A Sotheby'snél véget ért a recesszió?

Impresszionisták és modernek

A nemzetközi műkereskedelem kapaszkodik. A nagy vásárok rezzenéstelen arccal kínálják portékáikat, az aukciósházak diszkrét karcsúsítás közepette próbálják fenntartani a normál ügyvitel látszatát. Mindenki bizakodó és várja a pangás végét. A számok viszont kegyetlenek: a tőzsdén jegyzett Sotheby's részvényesei ismét esést könyvelhettek el a harmadik negyedévben. De rögtön érkezett a jó hír is. Az árverezőház november eleji impresszionista és modern aukciója hatalmas sikert aratott. A kritikusok az árverés kapcsán már azt is leírták: „a recessziónak vége”.

http://www.artmagazin.hu/portal/kepek/img20091109122358.jpg
Kees van Dongen: A fiatal Afrabe, 1910-11
Az egzotikus témájú fauve festmény több mint 13 millió dollárért talált gazdára a Sotheby's 2009. november 4-ei New York-i árverésén.

Holdjárók a Christie'snél

A nagy őszi árverési szezon egyik fénypontja – hagyományosan – a Christie's New York-i impresszionista aukciója szokott lenni. De a november 3-án megrendezett esemény idén szerény sikereket ért csak el: „Nem volt túl sok tétel. Alig akadt impresszionista nyersanyag egy olyan mozdulatlan piacon, ahol senki se akar eladni, az aukciósházak pedig nem ösztönzik a vásárlást. Bár a Christie's anyagának nagy része felbukkant már a közelmúltban aukción és néhány munka (…) ugyanannyira színvonalas volt, mint amihez hozzászoktunk az elmúlt években. (…) Végül a 40 tételből 12 nem talált vevőre, ami – az anyagot nézve – rossz eredmény.” – írta az Artnet kritikusa, Stewart Waltzer.

Az aukció sztárjai Degas 10 millió dollárig felkúszó balett-táncosai lettek, de bennragadt egy kiváló Mondrian és egy Picasso-portré is. „Mindent egybevéve: a jutalékokkal együtt az árverés 65 674 000 dollárt hozott, épphogy alul maradva az előzetes 68,6–97,1 millió dolláros becsértéken, a tételeknek pedig a 70%-a elkelt. Az aukciósház szerint a vásárlók 29%-a amerikai, 42%-a európai, 4%-a ázsiai és 25%-a 'máshonnan' való – amiről nem derült ki, mit is jelent. Holdbéli mogulok talán?” A 65 milliós forgalom a '90-es évek végét idézi – foglalta össze az aukció tanulságait az Artnet kritikusa.

Camille Pissarro: A Boieldieu-híd és az Orleans-pályaudvar Rouenben nappal, 1898. A Paul Durand-Ruel gyűjteményéből származó impresszionista képért 7 millió dollárt fizetett ki új tulajdonosa a Sotheby's 2009. november 4-ei New York-i árverésén.


 
Csillagszóró a Sotheby'snél


A Sotheby'snek nagyszerű éjszakája volt 2009. november 4-én – kezdte következő beszámolóját Stewart Waltzer –, karnevál volt, mintha a Christie's előző esti pangó árverése meg se történt volna. Az árverésvezető Tobias Meyer barátságosan irányította az aukciót, már az első tételnél megnyerve magának a licitálókat. Pár tétel rekordot írt és nem túl kvalitásos munkák is értek el magas árakat. A mérsékelt becsértékkel rendelkező kiváló darabok mérsékelt árakon keltek el, pár nagyszerű és pár borzasztó tétel pedig bennragadt.” A vásárlók fantáziáját felpörgette, hogy a festmények egy része az impresszionisták házi műkereskedőjének, Paul Durand-Ruelnek a gyűjteményéből származott!

Giacometti bronz pálcikafigurája majdnem 20 millió dollárig jutott, egy Kandinszkij és egy Picasso pedig 10 millió körül kelt el. Az Artnet kritikusa régóta várt kijelentésre ragadtatta magát: „A recessziónak vége. Az árverés végül – az aukciósház jutalékával együtt – 181 760 000 dollárral zárult, jóval a becsérték (115,3–163 millió dollár) felett, a 66 tételből 56 elkelt, vagyis majdnem 85%. Öt alkotás 10 millió dollár felett talált gazdára, Andre Derain 14 802 500 dollárral (jutalékkal együtt) új rekordot ért el, akárcsak Kees van Dongen, a 13 802 500 dolláros (jutalékkal) leütési árával.

 

Vaszilij Kandinszkij: Kemény és lágy, 1932. Az absztrakt kompozíció több mint 10 millió dollárért kelt el a Sotheby's 2009. november 4-ei New York-i árverésén.


Szerző: R. G.