Még tavaly év végén a Guardian összeállította a 2012-es művészeti kiállításainak Top 10-es listáját. Ugyan a nemzetközi Top 10-ben egyenlőre még nem szerepel magyar tárlat, az Artmagazin szerkesztősége kísérletet tett az idei év 10 legjobb magyar kiállításának összegyűjtésére.
Guardian Top 10
Modern vagy kortárs; interaktív, de minimum meghökkentő és a világ legjelentősebb múzeumainak egyike ad neki otthont. A Guardian listáján szereplő kiállítások ezzel jellemezhetőek, de a háromból legalább egy mindegyikről elmondható. A kasseli Documenta szinte kötelező kör, a Tate Modern Munch-kiállítása a Sikoly nélkül is dobogós és a preraffaelitákkal kapcsolatos eddigi művészettörténeti konvenciókat felrúgó, a mozgalmat „viktoriánus avantgárdként” bemutató tárlat is befért a Top 10-be. Két, kevéssé ismert kortárs művész kiállítása is szerepel a listán, akik interaktív installációkkal csábították résztvevő befogadásra a múzeumlátogatókat. A lista 3. helyén végző Tino Sehgal beszélgetésre ösztönző, szinte csoportterápiás hatással bíró installációja a tánc, a történetmesélés és a konceptuális művészet határmezsgyéjén mozog. Intermediális, interaktív, (köz)érthető, élményközpontú: ilyen lenne tehát a jövő kiállítása?!
Jeremy Deller a kiállításában kialakított kávézóban üldögél. Forrás: Guardian
Artmagazin Top 10
Tavaly itthon nemcsak a nagy fővárosi múzeumoknak sikerült szakmailag releváns és nem mellesleg közönségsiker kiállításokat rendeznie, hanem két vidéki intézmény és több budapesti galéria kiállítása is felkerült az Artmagazin Top 10-es listájára. A magyar válogatás, hasonlóan a nemzetközihez, modern művészet központú, azaz a legjobb hazai tárlatokon nem került bemutatásra 19. század közepénél régebben készült műtárgy. Az egyéni és csoportos kiállítások aránya szintén hasonló (túlsúlyban az önálló kiállítás), illetve a hagyományosan népszerű műfajok, a festmény és a fotó mellett a nemzetközi tendenciákhoz kapcsolódva itthon is egyre több, különböző művészeti- és tudományágat magában foglaló kiállítás jött létre. Azonban a látogatóbarát „tálalás” sem mellékes: a Ludwig Múzeum fejmasszázzsal és holt-tengeri lebegéssel igyekezett megnyitni a befogadás újabb dimenzióit látogatói előtt; az Iparművészeti Múzeum Márkus Lili kiállításán idővonalas installáció „szippantotta be” a látogatókat; és ha már tálalás, nem feledkezhetünk meg az egri Kepes Intézet à la cARTe című tárlatáról sem.
Íme az Artmagazin Top 10-e, a legjobb tíz 2012-ben nyílt magyar kiállítás – időrendben.