Artmagazin 2009/1.

INTRO

Az egész lapszerkesztésben azok a legjobb pillanatok, amikor a „minden mindennel összefügg”-elmélet az előre eltervezett kapcsolódásokon kívül csak úgy, magától is megmutatkozik. Amikor több, egymástól független interjúból is (márpedig ez a
szám bővelkedik az interjúkban, beszélgetésekben) kirajzolódik mennyit keményedtek a viszonyok, lehet szó az orosz restitúciós álláspontról (beszélgetés Konsztantyin Akinsával), a régi Amerikáról (Seres László nagy kalandja a hippi-Amerikában), vagy az újról, a szeptember 11-e utániról (t.error), de a magyar festőkarrierek alakulása is tanulságos (beszélgetés Koncz Andrással).

Érdekes különböző szempontokból látni a művészet funkcióváltásának
következményeit Földes András és Wesselényi-Garay Andor cikkeiben, vagy a Laurent Le Bonnal készült beszélgetésben. Az egyes életművek sorsa is több mint tanulságosan bontakozik ki: P. Szűcs Julianna cikkéből Gulácsyé, Révész Emese
Wanted-jából pedig az életműsors általános forgandósága mellett Csók Istváné, vagy a Tóth Ferenccel folytatott beszélgetésből Gustave Moreau-é. Végül Moreau esetében nem is az a legérdekesebb, hogy művei milyen hatást gyakoroltak még életében pályatársaira, vagy miként keltek új életre a pár évtizede megélénkülő
figyelemnek köszönhetően, hanem az, hogy egy festő-tanár, otthon, a műtermébe zárkózva húsz év alatt mennyit kísérletezik, milyen apró lépésekben szakad el a konvencionális képtípustól, a barnás árnyalatoktól, a klasszikus ideáloktól és kompozíciótól, úgyhogy a tanítványai már az általa (jó, az impresszionisták által is) kiküzdött alapokról startolva pár év elteltével „Vadak”-ként húzzanak el iszonyatos sebességgel minden festői pepecselés mellett. A lernai hidrából pár év alatt Lux, Calme et Volupté lehetett, azok voltak a szép idők.



TARTALOM:

REFLEX
P. Szűcs Julianna: Megkésett recenzió
ARTANZIX
Rieder Gábor – Topor Tünde: Zsákmányművek – a nagy orosz művészeti krimi, – interjú Konsztantyin Akinsával
KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
Földes András: Vegyenek neonfestéket, feltalálták a legújabb művészeti stílust
Winkler Nóra: A metzénás – interjú Laurent Le Bonnal
Wesselényi-Garay Andor: Az új hely – múzeumláz az ezredfordulón
KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
Topor Tünde: Kasztrációs félelmek, tetovált képek a falakon – beszélgetés Tóth Ferenccel, a Gustave Moreau-kiállítás kurátorával
KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
Ketten ugyanarról: Izinger Katalin: Vonalak és fonalak
                            Fáy Miklós: Megannyi Miss Marple
Hernádi Miklós: Festőélet Magyarországon 4.: Koncz András
Mesélnek a műkincsek – előadássorozat a BÁV-ban: A neoavantgárd fotográfia
Kishonthy Zsolt: „Szóltak a fiúk, hogy mennek valami fesztiválra Woodstockba…”
– beszélgetés Seres Lászlóval
KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
Bordács Andrea: t.error – Félelem és reszketés…? Művek a média öngerjesztő folyamatáról
Révész Emese: Wanted – Csók István
Kovács Ágnes: Magyarok Münchenben 8. – Gróf Margitay Tihamér, aki a magyarok szalonjait festette
GUTENBERG-GALAXIS