Talán legendás szerénységének is tulajdonítható, hogy az utókor vajmi keveset tudott személyéről és nemes szenvedélyéről. Reményeink szerint jelen írás némileg hozzájárul ahhoz, hogy Scholtz Róbert méltatlanul elfeledett alakja elfoglalja az őt megillető helyet a magyar műgyűjtés történetében.
Jegyzetek:
(52) Gutekunst 1911, Nr. 392.; Bartsch 1
(53) Gutekunst 1911, Nr. 395.; Bartsch 3-18. Vö. J. Meder: Dürer-Katalog: ein Handbuch über Arlbrecht Dürers Stiche
Radierungen, Holzschnitte, deren Zustände, Ausgabe und Wasserzeichen, Wien, 1932, 113.
(54) Gutekunst 1911, Nr. 454.; Bartsch 74. Dürer rézmetszeteihez lásd R. Schoch – M. Mende – A. Scherbaum (szerk.): Albrecht Dürer. Das druckgraphische Werk, Bd. 1, Kupferstiche, Eisenradierungen und Kaltnadelblätter. München, 2001
(55) A gyűjtői jegyben szereplő monogram feloldása nem teljesen egyértelmű a szakirodalomban. Vö. G. K. Nagler: Die Monogrammisten I., München, 1858, Nr. 1628.; L. Fagan: Collectors’ Marks, London, 1883, Nr. 40.; Lugt 369. A londoni British Museum gyűjteményébe 1913-ban került egy hasonló gyűjtői jeggyel ellátott példány John Ruskin kollekciójából. Vö. C. Dodgson: Two new states, The Burlington Magazine 22 (1913), 321.
(56) Vö. Lugt 2200.
(57) Gutekunst 1911, Nr. 474.; Bartsch 93.; Schoch-Mende-Scherbaum 3.
(58) Gutekunst 1911, Nr. 393.; Bartsch 2. Gawet gyűjteményéből a bécsi Artaria & Co. rendezett árverést 1844. december 9-én. August Artaria számtalan lapot szerzett meg saját maga számára ebből az anyagból. Scholtz a Dürer-metszetet minden bizonnyal az Artaria-gyűjtemény 1896-os aukcióján vásárolta meg. Katalog der Privat-Sammlung August Artaria: enthaltend: ein vollständiges Werk der Kupferstiche und Holzschnitte von Albrecht Dürer, die berühmte Sammlung der Original-Radierungen von Rembrandt van Rijn sowie eine gewählte Zahl von Handzeichnungen alter Meister..., Artaria, Wien, 1896
(59) Gutekunst 1911, Nr. 397.; Bartsch 19. Wilhelm Koller kitűnő gyűjteményéről, amelyben táblaképek és rajzok is voltak, 1860-ban tett látogatása nyomán Gustav Friedrich Waagen írt elismerően. G. F. Waagen: Die vornehmsten Kunstdenmäler in Wien. Wien, 1866, 338–39. Vö. Lugt 2632. A gyűjteményt Koller halála után Alexander Posonyi árverezte Bécsben 1871-ben: Catalog der reichhaltigen und kostbaren von Herrn Wilhelm Koller hinterlassenen Kunst-Sammlungen, A Posonyi, Wien, 1871
(60) Cornill-d’Orville Dürer-gyűjteményének árve- rését 1900. május 14–15-én rendezték Stuttgartban. Katalog der berühmten Albrecht Dürer Sammlung des verst. Herrn H. A. Cornill-d’Orville in Frankfurt am Main. Versteigerung zu Stuttgart...im Saale des Königsbaus durch H. G. Gutekunst, Stuttgart und F. A. C. Prestel, Frankfurt a. M., Stuttgart, 1900. Vö. Lugt 529.
(61) Gutekunst 1911, Nr. 402.; Bartsch 23. William Esdaile (1758–1837) londoni bankár és metszetgyűjtő. Vö. Oxford Dictionnary of National Biography, ed. H. Hoock, London, 2008, 621.; Robert Stayner Holford (1808–1892) angol földbirtokos és műgyűjtő. Vö. G. F. Waagen: Treasures of Art in Great Britain II, London, 1854, 193. Henry Studdy Theobald (1847– 1934) londoni ügyvéd és műgyűjtő. Vö. Lugt 1375. Theobald hatalmas gyűjteményéből három árverést rendeztek 1910-ben, kettőt Londonban a Christie’s (április 12–13., április 25–28.), illetve Stuttgartban H. G. Gutekunst (május 12–14.). Scholtz ez utóbbi aukción jutott hozzá a szóban forgó metszethez.
