Armory Show

Vásár New Yorkban

Az Armory Show – a műkereskedelem fővárosaként üzemelő – New York legfontosabb művészeti vására. Bár az igazán nagy, patinás börzék Európában zajlanak, az Armory Show (Fegyverraktári Tárlat) is rendelkezik múlttal: 1913-as elődjén láthatott az amerikai közönség először modern műveket, például Duchamp heves tiltakozást kiváltó kubista aktját. Erre a hagyományra építettek a szervezők, amikor a kilencvenes évek végén műkereskedelmi vásárként újrateremtették az Armory Showt. A március 7-én bezárt nagy szabású rendezvényen – az Art Newspaper szerint – bizakodó volt a hangulat.


Járókelők az Armory Shown (forrás: www.thearmoryshow.com)

„Az Armory Show megnyitása utáni órákban felvonult a New York-i művészvilág, újra magabiztosan. Olyan nagy gyűjtők sétáltak a folyosókon, mint David Teiger, Eileen Cohen, a De la Cruzék és a Schollék, miközben megérkeztek a hírességek is, Björk, Sofia Coppola és Michael Stipe személyében, valamint a Scissor Sisters, aminek egyik tagja, Babydaddy (valódi nevén: Scott Hoffman) meg is jegyezte: 'Nagyon szeretek kijönni az Armoryra, de néhány galéria nincs itt, amiket meg akartam volna nézni. Azt hiszem inkább az ADDA által szervezett Art Shown vannak. Egy órán belül próbálnunk kell, szóval nem nézhetjük meg őket.'

A nemzetközi vásárokat rendszeresen látogató Gagosian, Barbara Gladstone és Matthew Marks ismét hiányzott az Armoryról, így a kisebb galériák bejuthattak a mellékvásárokról a fő vásárra. A csúcs kategóriás galériákból megmaradó Hauser & Wirth, Sean Kelly és David Zwirner egymás mellé kerültek (…). A White Cube hírül adta, hogy Damien Hirst Koponya pohár vízzel című 2007-es munkáját 3,1 millió fontért adták el egy modernekkel foglalkozó komoly gyűjtőnek – bizonyítva, hogy a modern és a kortárs terület között oda-vissza is van átjárás.
 


Járókelők az Armory Show modern részlegén (forrás: www.thearmoryshow.com)

'Mindenki a történelmi jelentőségű műveket keresi' – mondta a Lisson Galéria igazgatója, Nicholas Logsdail, aki már eladta az Art & Language Két fekete négyzet című 'komolyan vintázs', 1967-es munkáját 35,000 fontért, Anish Kapoor Üresség című, 1991-es alkotását pedig 500,000 fontért egy amerikai gyűjtőnek. Vagyis visszatértek a régi szép napok? 'Valami egészen furcsa történik a vásárokkal – válaszolta Logsdail –, megy az üzlet, de lassan. A vásár végére szép eredményt könyvelhetünk majd el. (…) Thaddaeus Ropac műkereskedő szerint 'Nem nehéz eladni New Yorkban', tőle például megvették Antony Gormley 2010-es Nyílás VII. című szobrát 350,000 dollárért. De az Armory nem helyettesítette a nagy New York-i galériákat hasonló szereplőkkel. 'Idén különösen érezni a távol maradók hiányát. A vásárban nagy lehetőségek rejlenek, de a változások után magára kéne találnia.'”

Szerző: R. G.