Csúcson a műkereskedelem

Warhol ismét formában

A nagy New York-i kortárs aukciókon fantasztikus eredmények születtek. Rekordok és sztárok – mint 2009 előtt.

damla sakizli turk kahvesi

A Sotheby's elszámolta magát

A túl magas becsértékek lelohasztották a lelkesedést – összegezte benyomásait az Artinfo szakírója a New York-i Sotheby's május 10-ei nagy kortárs árveréséről. Az este összforgalma 128 millió dollárra rúgott, ami éppen hogy csak meghaladta a becsült összérték alsó határát és jelentősen kevesebb volt, mint a legutóbbi, tavaly novemberi eredmény. Az aukciós óriásnak persze nem kellett szomorkodnia, a kereskedés így is pontosan jelzi, hogy a nemzetközi műtárgypiac túllendült a válságon. Az árverés két sztárja – ahogy az Amerikában lenni szokott – a pop két hazai nagymestere, Andy Warhol és Jeff Koons lett.

Jeff Koons: Rózsaszín párduc, 1988, porcelán (fotó: Sotheby's)

Koons meztelen szőke nőt ölelő giccses Rózsaszín párduc porcelánszobra 16 millió dollárért kelt el. Korábbi tulajdonosa, a művészeti könyvkiadó vállalatot működtető német Benedikt Taschen örülhetett az eladásnak, bár a pikáns szobrot a ház előzetesen 20–30 millió közé taksálta. A pénzügyi válság előtt az egyik legnépszerűbb spekulációs termékként futtatott Koons legdrágább elárverezett művei 23 és 26 millió dollárét keltek el. A Pink Panther így a harmadik lett a művész rekordlistáján. Koons nagy előfutárának, Warholnak a művei közül is jó pár kalapács alá került az este. A legdrágábban a 16 darabos, Jackie Kennedyről készített együttes kelt el, 15,4 millió dollárért. De mindez eltörpült a következő este eredményeihez képest!

Újra a csúcson a Christie's

Május 12-én a nagy rivális, a Christie's is megtartotta a maga kortárs árverését. Az eredmények felülmúltak minden várakozást, az összforgalom 331 millió dollárt tett ki, akár csak a válság előtti, túlfűtött pillanatokban. A Christie's együtt lélegzik a piaccal, nem árazta felül a beadott műveket, vásárlóik lelkesen licitáltak. Ismét Andy Warhol vitte a zászlót, egy összeborzolt hajú, piros önarcképe 27 milliót ért, napszemüveges négyes „igazolványképe” pedig 38 milliót. Mark Rothko rózsaszín foltokból álló absztrakt festménye 33 millióért talált gazdára, Francis Bacon jellegzetes szürkés-lilás önarckép-triptichonja pedig 25 millióért.

Andy Warhml: Önarckép, 1964 (fotó: Christie's)

A Christie'snél nem csak az angolszász befektetők és gyűjtők örök kedvencei muzsikáltak jól. Cindy Sherman például fotótörténetet írt. A nőművészet nagy klasszikusának 1981-es színes nyomata 3,9 millió dollárért kelt el, ezzel letaszítva a trónról a legdrágább fotográfiát eddig jegyző Andreas Gurskyt. De a Gilbert & George páros ezüstzselatinos fotója is megért"1,5 milliót. Urs Fischer hatalmas, lámpával kombinált Teddy-mackója 6 millióért talált gazdára, Cy Twombly lendületes firkákkal borított absztrakt vászna pedig 15 millióért. A kortárs műkereskedelem aranykora visszatért!

Cindy Sherman: Cím nélkül, 1981 (fotó: Christie's)

Szerző: Rieder Gábor