(62) Vö. Lugt 33. Scholtz e lapokat Artaria már említett 1896-os bécsi árverésén vásárolta meg.
(63) Vö. W. v. Bode: Karl Eduard von Liphart †, Repertorium für Kunstwissenschaft 14 (1891) 448–450. A Liphart-gyűjtemény árverésére 1876-ban Lipcsében került sor. Catalog der Kupferstichsammlung des Herrn Karl Eduard von Liphart in Florenz, C. G. Boerner, Leipzig, 1876
(64) Gutekunst 1911, Nr. 437.; Bartsch 59. Sir John St. Aubyn (1758–1839) brit parlamenti képviselő és műgyűjtő, kollekcióját 1840-ben, ill. 1856-ban aukcionálták Londonban (Phillips, ill. Winstanley). Vö. Lugt 1534. Richard Fisher (1809–1890) gazdag sussexi család sarja, régi metszetek lelkes gyűjtője, akit a British Museum felkért, hogy állítsa össze az itáliai metszetek katalógusát (Introduction to a catalogue of the early Italian prints in the British Museum, London 1886). Metszetgyűjteményét 1892. május 23–26. kö- zött aukcionálta a londoni Sotheby’s. Vö. Lugt 2204. 65 Friedrich Kalle (1804–1875) Kölnben és Bonnban működött biztosítási ügynök és gyűjtő, akinek metszeteit halálát követően 1875. november 22-én aukcionálták Frankfurtban F.A.C. Prestelnél. Vö. Lugt 1022. A Párizsban élt, balkáni származású Soutzo herceg metszetgyűjteményét a francia fővárosban 1870-ben bocsátották árverésre (Danlos fils et Delisle). Vö. Lugt 2340. Ambroise Firmin Didot (1790–1876) párizsi könyvkereskedő és tipográfus kitűnő gyűjteménye 1877-ben került kalapács alá. Catalogue illustré des dessins et estampes composant la collection de M. Ambroise Firmin Didot, Danlos fils & Delisle, Paris, 16 april 1877. Ralf Leopold von Rettberg (1812–1885) művészeti író és kultúrtörténész, neves Dürer-szakértő és gyűjtő, akinek metszeteit 1886-ban Berlinben árverezték. Katalog der berühmten Dürer-Sammlung des verstorbenen Herrn Ralf von Rettberg auf Wettbergen, Amsler & Ruthardt, Berlin, 1886.
(66) Louis Galichon (1829–1893) párizsi kereskedő és amatőr műgyűjtő, a neves műkritikus és szintén gyűjtő Emile Galichon (1829–1875) fivére, akinek metszeteit 1895. március 4–9. között aukcionálták Drouot-nál. Vö. Lugt 1060. Alcide Donnadieu (1791 k. – 1861) francia katonatiszt, majd rajzok és autográf kéziratok kereskedője. Metszeteit 1866. május 4-én bocsátotta árverésre a londoni Christie’s. Vö. Lugt 97. Heneage Finch Aylesford (1785–1859) angol arisztokrata, amatőr művész és a családi gyűjtemény gyarapítója. Metszetkollekciójában különösképp Rembrandt lapjai voltak kiemelkedőek. Ebből a gyűjteményből származik pl. a Szépművészeti Múzeum Rembrandt önarcképe előkelő ruhában (Ltsz. 31247., Bartsch 7.) lapja is. A Dürer-metszet a gyűjtemény 1893. július 17–18-án Londonban (Christie’s) rende- zett aukcióján került Scholtzhoz. Vö. Lugt 58. Carl Schlösser (1827–1884) német nagyiparos, jelentős metszetgyűjteményét 1880. június 7-én árverezte F.A.C. Prestel Frankfurtban. Vö. Lugt 636. D. G. de Arazorena dél-amerikai származású Párizsban letelepedett műgyűjtő, aki a 19. sz. közepe táján hatalmas metszetkollekciót mondhatott magáénak. Anyagát 1861. március és május között több részletben bocsátották árverésre Párizsban (Clément). Vö. Lugt 109. Dr. August Sträter (1810–1897) aacheni orvos és gyűjtő, aki kapcsolatban állt a kor legjelentősebb európai metszetgyűjtőivel. Fontos lapokat tartalmazó kollekcióját halála után, 1898. május 10–14-én aukcionálta H. G. Gutekunst Stuttgartban. Vö. Lugt 787.
