Ismét Art Basel

Új trendek a műtárgypiacon

A héten, június 16–20. között tartják Bázelben a képzőművészeti vásárok koronázatlan királyát, az Art Baselt. A negyvenegyedszerre megrendezett svájci börzén az érdeklődés meggyőző, az üzlet megindult, bár a piac itt-ott átrendeződött: visszatért a hetvenes–nyolcvanas évek és hódít az intellektus. „Nagyszerű” – lelkendezett egy amerikai galériás az Artinfo.com újságírójának – „Olyan, mint 2006-ban. A piac nem lángol, de duruzsol.” Rövid beszámoló az Art Newspaper cikke alapján:

'Jobban vibrál a levegő, mint bármikor az elmúlt két évben' mondta a miami milliárdos, Norman Braman egy szekrényt nézegetve David Juda standjánál. A vásárra ellátogató gyűjtők között ott találjuk Howard és Cindy Rachofskyt Dallasból, Rubelléket és De La Cruzékat Miamiból, Dimitris Daskalopoulost, a kortárs kínai gyűjtő Uli Sigget valamint az orosz milliárdost, Roman Abramovich-ot, partnere, Dasha Zhukova társaságában. (…) A közönség ugyanaz volt, mint a korábbi vásárokon, de a kínált áru jelezte a piac változó ízlését. 'Átalakult a vásár stílusa: sokkal intellektuálisabb lett' – mondta a művészeti tanácsadó Todd Levin, megjegyezve, hogy a pénzügyi válság előtt népszerű művészek, mint Anselm Reyle, munkái megfogyatkoztak.


A New York-i Team Gallery standja Cory Arcangel műveivel  

'Nagy az érdeklődés az 1970-as évek iránt, mert sok múzeum mutatja be ezt a korszakot' – jelentette ki Mary Sabbatino, a New York-i Lelong alelnöke, aki Jannis Kounellis, Nancy Spero és Hannah Wilkie műveit mutatta be. 'Sokan újra felfedezik az olyan 20-25 évvel ezelőtti művészeket, mint Ross Bleckner' – mondta Michael Briggs a Patrick Paintertől. 'Ez egy körforgás – a '80-as években óriások voltak, majd minden megváltozott, most pedig visszatértek.'


A berlini neugerriemschneider standja Billy Childish festményeivel

'Ismét megújult az érdeklődés az olyan elfeledett művészek iránt, akik fontos mozgalmakban vettek részt' –  mondta Michael Short a Sperone Westwatertől. 'Az emberek jobban bíznak azokban a művészekben, akik múzeumokban, egyéni kiállításokon és magángyűjteményekben szerepelnek. A visszaigazolás sokkal fontosabb, mint az ár. Ha a műnek nincs ilyet előélete, nem számíthat túl sok érdeklődésre' – állította Theodore Bonin a New York-i Alexander and Bonintől. Az aukciók legújabb sikerei is növelték a magabiztosságot.”


Martin Kippenberger nagy méretű festménye a New York-i Metro Pictures standján

Az Art Newspaper összesítése szerint a legtöbb galériás a pop art szupersztárt, Andy Warholt képviseli, utána a spanyol zseni Pablo Picasso következik, majd – némi meglepetésre – a törékeny mobilszobrok mestere, Alexander Calder és a szikár koncept art képviselője, Sol LeWitt. Utánuk a közkedvelt Joan Miró, az Art Brut feltalálója Jean Dubuffet és a minimalista plasztikák úttörője, Donald Judd futott be. Az élmezőnybe bekerült még a szürrealista Max Ernst, a magyar származású Moholy-Nagy, a dekoratív kubista Léger és a most elhunyt Sigmar Polke is.

Szerző: R. G.