Magyar mesterek

Könyvkritika

Két trend hódít jelenleg a művészeti albumok piacán, az egyik a minél grandiózusabb, sok kilót nyomó óriáskorpuszé, a másik a finomabb, rövidebb, kézbe vehető, átlapozható, de azért zsebkönyv méretűnél nagyobb kötetecskéké. Az utóbbi téren erősítette meg hadállásait a patinás hazai képzőművészeti könyvkiadó, a Corvina.

 

Székely András: Munkácsy. Magyar mesterek. Corvina, Budapest, 2008, 64 oldal, 2990 Ft

Elkezdte kiadni a magyar festészet klasszikusainak könnyed, olvasmányos, kézreálló kismonográfiáit. Amiket éppenséggel évtizedek óta forgalmaz már, csak nagyméretű, lapos, keménytáblás változatban. A számtalan újrakiadást megélt sorozat kötetei most felfrissülnek és vadonatúj részekkel egészülnek ki. Indításképpen két örök klasszikus, Németh Lajos Csontváryja és Székely András Munkácsyja került a boltokba. A külső megújulás letagadhatatlan: beékelt szövegdobozok, váltakozó alapszínek, aszimmetrikus hasábok és látványosan tördelt reprodukciók. A szövegekkel már nehezebb volt a helyzet. A több mint 15 esztendeje elhunyt Németh-professzor 1964-ben írt kismonográfiája nem sokat veszített költői és profetikus lendületéből. (Talán csak annyit, hogy Csontváry ma már nem „éppen kanonizált” művészettörténeti csodabogár, hanem egy régi, jól bejáratott klasszikus.)

 

 

Németh Lajos: Csontváry. Magyar mesterek. Corvina, Budapest, 2008, 64 oldal, 2990 Ft

A szerkesztők Németh pár évvel későbbi Csontváry-könyvéből ollózták ki a képek mellé illesztett szövegeket. Munkácsyval már más a helyzet, a szintén számtalan kiadást megélt album szerzője, Székely András erősen átírta korábbi esszéjét. A nagy realista festővel ugyanis a közelmúltban sok minden történt, a Nemzeti Galéria rendezett számára egy óriáskiállítást, az aukciósházak pedig rekordáron értékesítik megmaradt remekműveit. Székely aktualizálta a tényanyagot, de a szalonzsánerek és a bibliai képek régimódi utálatából nem sokat vett vissza. A Corvina a továbbiakban egy teljesen új Márffy- és Barabás-kötettel gazdagítja majd a sorozatot.

R. G.

Artmagazin 2008/4. 90. o.