Becsapott Európa
Entropa
Sokan emlékeznek arra a bronzfigurára, ami félkézzel lógott egy vasgerendán a budai palota oldalában, hirdetve a Ludwig Múzeum nagy sikerű A Fal után című óriáskiállítását. A kelet-európai kortárs képzőművészetet feltérképező tárlat „reklámcégérét” David Černý alkotta. Ő az a cseh művész, aki most becsapta Európát. Eladott egy hatalmas szobrot a brüsszeli EU-központnak, azt hazudva, hogy 26 európai művésszel közösen készítette. A hivatalnokok és politikusok dühöngenek, a cseh kormány nem győz szabadkozni.
Az eset bejárta a világsajtót, de a magyar lapok is megemlékeztek róla. Az EU soros elnöki tisztjét betöltő kormány rendszerint elhelyez egy szimbolikus műtárgyat a brüsszeli Európai Tanács épületében. A határok és sztereotípiák ledöntését célzó cseh pályázatot David Černý nyerte el, aki a 27 tagállam egy-egy művészével készítette volna el a közös munkát, az Entropát. Valójában két művészbarátjával együtt építette meg a hatalmas installációt, amelyet a mit sem sejtő eurokraták január 12-én fel is avattak Brüsszelben.
Az alkotás – Černý többször is felhasznált szobrászati ötletét követve – egy összeszerelhetős műanyag játékmakettre emlékeztet, amin (mintha épp most szedték volna ki a dobozból) az egyes alkotóelemek még nincsenek letördelve a fröccsöntött tartókeretről. Černý a határok lebontását szimbolikusan megvalósította, hiszen az országsziluettek új rendszer szerint kerültek egymás mellé. Azonosításukat a formájuk és a nemzetkarakterre utaló jegyek segítik. Ebből lett a baj: a bolgár kormány egyből tiltakozott a pottyantós WC-tálcákból összerakott Bulgária ellen, a szlovákok pedig a magyar nemzeti színű szalaggal átkötött sonkájuk miatt háborodtak fel.
„Számoltunk azzal, hogy ki fog derülni az igazság. Előbb azonban szerettük volna megállapítani, hogy Európa képes-e nevetni önmagán.” – nyilatkozta a provokatív köztéri szobrairól elhíresült Černý. A válasz határozott nem, a cseh kormány folyamatosan méltatlankodik, a művész pedig már megígérte, hogy visszafizeti a felvett pályázati pénzeket. A reakciók érthetők, Černý nem a finom irónia mestere. Az Entropa bántó közhelyek felsorolásából áll: Németországot autópályák jelképezik, Hollandiát karcsú minaretek, Romániát egy nagy Drakula-kastély, Franciaországot egy Sztrájk-felirat, Svédországot egy lapra szerelt Gripen-vadászgép, Magyarországot pedig egy görögdinnye-mező és egy kolbászból font Atomium.
David Černý középgenerációs cseh kortárs művész, aki a nemzetközi színtéren is otthonosan mozog. (A New York-i Ronald Feldman Galéria képviseli.) Elkészítette már Szaddám Huszein formaldehidben úszó mását, hatalmas fejű csecsemői felmásztak a prágai tévétoronyra, a német követség kertjében pedig még mindig ott áll a hatalmas lábakra emelt Trabant-emlékműve. Sok vitát kavart a döglött lovon ülő Szent Vencel-szobra és a Csehország-formájú medencébe vizelő férfialakokat ábrázoló munkája.
Szerző: Rieder Gábor