Népszerűsítő sikolyok

Tolvajok a műtárgyakért

Rieder Gábor

Pár nappal ezelőtt rablók törtek be a balstai Abergs Múzeumba és magukkal vittek két Warhol- és három Lichtenstein-képet. A kicsiny svéd múzeum az esetről sajtóközleményben értesítette a nyilvánosságot, hosszasan taglalva a névadó műgyűjtő, Lasse Aberg pop art iránti szenvedélyét. Bármilyen furcsa, a műtárgylopások egyre nagyobb előnyt jelentenek a művészetipar globális versenyfutásában. Egy lopás miatt vált egykor a Mona Lisa a klasszikus festészet ikonjává és a tolvajok miatt jegyzik Munchot olyan magasan!

Roy Lichtenstein: Crak, 1963, litográfia. Az egyik pop art munka, amit ismeretlen tolvajok elvittek az Abergs Múzeumból. A rablók valószínűleg megbízást teljesíthettek, mert egy Warhol-nyomat mellől elvittek egy azonos című régi filmplakátot is.

2004 nyarán fegyveres rablók vitték magukkal az oslói Munch Múzeum két vitathatatlan remekművét, a Sikoly egyik legismertebb változatát és a Madonnát. A sajtó végigkísérte a két évig húzódó nyomozást, míg 2006-ban a rendőrök meg nem találták a műtárgyakat. A rögtönzött kamarakiállítás rövid öt napja alatt több mint 5000 látogató csodálta meg az enyhén sérült festményeket. (Hosszas restaurálás után, most ismét láthatóak a múzeum állandó kiállításán.)

Az oslói Blomqvist aukciósház igazgatója, Knut Forsberg a The Art Newspapernek nyilatkozva összekapcsolta Munch piaci erősödését a lopással: „a Munch Múzeum 2004-es kirablása miatt megélénkült a figyelem [Munch] művei iránt.” Ezt Richard Elgheim, egy másik norvég árverezőház vezetője is kész volt megerősíteni: „Az ára különösen erősen növekedett 2005 óta, legalábbis részben a rablásnak köszönhetően”.

Edvard Munch: Lányok a hídon, 1902, olaj, vászon, 101×102 cm. A festmény ára alig több mint egy évtized alatt megháromszorozódott!

A Lányok a hídon című 1902-es festményéért 1996-ban még „mindössze” 7,7 millió dollárt fizettek ki egy árverésen. Ugyanez a kép idén májusban már megháromszorozta az árát: több mint 30 millió dollárért ment el a Sotheby's árverésén. Az Artnet nemzetközi műtárgypiacot elemző listáján a norvég expresszionista mester 2006-ban még csak a harmincötödik volt, tavaly viszont előrelépett a huszadik helyig. De a műkereskedelem nem csak zajos botrányokból áll! Az egyik norvég árverezőház szerint az ezredfordulón bevezetett éves Munch-aukcióik mozgatták meg a piacot, az oslói Sotheby's iroda szerint pedig a vállalkozó Fred Olsen Munch-gyűjteményének a 2006-os kiárusítása.

A műtárgypiac bizonyára összetett – de a tolvajoknak is fontos helyük van benne!