(67) Gutekunst 1911, Nr. 505.; Bartsch 16-52.
(68) Vö. H. Hahnloser: Julius von Schlosser, die Wiener Schule der Kunstgeschichte. Rückblick auf ein Säkulum deutscher Gelehrtenarbeit in Österreich, Mitteilungen des österreichischen Institut für Geschichtsforschung, Ergänzungs-Band 13 (1934/2), 141skk.; Lugt 1442.
(69) Dürer Grafikai kiállítás, Országos Képtár, Budapest, 1900. Térey Gábor bevezető tanulmányával.
(70) Vö. Radványi O.: Térey Gábor 1864–1927. Egy konzervatív újító a Szépművészeti Múzeumban. Budapest, 2006, 30. Ugyanakkor a szerző kitűnő feldolgozásában nincs Scholtz és Térey kapcsolatára utaló adat.
(71) A Budapesti Orvos-Szövetség Mű-Kiállítása, Műcsarnok, 1902. szeptember–október, Budapest, 1902.
(72) Gutekunst 1911, Nr. 411., ill. 420.; Bartsch 30., ill. 38. Az Elischer-gyűjteményről lásd Juhász S.: Egy gyűjtő portréja. Dr. Elischer Gyula és gyűjteménye. Bp., 2007. Elischer metszetgyűjteményét Scholtzéval egy időben, 1911-ben Lipcsében bocsátották árverésre: Kupferstichsammlung zumeist aus dem Nachlaß des verstorbenen Herrn Professor Julius von Elischer Budapest, C.G. Boerner, Leipzig 1911. A Kollmann-gyűjteményt 1877. február és szeptember között három részletben árverezte Drezdában Rudolph Meyer. Vö. Lugt 1584.
(73) Vö. Lugt 1645. A drezdai múzeum anyagából Scholtz Aldegrever- és Dürer-metszeteket vásárolt. Gutekunst 1911, Nr. 8, 35, 422.
(74) Vö. Lugt 1606. A berlini múzeumi duplumok közül Scholtz Altdorfer-, Beham-, Cranach- és Dürer-lapokat vásárolt. Gutekunst 1911, Nr. 87, 128, 211, 366, 570.
(75) Gutekunst 1911, Nr. 712.; Bartsch 43–56. A passió-sorozathoz lásd az ottawai Carlton University Art Gallery gyűjteményében lévő példányból rendezett kiállítás katalógusát: The Passion: Lucas Van Leyden, Carleton University Art Gallery, Ottawa, 2003.
(76) Gutekunst 1911, Nr. 719.; Bartsch 174.
(77) Ackermann gyűjteményéből három aukciót rendeztek Lipcsében R. Weigelnél 1844-ben, 1853-ban és 1862-ben. Vö. Lugt 791.
(78) Ruhl halála után a festményeket, valamint elsősorban németalföldi és német metszeteket tartalmazó gyűjteményt 1876. május 15–18. között aukcionálta J. M. Heberle és Van Pappelendam & Schouten. Vö. Lugt 2159.
(79) Gutekunst 1911, Nr. 634–64.; A portrésorozathoz lásd M. Mauquoy-Hendrickx: L’iconographie d’Antoine Van Dyck. Catalogue raisonné, 2 vols, Brussels, 1991.
(80) Gutekunst 1911, Nr. 676.; Bartsch 172.
(81) Gutekunst 1911, Nr. 682. A sorozathoz lásd P. Hofer: The Disasters of War. New York, 2006; A. Huxley: The Complete Etchings of Goya. New York, 1947 82 Gutekunst 1911, Nr. 852.; pergamen, tempera arany alapon, 140 x 130 mm
(83) Gutekunst 1911, Nr. 853–67.
