Ezt nézd! – Túl a fotográfián

Lépold Zsanett

E heti ajánlónkban három olyan kiállítást ajánlunk, amelyek bár a fotográfia médiumát helyezik középpontba vagy abból indulnak ki, de radikálisan kilépnek annak hagyományos kereteiből. A Capa Központban két művész mutatja be, szerintük mi a kép, mi a fotográfia. Ezt a kérdést boncolgatja a Vintage Galéria kiállítása is, ahol kamera nélkül, mégis fotográfiai eljárás során létrejövő alkotások sorakoznak fel. A Trapézban pedig egy különleges, eredetileg térképészeti célokra kifejlesztett, fotográfián alapuló 3D szkennelési technológia révén pillanthatunk be a modern automatizált farmok nem éppen idilli mindennapjaiba.

Március 27-ig látogatható David Claerbout és Ősz Gábor ANTICAMERA című kiállítása a Capa Központban. A kiállítás egy, a mindennapjainkat átszövő kérdésözön köré épül, amelyben központi szerepbe kerül a 21. századi vizuális képrögzítési szokások átalakulása, valamint az ehhez kapcsolódó valóságkonstruálás és -értelmezés. A két művész – akiknek munkásságában több közös szál is fellelhető, mint például az, hogy mindketten festőművészként kezdték pályafutásukat – olyan alkotásokat sorakoztat fel, amelyek klasszikus értelemben nem fotók, de mégis a fotográfia médiumáról szólnak. Az alkotók a mozgó- és állóképek különféle bemutatási módjaival elsősorban arra keresik a választ, hogy mi a kép, mi a fotográfia – a camera obscurától egészen a 3D animáció eszközéig bezárólag.

Wildfire still 12

David Claerbout: Futótűz (merengés a tűzön), 2019–2020, © David Claerbout

Szabó Dezső Copy című kiállítása március 25-ig látható a Vintage Galériában. Akárcsak David Claerbout és Ősz Gábor kiállítása, a Copy című sorozat is a képiség és a fotográfia mibenlétét feszegeti. Szabó Dezső alkotásai a kamera nélküli (cameraless) fotográfia területén belül értelmezhetők, ugyanis a chemigram technikával készültek. A művész kémiai eljárással hozza létre műveit (pontosabban az azokon megjelenő mintákat), amelynek során az analóg fotográfiai eljárások eszközkészletével, azaz a híváshoz és fixáláshoz használt vegyszerekkel, a fény és a fotópapír egyedi hajtogatásával operál. Az eljárás eredménye az is, hogy a foltok jobb és bal oldala egymásnak (nem teljesen tökéletes) egyszerre keletkező másolatai. A Rorschach-teszt ábráit idéző formák eredetije papírnegatívként felhasználva kontaktmásolással létrehozható az eredeti forma fotográfiai negatívja. Ebből a másolatból pedig egy következő másolás alkalmával létrehozható az eredetivel megegyező (vagy nagyon hasonló) kép is – tehát összességében az önmásolás, ismétlődés, tükrözés, másolás vagy reprodukálás vizuális és fotográfiai logikája bontakozik ki Szabó Dezső sorozatában.

W008

Szabó Dezső: Copy VIII, 2021, chemigram/photogram, silver print, 58 x 48 cm

Hamarosan zár, már csak március 19-ig tekinthető meg Szalai Dániel Unleash Your Herd’s Potential című solo show-ja a Trapézban. A projekt kiindulópontját egy tehenekre kifejlesztett arcfelismerő algoritmus híre adta. A modern automatizált farmok állatai állandó digitális felügyelet alatt állnak – sőt a rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a jószágok jutalmazásért cserébe önmagukat zsákmányolják ki. A technológiai infrastruktúra révén a tehenek életének szinte minden aspektusa számszerűsítve, adathalmazként jelenik meg. Szalai Dániel a fotogrammetria (egy eredetileg térképészeti célokra kifejlesztett, fotográfián alapuló 3D szkennelési technológia) eszközével mutatja be a teheneket és a környezetüket, amelyek így információfelhőként vagy robbantott ábraként jelennek meg. A képek mellett nyalósók is bekerültek a kiállítótérbe, egyfajta ellenpontként anyagszerűségükkel. A nyalósóval a haszonállatok fontos ásványi anyagokat tudnak pótolni, s mikor elkezdik elfogyasztani az eredetileg szabályos formában gyártott tömböket, különböző organikus formájú testekké alakítják át azokat.

275662769 4631323960327537 2815308728974500005 n

Szalai Dániel: 9785 standing, 2021, pigment print, 62 x 42 cm. Ed. of 3

275151314_465227581963732_8889998961112744655_n.jpeg
Ezt nézd! – A bűnbeeséstől a gyógyulásig

A hétre három olyan kiállítást ajánlunk, amelyek látszólag nem kapcsolódnak egymáshoz, mégis több közös szál is felfedezhető közöttük. A Horizont Galériában hamarosan zár egy üvegművész kiállítása, aki egy fiktív mitológiai történettel, allegorikus női alakokkal tematizálja a bűnt (vagy még inkább a bűnbeesést). A Nagyházi Contemporaryban két festőművész útkeresésének eredménye mutatkozik be, ahol a szintetikus és a természetes anyagok játéka révén előtérbe kerül az emberi test. A Hegyvidék Galériában egy textilművész keresi a gyógyulás lehetséges módjait – de nemcsak a testi, hanem a lelki rekreáció is terítékre kerül.

og_ontology.jpeg
HAVI ARCHÍV – MÁRCIUS

Az Artmagazinnál fontosnak tartjuk, hogy habár napjaink új cikkek írásával és gondozásával, új lapszámok összeállításával telnek, mégse feledkezzünk meg korábbi tartalmainkról – főleg, hogyha azoknak ma ugyanúgy van aktualitásuk. Éppen azért, hogy az általunk kedvelt, szeretett, sokszor forgatott Artmagazin-cikkek ne merüljenek feledésbe, néhány éve elkezdtük az Artmagazin Online HETI ARCHÍV rovatát, ami idén HAVI ARCHÍV-vá alakult.

274827867_10223747672111608_7644657753161029764_n.jpeg
Ezt nézd! – Fotó, fotó, fotó

A hétre három fotókiállítást ajánlunk: egyet a Capa Központban, ami feltárja, mi minden foglalkoztatja a fiatal fotográfusokat, egyet az ISBN könyv+galériában, amely a férfi lét és a férfiasság kérdéseit kutatja a női tekinteten keresztül, és egyet az INDA Galériában, amely egy művész sajátos látásmódját mutatja be az elmúlt pár évben készült alkotások vegyítésével.

diriczi_csenge_5_20210531-160750.jpeg
Ezt nézd! – A személyre szabott ruháktól a kortárs ékszerkreációkig

A hétre három olyan dizájnkiállítást ajánlunk, amelyek különféle koncepciók mentén születtek meg, de egy azonban közös bennük: mind fontos kérdéseket tematizálnak, illetve nyújtanak megoldásokat a mindennapi élet során megjelenő problémákra, hiányosságokra. A Dress-coding és a PAIKKA közös kiállítása a BBBKultPontban olyan öltözékeket és kiegészítőket sorakoztat fel, amelyek speciális igényeket szolgálnak, a TELEP Galériában egy humoros és merész kollekció mutatkozik be, amely a karanténidőszak alatt született meg, míg a Művészetek Háza Veszprémben áttekinthetjük a kortárs ékszer- és textiltervezés legújabb tendenciáit.