Iraki Picasso
Műkincsek a feketepiacról
A nemzetközi szaksajtót évek óta tartja izgalomba a bagdadi múzeumok sorsa, ahonnan remekművek ezrei tűntek el az amerikai csapatok 2003-as érkezése előtt és után. A térség most egy másik művészeti ügy miatt került a média figyelmének középpontjába: az iraki hatóság lefoglalt egy Picasso-festményt, amit tulajdonosa éppen értékesíteni akart. A finoman klasszicizáló akthoz az iraki férfi nem törvényes úton jutott, a dollármilliókat érő remekmű egykor a kuvaiti Nemzeti Múzeum gyűjteményét gazdagította. Az első sajtóhírek szerint. A magyar média – szokásához híven – nem követte tovább az eseményeket...
A szenzációs fogás
A helyi hatóságoknak a fülébe jutott a hír, hogy valaki egy Kuvaitból származó lopott festményt próbál értékesíteni az orgazdáknál. A rendőrség múlt hét kedden lecsapott a 33 éves Maitham al-Issawira, aki a Bagdadtól délre eső Hillah városában 450 000 dollárért akart túladni a műalkotáson. A rendőrség által kibocsátott dokumentumok szerint férfi azt állítja, hogy a festményt – már nem élő – apjától kapta, aki részt vett Kuvait 1990-es megszállásában, amikor az iraki hadsereg számos műkincset hurcolt el az olajban gazdag országból.
A hatóság telekürtölte a sajtót a nagy fogással: egy eredeti Picasso! Ami a becslések szerint 10 millió dollárt is érhet, bár a mellékelt sajtófotók alapján az al-Issawi-család nem bánt vele kesztyűs kézzel: a vakráma és keret nélküli vásznon jól láthatók a hajtogatások nyomai. A rendőrség a festmény hátoldalán lévő vinyettát és feliratokat is nyilvánosságra hozta mint fontos bizonyíték. A több apró helyesírási hibával megfogalmazott angol felirat szerint a képet valóban Picasso festette és a Louvre adta el 1979-ben a kuvaiti múzeumnak!
Gyenge hamisítvány
A hillahi rendőrség és az iraki kormány számára nagy diadal volt egy valódi Picasso lefoglalása – ami igazolta volna a még mindig háborús körülmények között vergődő országban a hatóságok kielégítő működését. Csakhogy a – nyugati festészethez csak egy kicsit is értő – szakértőket erősen elgondolkodtatta a pecsétek hibás felirata: „Louvre musum”. Meglehetősen kicsi az esélye, hogy a múzeumipar koronázatlan királya, a párizsi Louvre két bélyegzőn is rosszul írná le a múzeum szót. Arról nem is beszélve, hogy jogilag kizárt, hogy egy közgyűjtemény kereskedjen a gondjaira bízott kincsekkel!
A Louvre munkatársai kategorikusan cáfolták, hogy eladtak volna bármit is egy másik múzeumnak, ráadásul a 19. század végénél megtorpanó gyűjteményükben sosem voltak modern mesterek. A legnagyobb műkincslopásról szóló adatbázist üzemeltető Art Loss Register nem talált hasonló képet, sőt, a Kuvaiti Nemzeti Múzeumból egy hiányzó tételt sem ismer. A párizsi Picasso Múzeum hiába túrta fel saját archívumát, még nem akadt a festmény nyomára. Feltehetően nem is fog!
Nem ez az első eset, hogy a hatóságok lefoglalnak egy állítólagos kuvaiti Picasso-képet. A török rendőrség 2000-ben több Irakból átcsempészett Picasso-festményt is elcsípett. A tettes szerint a képeket egy iraki tábornok szerezte Kuvaitban. Bár a festményekről kiderült, hogy hamisak, a tettes börtönbe került. A közel-keleti orgazdák körében a kuvaiti proveniencia fontos referencia. A 2003-as amerikai invázió után a volt diktátor, Szaddám Huszein palotáiból lába kelt a műkincseknek, amelyek jelentős része Kuvaitból származott. Vagyis a feketepiac tömve van lopott kuvaiti műtárgyakkal – még ha a most előkerült Picasso nem is eredeti!
Szerző: Rieder Gábor