Kövérek ideje
Botero és a giccs
Betörők hatoltak be október közepén a toscanai Pietrasanta városka öntödéjébe. A műhelyben heverő különféle szobrokról tudomást sem vettek, egyből azt a fémszekrényt feszítették fel, ami a népszerű kolumbiai szobrász, Fernando Botero munkáit őrizte. A hét darab, fél méternél magasabb, egyenként 25-30 kilogrammot nyomó, jellegzetesen kövérkés bronzszobornak nyoma veszett. Az olasz csendőrség szerint a betörőket nem a színesfém érdekelte, hanem csak a drága Botero-művek.
A 3,5 millió euróra becsült lopott szobrok alkotója, a kolumbiai Fernando Botero jól ismert világszerte. Népszerűségének egyik kulcsa az egyéni kézjegy. Festett, rajzol vagy mintázott figurái mind ugyanolyan sajátosan torzított arányrendszert követnek. Hurkaszerűen zsíros testek és bumfordian gömbölyű formák, naiv, már-már parasztosan kedélyes realizmussal előadva. Mintha Picasso klasszikusan robusztusra rajzolt aktjait a kétszeresükre hizlalták volna. Botero jellegzetesen kövér, realista szobrai az összes világvárosban megfordultak már hosszabb-rövidebb ideig: álltak a firenzei Dávid-szobor társaságában, a velencei Canal Grande partján, a madridi Prado előtt és a Brandenburgi Kapu négyesfogata mellett is. A városvezetők és a turisták szemében Botero népszerűsége töretlen, hiszen a fogyasztói társadalom kövérségkultuszának megértő viccmesterét tisztelik benne. Pedig az 1932-ben született szobrász minden alkalommal elmondja, hogy a korpulens test az öntudatlan művészi formaválasztás eredménye, nem a társadalombírálaté: „A művészt vonzza egy bizonyos forma, anélkül hogy tudná miért. Egy beállítást intuitívan választasz, csak később próbálhatod meg értelmezni vagy akár megindokolni.” Sőt, Botero a szépség megszállottja, számára a naturalistán megfestett és megmintázott pufók emberek az esztétikumot jelentik.
A kortárs művészet gépezete leplezetlen ellenszenvvel figyeli Botero működését, a népszerű giccsművészet bélyegét sütve a jókedélyűen mosolygó, hol szépelgő, hol bumfordi erotikát sugárzó figurákra. A sztereotípiát csak az zavarta össze, amikor Botero 2005-ben festett egy sorozatot az Abu Ghraib-i börtön lakóiról. Megkínzott, megalázott foglyok, Botero komikusan kövér stílusában. A leplezetlenül társadalomkritikus munkáit a kortárs esztétika koronázatlan királya, Arthur C. Danto méltatta egy szép esszében: „mesterművek, amiket én zavarkeltő művészetnek [disturbatory art] neveztem – művészetnek, aminek az iránya és szándéka elevenné és tárgyilagossá tenni a legfélelmetesebb egyéni gondolatainkat. Botero meglepő munkái ráébresztenek minket: azt tudtuk, hogy Abu Ghraib rabjai szenvedtek, de azt nem éreztük, hogy úgy szenvedtek, ahogyan a mieink.”
Szerző: Rieder Gábor