Szalonmodor
Képzeletbeli Louvre
A kiváló szemű francia műgyűjtő, Louis Lacaze 1869-es halálakor úttörő jelentőségű festménykollekciója már közel 600 darabot számlált. A Louvre-nak ajándékozott gyűjteményben olyan kiváló alkotások is szerepeltek, mint Watteau híres Gilles-je vagy Rembrandt fürdőző Betsabéja. Lacaze végrendeletében kifejezte óhaját, hogy különleges ízléséről tanúskodó kollekciója a jövőben, a múzeum falai között is együtt maradjon. Kívánságával ellentétben a gyűjtemény szétszóródott a francia múzeumok között. De a Louvre munkatársai most mégis érvényt szereztek Lacaze végakaratának.
A főként elfeledett mesterek műveire vadászó Lacaze örökségéből egy évvel halála után barátja, a Louvre kurátoraként tevékenykedő Frédéric Reiset rendezett kiállítást. Az 583 tételes kollekcióból kiválasztott több mint százötven festményt Reiset a korábbi királyi tanácsteremben, a Salle des Séances royales-ban helyezte el. Az akkori szalondivatnak megfelelően mozaikszerűen tapétázta ki a képekkel a díszes terem összes falát, egészen a mennyezeti párkányig. Rendszerezésében – a szűkös hely miatt – Lacaze szeszélyét követte, nem a hagyományos művészettörténeti iskolákat.
Az 1870-ben megtartott ünnepélyes megnyitón a császári pár is tiszteletét tette. De a dicsőség hamar elenyészik – a szalonszerű elrendezés pedig lassan kiment a divatból. A Salle des Séances royales-t a huszadik század elején antik bronzplasztikák tárlói foglalták el, Lacaze hagyatékát pedig felszippantotta a Louvre hatalmas törzsgyűjteménye. Szerencsére 1913-ban készült egy részletes rajz Reiset eredeti rendezéséről. Ennek nyomán a Louvre szakemberei és a programozók most elkészítették az egykori terem virtuális rekonstrukcióját. A három dimenziós animáció jóvoltából már Lacaze szelleme is nyugalomra találhat.
Szerző: Rieder Gábor