Az oligarchák művészete

Garázsromantika

Nevezhetjük ezt egyfajta divatnak. Az orosz milliárdoslányok személyre szabott passziójának. Még le sem ülepedett a minapi hír, hogy Roman Abramovics barátnője, az ambiciózus és intelligens Dása Zsukova kortárs művészeti központot nyitott egy lerobbant konstruktivista buszgarázsban. (A nyári nyitópartin megjelent a nemzetközi szcéna apraja-nagyja.) Az Art Newspaper legújabb híre szerint máris újabb gyönyörű orosz milliárdosfeleség nyit művészeti intézetet Moszkvában. Nem fogják kitalálni: szintén egy régi konstruktivista buszgarázsban!

A Novorjazanszkaja utcai buszgarázs
A húszas évek végén készült autóbuszgarázs a moszkvai Kazanszkij-pályaudvar közelében található. Tervezője az elhivatott konstruktivista orosz építész, Konsztantyin Melnyikov. A CCC Moscow-nak otthont adó (szintén Melnyikov által tervezett) Bahmetyevszkij-buszgarázs paralelogrammájával szemben az alaprajz itt félkörívet formál – innen a „patkógarázs” elnevezés. Itt kap majd helyet a Stella Art Fundation gyűjteménye.

A komoly gyűjtő hírében álló Sztella Keszajeva nemrég írt alá egy szerződést az orosz kulturális tárcával egy jövendőbeli kortárs művészeti múzeumról. A 2014-ben megnyíló művészeti központ Moszkva belvárosának közelében mutatná be Keszajeva 600 darabos magángyűjteményét. Már amennyiben Oroszország gazdasági helyzete nem szól közbe! Keszajeva ugyanis egy művészeti alapítványon (Stella Art Foundation) keresztül gyűjt, aminek legnagyobb támogatója éppen milliárdos férjének, Igor Keszajevnek a cégbirodalma. A garázsprojektet is az alapítvány pénzelné, bár a műtárgy vásárlásoknál a jövőben állami források is szerepet kapnának.

A helyszín egy 11 ezer négyzetméteres konstruktivista buszgarázs, amelyet jelenleg még egy közlekedési vállalat használ. A felújítások után ide költözne be a magángyűjtemény, Oroszország első kortárs művészeti akadémiájával és egy kortárs zenére szakosodott koncertteremmel együtt. Keszajeva tagadja, hogy Abramovics barátnőjének Kortárs Művészeti Központja (CCC Moscow) inspirálta volna a helyválasztásban. Sőt, a hatásirány inkább fordított, Keszajeva tervei már három éve publikusak, míg Dása Zsukova csak egy éve robbant be a szenvedélyes gyűjtők nemzetközi elitklubjába.

Sztella Keszajeva a róla elnevezett művészeti alapítvány kiállításának megnyitóján, a bécsi Kunsthistorisches Múzeumban, 2008. október 28-án. A több száz darabot számláló privát gyűjteményben javarészt orosz kortársak találhatók (a szoc-arttól a moszkvai konceptualistákig), valamint a háború utáni nemzetközi sztárok.

„Olyan kínos, hogy egy Oroszország méretű és gazdagságú országnak még nincs olyan múzeuma, mint a Pompidou vagy a MoMA. Szeretem a hazámat; minden civilizált országnak kell egy ilyesfajta múzeum.” – mondta Keszajeva a magángyűjteményéből rendezett bécsi kiállítás megnyitóján szeptemberben. A szocreál gyűjtéspolitika örökségét hordozó orosz közintézmények tényleg nem állnak jól – a patrióta oligarchák körében nagyon keresett – helyi kortárs művészettel. Bár egyre szaporodnak a magánkezdeményezések: tavaly az ART4.ru (Igor Markin-gyűjteményéből; az ő anyaga vendégeskedett a MODEM-ben az ősszel), idén a CCC Moscow (Dása Zsukova) nyitotta meg kapuit Moszkvában.

Szerző: Rieder Gábor