Nemzetközi graffiti verseny

Képriport

2003-ban indult útjára a Write 4 Gold Classics névre hallgató graffiti verseny. A rendezvény minden évben egyre szélesebb körben hódít. Idén Európában – az új szabályok szerint – régiónként álltak fel a csapatok a végső megmérettetésre. Most az évközi versenyek első 8 helyezettje mérhette össze tudását. Így alakult ki a déli, északi, keleti és közép-európai döntő. Hazánk a kelet-európai verseny rendezésének jogát kapta meg.

Ehhez persze sokban hozzájárult, hogy graffitiseink már évek óta az élbolyban végeznek. A Hajógyári szigeten, a Mokka Cukában már délelőtt elkezdték a művek felfestését a moszkvai, prágai, minszki, pozsonyi, bukaresti, budapesti és győri döntősök. (Késő ősszel referencia anyagot kellett beküldeniük, amit egy szakmailag elismert zsűri értékelt, kiválasztva a legígéretesebbeket. Csak így kerülhettek be a nyáron rendezett területi döntőbe.) A június végi verseny még több érdeklődőhöz juttatta el a graffiti által hordozott életstílus üzenetét. Az egész napos versenyt a magyar breakesek legjava és beat boksz fenoménok színesítették. A román Delicious csapata nyert, a második díjat a hazai Finest kapta., a harmadik Pozsony, a negyedik Moszkva csapata lett. Hazánk ismét hozta a tőle megszokott döntős eredményt sok lelkesedéssel és munkával.

Hannah Segal

 

Rövid graffiti történet: A név a görög graphein, azaz 'írás' szóból származik. A klasszikus graffiti New Yorkból indult az 1970-es évek elején a rap, a hip-hop, a break tánc és a beat box utcai stílus részeként. A metrókocsik falán feltűnő írások között lassan egyre izgalmasabb figuratív alkotások is megjelentek. A sokat vitatott művészeti irányzat fővárosa New York volt, az európai központ pedig Berlin. (Jelenleg Párizs is csatlakozott az élmezőnyhöz.) Sokak számára a graffiti a bosszantó falfirkákkal egyenlő, bár a nyolcvanas években – magas művészetként – meghódította a nemzetközi galériákat, az ezredforduló óta pedig a street artnak nevezett változata terjed. A volt keleti blokkban a műfaj esztétikai kanonizációja elmaradt, a támogatók és megrendelők hiányában a graffiti jobbára a fiatalos hip-hop szubkultúrák kifejezési eszköze maradt.