A Guennol-oroszlán
Mezopotámiai régiség
Az Artmagazin karácsonyi számában részletesen foglalkozunk az újabb és újabb rekordokat elérő nemzetközi műkereskedelem eredményeivel. Most itt egy újabb tétel: december 5-én a Sotheby's New York-i árverezőtermében elkelt az eddigi legdrágább szobor. Egy alig több mint nyolc centiméter magas mészkő állatfigura. Az új tulajdonos 57,2 millió dollárt fizetett a korábban egy múzeumban kiállított mezopotámiai remekműért. Aminek értékét ugyancsak megnöveli, hogy egyidős a kerék feltalálásával és az első városok kialakulásával.
A szenzációs árverésen a mészkőoroszlán megháromszorozta becsült értéket: „Összesen öt – írta sajtóközleményében a Sotheby's – különböző licitáló (három a telefonnál és kettő a teremben) versengett a 8,3 centiméteres mészkő műkincsért. Miután az árverező, Hugh Hildesley elindította a licitálást 8,5 millió dollárnál négyen szálltak be a küzdelembe. Mikor az ár elérte a 27 milliót egy – a terem végében álló – új licitáló is felemelte a tábláját, első ízben. Heves csata alakult ki közte és egyik elszánt telefonos licitáló között. Mikor Mr. Hildesley dörgő tapsvihar közepette letette az kalapácsot, az árverezőteremben álló sikeres licitáló magát egyszerűen egy angol vásárlóként határozta meg, aki anonimitásba kíván burkolózni.”
© Sotheby's Images
A jó nyolc cm magas, csupaizom nőstényoroszlánt körülbelül 5000 évvel ezelőtt faragta ki puha mészkőből egy elámi (ma Irán délnyugati része) kézműves. Az antropomorf szobrocskát feltehetően egy mezopotámiai törzsfőnök hordhatta vékony bőrszíjra felfűzve, bajelhárító amulettként. Az egészen szokatlan módon (már-már bodybuilderre emlékeztetően) izmos oroszlánszobor eredetileg színes volt, hiányzó lábai pedig feltehetően aranyból vagy ezüstből készülhettek.
A kicsiny mérete ellenére is monumentálisnak ható amulettet Bagdad mellett találta meg egy brit régész nyolcvan évvel ezelőtt. Az archeológustól – egy New York-i műkereskedő közvetítésével – került egy amerikai házaspár, Alastair Bradley Martin és feleségének neves gyűjteményébe. A kiváló afrikai, ázsiai és amerikai népművészeti kollekciót tulajdonosai Geunnol-gyűjteménynek nevezték. Innen örökölte nevét a nőstényoroszlán, ami 1948-tól egy brooklyni múzeum állandó kiállításán szerepelt. Egészen decemberig, a titokzatos szobrocska most már az ismeretlen brit vásárlót gazdagítja.
Szerző: Rieder Gábor