Ezt nézd! – Dupla megnyitók
A héten mind az acb Galéria, mind a Várfok Galéria duplázik: az előbbi Pinczehelyi Sándor- és Roskó Gábor-kiállítással, míg utóbbi Mulasics László solo show-jával, valamint Czigány Ákos és Néma Júlia közös tárlatával várja a látogatókat. Ugyanakkor elstartolt az Ékszerek Éjszakája is, számos kiállítást kínálva a kortárs ékszer iránt érdeklődőknek. Ráadásként pedig a Kassák Múzeum friss Besnyő Éva-válogatását ajánljuk.
Szerdán 16:00-kor két új kiállítással is jelentkezik a Várfok Galéria. Az egyik Mulasics László solo show-ja, a Kutyák, szarvasok és griffek, amely a művész legendás állatmotívumait és azok hátterét vizsgálja. A középkori vadászjelentekből és velencei brokátanyagokról vett rejtélyes állatok Mulasics életművének egyik legizgalmasabb vonulatát jelentik. A másik Czigány Ákos fotográfus és Néma Júlia keramikus tervezőművész közös, Dobozember című kiállítása, amely Frankfurt, Veszprém és Csíkszereda után Budapesten, a Várfok Project Roomban lesz látható. A kiállítást jegyző két alkotó két igencsak különböző művészeti ágban, a fotográfia, valamint a kerámia médiumában alkot, ám művészetük folyamatos párbeszédet folytat. A tárlaton a két vezérmotívum, a léptékükben különböző, ám lényegüket tekintve hasonló fogalom, a doboz és a ház a legkülönbözőbb módokon jelennek meg.
Csütörtökön 17:00-tól az acb Galéria is két új kiállítással várja látogatóit. Míg a Galériában Pinczehelyi Sándor Csillagcipelés című kiállítása lesz látható, melynek középpontjában az 1989-ben készült Csillagcipelés-sorozat áll. A csillag eltérő módon jelenik meg a nyolcvanas évek végén készült és az évtized újfestészeti tendenciával összefüggésben létrejött festményeken, amelyek a Velencei Biennálén szereplő műcsoportból származnak, illetve azzal egy időben készültek. A művész Velencében mutatta be először a Csillag-szalma című alkotást, amely installációba rendezve új dimenziót adott a munkásságában a motívum megjelenési formáinak. Az acb Attachmentben pedig Roskó Gábor A barlangi gőte titkos élete című kiállítása lesz látható. A művész festményciklusának az egyik központi alakja egy valós, de mégis valószerűtlennek ható élőlény: a barlangi gőte. A rejtélyes kétéltű legszembetűnőbb ismertetőjegye, hogy rózsaszín kopoltyúja a testén kívül található. A barlangi gőték által összefűzött kvázi-történet szálai között a festményeken feltűnik még a zsarnok lovas archetípusa, a sirató Dávid király meztelen alakja és egy álomszerű jelenetben a hegyeken átszökő Spinoza is.
Pénteken 19:00-kor startol a 0- zero negative, az Ékszerek Éjszakája központi kiállítása a Hybridart Space-ben. A díjátadóval egybekötött tárlaton Visy Dóri kifejezetten erre az alkalomra és a 0- zero negativ témájára készített ékszersorozatát is bemutatják. Az Ékszerek Éjszakája a hét elején vette kezdetét, szeptember 14. és 20. között kínál számos programot, főként kiállításokat. Míg hétköznap nyitóeseményeken és különleges performanszokon vehetünk részt, szeptember 19-én, szombaton, az Ékszerek Éjszakáján meghosszabbított nyitvatartásban lehet meglátogatni a közel 30 helyszínt.
Pár napja nyitott meg a Kassák Múzeum legfrissebb kiállítása, a Személyes távolság, amely egy Magyarországon méltatlanul alulreprezentált, ezidáig háttérbe szorult fotóművész életművébe, gondolkodásába nyújt betekintést. Habár Besnyő Éva Magyarországon, Pécsi József magániskolájában tanult, már fiatalon Berlinbe költözött, így szakmai pályafutása ott indult el, valamint Amszterdamban alkotott, ahova berlini utazását követő második évben települt át. Életpályája számos érdekes aspektust rejt magában: például fotókiállítást szervezett a Stedelijk Museumban, amely az „új” médium nélkülözhetetlenségét reprezentálta a mindennapokban, de azt is megtudhatjuk, hogy nagy méretű fotófalakat készített az óceánjáró hajókra Hollandiában. Az az egyik legizgalmasabb szekciója a kiállításnak, amely az 1970-es években dokumentált fotóit mutatja be, ugyanis ekkor a holland feminista Dolle Mina mozgalom akcióit örökítette meg. A modern társadalom, a modern nő megszületését rögzítik felvételei, amelyek nemcsak a dokumentációs jelentőséggel bírnak, hanem a női emancipáció alakulásában is fontos szereppel bírnak. A kiállításon a fotók mellett számos egyéb forrásanyag helyet kapott, melyek által jobban megismerhető Besnyő gondolkodásmódja, ugyanakkor képet kaphatunk a (fotográfus)nők korszakban betöltött szerepéről és annak alakulásáról is.