Kína az élre tör
Átrendeződés a globális műkereskedelemben
Kína megelőzte 2010-ben Nagy Britanniát, így a második a nemzetközi műkereskedelemben – állítja egy tanulmány. Egy másik jelentés szerint már az Egyesült Államokat is lehagyta!
Kína a második
A Brit Műtárgypiaci Szövetség nemrég napvilágot látott tanulmánya szerint a kínai aukciósházak és galériák összforgalma tavaly 23%-ot hasított ki a nemzetköz műkereskedelmi tortából. Ez 6 milliárd eurós összeget jelent, amivel az ázsiai ország éppen hogy lehagyta a korábbi második helyezettet, Nagy Britanniát (22%). A mezőnyt fölényesen vezeti az Egyesült Államok, a nehezen behozhatónak tűnő 34%-os piaci részesedésével.
A brit szervezet kesereg: 2006 óta folyamatosan csökken a szigetország mutatója, de még így is kevésbé, mint a többi európai országé. A szövetség elnöke szerint a tanulmány figyelmeztető jel lehet, világosan jelzi, hogy az Európai Unió adószabályzása miatt az öreg kontinens versenyhátrányba került a világgal szemben. Nagy Britannia – igazodva az uniós elvárásokhoz – 2006-ban bevezette azt az adót, amit a műkereskedőknek minden műtárgyeladás után meg kell fizetniük a még élő művészeknek. Ilyen plusz teher nincs se az Egyesült Államokban, se Kínban, de még Svájcban se. Ráadásul az Unió az adójogosultság kibővítését tervezi: 2012-től már a nem élő, de hetven évnél nem régebben elhunyt művészek esetében is kell majd fizetni minden egyes értékesített műtárgy után bizonyos százalékot, természetesen a jogtulajdonosoknak vagy az örökösöknek.
A 18. századi, áttört, dupla falú kínai porcelánváza a legdrágább kínai műtárgy lett, miután a Bainbridge Aukciós Ház 2010. november 11-ei aukcióján 53 millió fontért elkelt. © Bainbridges Auction House © fotó: Bainbridges Auction House |
Kína az első
Alig egy héttel a borús európai perspektívát felrajzoló tanulmány után az Artprice is közzétette jelentését. A hatalmas adatbázist kezelő Artprice összegzése alapján Kína nem a második, hanem az első volt 2010-ben! A pontos állás: Kína 33%, Egyesült Államok 30%, Nagy Britannia 19%. A cég vezérigazgatója, Thierry Ehrmann szerint „ez a váratlan hír fordulópontot jelent a globális műkereskedelem történetében: Kína most az első a képzőművészeti bevételek tekintetében”. Gyors átrendeződésnek voltunk tanúi: az ázsiai állam 2007-ben letaszította a dobogóról Franciaországot, 2010-re pedig már az Egyesült Államokat és Nagy Britanniát is megelőzte. Az utóbbi két ország pedig az ötvenes évek óta piacvezetőnek számított a nemzetközi műkereskedelemben.
A két tanulmány azért jutott egymásnak ellentmondó végkövetkeztetésre, mert más értékeket vizsgálnak. A Brit Műtárgypiaci Szövetség megtippelte a galériás magáneladások léptékét is, míg az Artprice csak az árverezőházak számszerűen ellenőrizhető áraival kalkulált. Vagyis Kína csak az aukciós piacon tekinthető elsőnek, nem pedig a műkereskedelem minden terén. A viharos gyorsasággal kapitalizálódó ázsiai országban a galériahálózat még gyerekcipőben jár, a nagy forgalmat az aukciós mogulok bonyolítják le. Köztük találjuk a világ két óriását, a Christie's és a Sotheby's hongkongi leányvállalatait, de a tősgyökeres aukciósházak náluk is erősebbek.
Szerző: Rieder Gábor