészetben. A problémakör vizsgálatára alkalmas helyszínnek tűnik a TIT – Bauhaus stílusjegyeket is magán viselő – épülete, mely eredetileg zsinagógának épült, majd a hatvanas években a szocialista ízlésnek megfelelően modernista átalakításokon esett át, ezután 1969-ben művelődési házként kezdett el működni.

A Tértágítás keretein belül fontosnak tartjuk, hogy minél látogató centrikusabb módon jelenítsük meg a Kádár-kor alternatív intézményrendszeréről végzett kutatásokat. Így a TIT Stúdió történetével és egy általunk választott másik, a korszakban fontos helyszín, a Petrigalla Pál lakásán működő szalonnal foglalkozó kutatás is megjelenik a kiállítótérben. Az adatokból és dokumentumokból kirajzolódik a helyszín története, a két esettanulmányon keresztül pedig megjelenik a korszak társadalmi kontextusának egy szelete, s ez egyfajta keretet ad a kiállításnak.

A kiállítás legfontosabb részét a kortárs reflexiók képezik; fiatal alkotókat kértünk fel, hogy reflektáljanak arra, mit jelent számukra a mai intézményrendszer, a kívülállás vagy a részvétel. Érdekelt minket, miként viszonyulnak a szocializmus művészetfelfogásához, mennyiben tud kapcsolódni a mai fiatal generáció a Kádár-korszakhoz és annak hagyatékához. Fontosnak tartottuk, hogy minél többféle munka szülessen, így a Tértágítás a történeti, dokumentarista megközelítéstől kezdve az elvont, szimbolikus tárgyhasználaton át a galériatér újradefiniálásáig jut el.