Szappanopera

Az előző epizód tartalmából

Winkler Nóra

A kilencvenes évek elején Magyarországon a hétvége érzetéhez szervesen tartozott annak kiindulópontja, a Dallas. Péntek este a fél ország dühöngött Jockey-n, aki kora hajnaltól késő estig csakis szemétségeken törte a fejét, az Olajvállalkozók Klubjában töltött ebédeken alázta halálba konkurrenseit, folyton csalta az emiatt enyhe alkoholizmusba menekülő, amúgy formás feleségét. Csak az adott nyugtot, hogy Elly felnevelt egy rendes fiút is, akinek példásan jó szíve, üzleti etikája és rendezett házassága volt. Mindenki tudott a részletekről, hogy Lucy melyik kretén, hónaljba nyomott táskával csattogott le a vacsorára, hogy Bobby új kocsit vett, meg hogy Pamela szép gyümölcsöstálat rendezett az elmaradhatatlan szabadtéri reggelire. Volt, aki evidens módon beszélte át e fordulatokat, volt, aki mindig épp pont átszaladt a szobán és elkapta az aktuális epizódot.

LAKNER ANTAL: Bundesberg Berlin
Animációs filmrészlet 2004
 
A szappanoperát női műfajnak tartják, a kifejezetten nőknek szánt tv-csatornák programjának gerincét sorozatok ismétlése adja, míg a férfiakéban a sporté a döntő szerep. A férfiak meg vonakodnak beismerni, hogy őket is izgatja e műfaj, ahogy bizonyos iskolázottság fölött sem szokás elárulni, hogy Miguel és Mirabell viszonya már réges-rég nyílt titok. Ezeket a fölösleges szorongásokat oldja a Szappanopera kiállítás a Műcsarnokban.
 
UGLÁR CSABA: Syma csarnok, Game Expo 2004 Budapest
 
Kurátora, Nemes Attila arra volt kíváncsi, hogyan látják a felkért képzőművészek a televíziós sorozatok világát, sztereotípiáit illetve ezek mindennapi hatásait. Arra kérte őket, hogy mondják el személyes véleményüket „a mindennapi média fogyasztásának és szerkezetének, a képzőművészet mai befogadási szokásairól vallott nézeteiknek összefüggéséről". Az előkészület egy éve alatt felvetődött szempontok és ötletek alakították a ma látható anyagot. Ami jól elfér a Szappanopera hívószava alatt de a cím nélkül nem biztos, hogy ide sorolnánk az összes kiállított munkát. Annyi viszont feltétlenül elmondható hogy nagyon mai érzetű az élmény, az ikonná vált személyiségek, képsorok, kivágatok pont úgy ülnek rá az élet hagyományos rétegeire, ahogy az a mindennapokban is átélhető. Egyszerre bizarr, evidens, vicces, erőteljes vagy banális módon.

SZAPPANOPERA - Műcsarnok, 2004. október 8.-november 7.