(84) Gutekunst 1911, Nr. 876.; toll, szépia, 290 x 160 mm
(85) Gutekunst 1911, Nr. 834.; toll, szépia, 225 x 165 mm
(86) Gutekunst 1911, Nr. 821.; toll, 170 x 110 mm
(87) Gutekunst 1911, Nr. 822.; toll, átmérő 270 mm
(88) Gutekunst 1911, Nr. 828.; fekete kréta, tus, 310 x 400 mm. Rosenberg gyűjteményében dán művészek rajzain kívül egyebek közt Rembrandt-rézkarcok, Ostade, Potter, Everdingen, Van de Velde és más németalföldi mesterek metszetei és rajzai is jelen voltak. Vö. Lugt 1519. Rosenberg Rembrandt-rézkarcaiból Elischer Gyula professzor gyűjteményébe is került jó néhány. Vö. Juhász 2007, 45skk.
(89) Gutekunst 1911, Nr. 870.; fekete kréta, 95 x 195 mm
(90) Gutekunst 1911, Nr. 878.; akvarell, 250 x 190 mm
(91) Gutekunst 1911, Nr. 873.; fekete kréta, fedőfehér kék papíron, 270 x 340 mm. Weigel saját gyűjteményéből 1872-ben rendezett aukciót Lipcsében. Vö. Lugt 2554.
(92) Gutekunst 1911, Nr. 835.; tollrajz, 115 x 110 mm
(93) Gutekunst 1911, Nr. 836.; toll, tus, három lapból összeállított papír vászonra ragasztva, 210 x 1130 mm
(94) Gutekunst 1911, Nr. 837.; akvarell, 90 x 175 mm. Vö. Lugt 2617. A metszetet, amelyhez a rajz készült lásd G. Parthey: Wenzel Hollar, beschreibendes Verzeichnis seinerKupferstiche. Berlin, 1853, Nr. 723.
(95) Gutekunst 1911, Nr. 839.; tollrajz, 250 x 160 mm. Jamnitzer működéséhez lásd Wenzel Jamnitzer und die Nürnberger Goldschmiedekunst 1500–1700, kiáll. kat., Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg, 1985.
(96) Gutekunst 1911, Nr. 840–43.; tus, 320 x 210 mm. Vö. F. Thoene: Daniel Lindmayer 1552–1606/07. Die Schaffhauser Künstlerfamilie Lindtmayer, Zürich, 1975.
(97) Gutekunst 1911, Nr. 851.; akvarell, 220 x 175 mm. Vö. K. Wettengl (szerk.): Maria Sibylla Merian. Künstlerin und Naturforscherin 1647–1717, Ostfildern, 2004., Maria Sibylla Merian. Das Insektenbuch. Metamorphosis insectorum Surinamensium. Frankfurt am Main–Leipzig, 1991
(98) Lásd pl. Christie’s London, 2003. 09. 07., 109., ill. 111. tétel
(99) Gutekunst 1911, Nr. 819.
(100) Gutekunst 1911, Nr. 844., Kalapos nő mellképe, ólomvessző, 180 x 115 mm; Nr. 845., Két balra forduló nőalak mellképe, ólomvessző, 120 x 185 mm; Nr. 847., Háttal álló nőalak, ólomvessző, 210 x 120 mm; Nr. 850., Üvegkehelyből ivó, jobbra forduló nőalak, ólomvessző, 190 x 120 mm (valamennyi Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, Inv. nr. Hz 3371, 3372, 3373, 3374)
(101) A festmény a drezdai Galerie Neuer Meister gyűjteményében található (Inv. Nr. 2442. ). Vö. Menzel in Verona. Die Italienreisen des großen deutschen Malers des 19. Jahrhunderts, kiáll. kat., Altes Rathaus Ingelheim, Leipzig, 2008.
(102) Gutekunst 1911, Nr. 880–967. Scholtz könyvritkaságai között megtalálható volt többek között az Officium Beatae Mariae Virginis 18 pompás miniatúrával díszített 15. századi itáliai kiadása pergamenen, a Hartmann Schedel-krónika Wolgemut és Pleydenwurff metszeteivel illusztrált 1493-as, vala- mint 1497-es augsburgi kiadása, a Revelationes Sancte Birgitte 1500-as nürnbergi kiadása Dürer metszeteivel, Antonio Bonfini Rerum Ungaricarum decades 1581-es frankfurti kiadása, Hérodotosz, Josephus Flavius, Cicero, Titus Livius, Ovidius műveinek 16. századi illusztrált kiadásai, a Thúróczi-krónika 1488-as augsburgi kiadásának két példánya, valamint számtalan további 16–17. századi, metszetekkel gazdagon illusztrált kiadvány.
(103) Lugt 2241.