Kína leelőzte Franciaországot

Átrendeződés a globális műkereskedelemben

Bár egyes nyugati szakembereknek már elege van az ázsiai művészet nyomulásából, az Artnet kritikusa, Charlie Finch pedig egyenesen a kínai piac összeomlását vizionálta 2008-ra, a The Artnewspaper súlyos tényekkel állt elő. Illetve még nem számszerű tényekkel, csak tényszerű számításokkal. Ezek szerint a kínai műtárgypiac megelőzte a francia műkereskedőket. Vagyis a vezető szerepet toronymagasan őrző Egyesült Államok és a másodikként terjeszkedő Nagy-Britannia után az ázsiai szuperhatalom megszerezte a harmadik helyezettet a nemzetközi műkereskedelemben.

Az Artprice grafikonjaiból és táblázataiból már sejthető volt a változás. A műtárgypiaci elemző cég 2005-ben 3,7 %-ra taksálta Kína részesedését a nemzetközi műkereskedelemből, míg Franciaországét 6,6 %-ra. A következő éveben ez az index Kína esetében 4,9 %-ra nőtt, míg Franciaország esetében 6,4 %-ra csökkent. Még nem született meg a tavalyi esztendő mérlege, de a The Artnewspaper már tudni véli a végeredményt.

 

A különböző országok részesedése a 2006-os év aukciós összforgalmából. Kína még csak 4,9 százalékon áll. (forrás: Artprice)


A neves szakfolyóirat által megkérdezett műtárgypiaci elemző, Dr. Clare McAndrew (akit többek között a maastrichti TEFAF is alkalmaz) nem óvatoskodott: „A trend folytatódott 2007-ben is; becsléseim szerint Kína éppen most előzte meg Franciaországot”. Sőt, a kortárs műtárgypiacon

A kínai kortárs művészet emelkedő görbéje – az aukciós eladások adatai szerint. (forrás: Artprice)

már előbb lezajlott a váltás. McAndrew szerint a szorgos kínai művészek őrült terjeszkedésének köszönhetően az ázsiai nagyhatalom ma 20%-ot hasít ki a kortárs műkereskedelem globális tortájából, éppen annyit, mint Nagy-Britannia és jóval többet, mint Franciaország.

A kínai kortársak piaci erejét jelzi a Pekingben megtelepedő komoly galériák egyre növekvő száma, a sanghaji kortárs művészeti vásár sikere és persze Hongkong pezsgő műkereskedelme is. A nemrég Kínához visszacsatolt szigetországban a Christie's és a Sotheby's majdnem kétszer akkora összforgalmat bonyolít le, mint Franciaországban. Bár a Christie's európai elnöke szerint: „A francia piac nem csak az árverésekről szól. A huszadik századig Franciaország biztosított azokat a művészeket, akik most az impresszionisták és a modern területek kiválóságai, és követőik öröksége még mindig élő itt. Rengeteg műtárgy forrása Franciaország.”

Bárhogy szépítjük, Párizs elesett Kína egyre hatalmasodó nyomása alatt!

Szerző: Rieder Gábor