Mai festőfejedelmek

A világ leggazdagabb művészei

Nem könnyű a művészek élete, bár az alkotókat évszázadokig sújtó művésznyomor visszaszorult, az elmúlt ötven évet pedig a kortárs művészet térhódítása jellemzi. (Igaz, ez a fejlődés a közelmúltban megtorpant és csak mostanság látszik újra beindulni). A művészek egy maroknyi csoportja viszont valódi vagyonnal büszkélkedhet. Ennek a maroknyi, befutott művésznek eléggé jól megy a sora. De mégis mennyire? Az Artinfo utána nézett.

Damien Hirst hatalmas vagyona elengedhetetlen részévé, ismertetőjegyévé vált személyiségének, és elválaszthatatlanul összekapcsolja nevét a szuper gazdag műgyűjtőkével, akiket felváltva ünnepel és gúnyol munkáiban. A művészeti piacon komoly sikerre csak a ravasz üzletemberek számíthatnak: a csillagászati aukciós árak az eladók és az árverező házak zsebébe vándorol, nem a még élő művészekébe. Ezt a tradíciót csak a már említett híres kivétel szakítja meg.
 


Damien Hirst a világ – valószínűleg – leggazdagabb művésze amihez nyúl, az arannyá változik. (forrás: Artinfo.com)

A brit Sunday Times 2009-ben 388 millió dollárra becsülte Damien Hirst vagyonát: ez 110 millióval több, mint 2007-ben, sőt a művészhez közelálló források azt állítják, hogy Hirst vagyona a milliárdos nagyságrendet is meghaladja – persze amerikai dollárban. 2008-ban a Sotheby’snél 198 millióért adott el egy 223 alkotásból álló komplett kiállítást. Ez az eladás a műtárgypiaci fellendülés csúcspontjaként megdöntötte az egyszemélyes aukciók rekordját. Továbbá Hirst direkt a Sotheby’sen keresztül értékesítette a műveit, így felrúgta a művészeti világ íratlan szabályát – miszerint nem a művész bocsájtja kalapács alá munkáit –, és ezzel megosztotta sikerét (és nyereségét) a galériás „nagykutyákkal”. És ki ne emlékezne a 2007-es Az Isten szerelmére (Fort he Love of God) című munkájára, a 8601 darab gyémántból kirakott emberi koponyára, melyet közel 80 millió dollárért adott el?

A tavaly Versailles-ban önálló kiállítással előrukkoló amerikai Jeff Koons kétségtelenül a művészeti világ másik szupersztárja. Az ex-tőzsdeügynök Koons pontosan ért hozzá, hogyan növelje műtárgypiaci értékét: a Függő szív (Hanging Heart) 23,6 millió dollárért történő eladásával az egyik legdrágább élő művésszé avanzsált.

A japán Takashi Murakami Koons és Hirst nyomdokaiba lépett, amikor 1996-ban megalapította a Kaikai Kiki elnevezésű „összművészeti” vállalatát, ami több mint 100 alkalmazott segítségével állítja elő a Murakami tervezte festményeket, szobrokat, Louis Vuitton-táskákat, videókat, pólókat és plüssjátékokat. Koonshoz és Hirsthöz hasonlóan Murakami is vonzódik a drága és feltűnő darabokhoz, így Pharell Williamsszel közösen elkészítette Az egyszerű dolgok (The Simple Things) című munkát: egy nagyszabású, 2600 gyémántból és egyéb drágakövekből, illetve a rapper kedvenc tárgyaiból – teasütemény és egy üveg babaolaj – álló „szoborcsoportot”, ami a tavalyi Art Baselen több mint kétmillió dollárért kelt el. Vagy említhetnénk a Louis Vuittonnak tervezett népszerű táskakollekcióját is, mint drága és népszerű darabokat.
 


Murakami és a Louis Viutton számára tervezett egyik kollekciója


A New York-i művész és filmes ikon, Julian Schnabel több stúdiót tart fenn országszerte, háza van Spanyolországban is és emellett az ingatlan-bizniszhez is ért: 1997-ben megvásárolta a ’80-as évek végén műteremnek használt pink Palazzo Chupit, majd felújította és a lakosztályokat híres barátainak, például Richard Gere-nek adta ki. Schnabelhez hasonlóan Brice Marden festőművész is jelentős vagyonra tett szert az ingatlankereskedelemből.

Anish Kapoor 27 millió dollár profitot termelt 2008-ban, a meglévő kb. 62,7 millió dolláros vagyona mellé. A Turner-díjas szobrász Hirsthöz hasonlóan szerepel a Sunday Times 2010-es Rich Listjén, ahol számos luxusvillájával és a tavalyi évben összesen 8,6 millióért aukcionált műveivel képviselteti magát.

A méltán híres amerikai festő, Jasper Johns munkái mindig magas áron kelnek el az aukciókon. 1998-ban a New York-i Metropolitan ismeretlen összegért vette meg Johns Fehér zászlóját (White Flag), de a becslések szerint a műtárgypiacon közel 20 millió dollárt érne a mű. 2006-ban a Kenneth gyűjtő-házaspár a Rossz kezdetért (False Start) 80 milliót adott, így ez a legdrágább kortárs festmény a világon. Johns a ’80-as évektől egyre kevesebbet és egyre lassabban alkot, ám ez a „teljesítménybeli visszaesés” nincs rossz hatással a művész megítélésére, sőt népszerűsége és a munkái iránti kereslet egyre csak nő.

Szerző: A. Kovács Ági