Újra csúcson az aukciós piac?

Kortárs rekordok Londonban

A klíma kedvező az árverésekhez. Egy héttel ezelőtt megszületett a műkereskedelem új Picassója, Giacometti, akinek sétáló pálcikafigura-szobra minden idők drágább aukción értékesített műalkotása lett, 65 millió fonttal! Most a második világháború utáni művészet került sorra a nagy aukciósházak napirendjében. Londonból ismét pozitív jelek érkeznek – a pénzügyi spekulációk által leginkább sújtott kortárs piac is magához tért? A Sotheby's rekordárverése után úgy tűnik, hogy a válasz: igen.

A bizalom jele

A Christie's és a Sotheby's – írja az Artprice megnyerte a játszmát. A február 2-án és 3-án, Londonban tartott impresszionista és modern művészeti árverések minden kategóriára kiterjedő globális rekordot értek el, a 87 tétel közül 29 darab egymillió font feletti áron kelt el. A Christie'snek sikerült 61 millió fontért (becsérték: 48–69 millió font) eladnia a tételek 87,5%-át, amihez még hozzájárult a szürrealista művészetnek szentelt külön szekció 8,5 millió fontja. A Sotheby's – a hét nagy nyertese – az összes tétel 81%-án túladott, összesen 106,1 millió fontért (becsérték: 68–101 millió font), amiben benne volt az Alberto Giacometti L’Homme qui marche I. című művéért kapott 58 millió font is.

Yves Klein: F88, 1961, 140×300 cm. Klein – performanszként – nedves, meztelen modelleket fektetett a hőálló felületre, amit később hegesztőpisztollyal égette meg, végül a modellek negatív árnyékát sprayjel felfestette. A különleges kép 3,2 millió fontért kelt el a Sotheby's február 10-i árverésén.


A 2008-ban mért 30%-os áresés után 2009 első negyedévében további 10%-os csökkenés következett, az Artprice Global Index 2009 vége felé állapodott csak meg, a 2005-ös árszint környékén. Azóta a józan bizalom egyértelműen visszatért a piacra, meglátva a biztos befektetés lehetőségét a képzőművészetben. Ez még nem 'eufória', inkább irányváltás a 2009-es tisztogatás után. A felső kategóriás műgyűjtők és befektetők átirányították figyelmüket a régi mesterekre, az impresszionistákra és a modern művészetre, a változékony és kockázatos kortárs szegmens rovására. Újra megjelent a határozott igény a művészettörténet mesterműveire. A Christie's és a Sotheby's impresszionista és modern árverései a szürrealisták nélkül elért 167,14 millió fontjukkal – ami a kétszerese a tavalyi bevételnek (83,75 millió font, 2009. február 3–4-én) – egyértelműen a javuló klímára utalnak.

Ráadásul a londoni impresszionista és modern aukciók sikere a magabiztosság határozott jelét küldte a piacnak. A hatás egyből tükröződött az Artprice Art Market Confidence Indexén (AMCI), ami a február 2-ai kedd és a hét vége között öt ponttal emelkedett, jelenleg 31 ponton áll. Tulajdonképpen az összes piaci mutató visszatért a pozitív tartományba, különösen a vásárlási szándéké, amit a válaszolók 71%-a említett.


Felzárkózó kortársak
 

Lucio Fontana: Térbeli gondolat, várakozás, 1968, vízfesték, vászon, 100×81 cm. A hasítás jellegzetes nyomait viselő festmény 2,1 millió fontért kelt el a Sotheby's február 10-i árverésén.


Az Artprice-féle bizalom-index növekedésével párhuzamosan alakult a február 10-i londoni Sotheby's kortárs árverés. Az aukció kategóriájának (londoni és kortárs) valaha volt második legnagyobb eredményét produkálta az 54 millió fonttal. A 77 kínált alkotásból mindössze három nem kelt el, 15 az egy millió fontos lélektani határt is elérte. Az árverés motorjai – az angolszász műtárgypiacon meglepő módon – a második világháború utáni absztrakció európai sztárjai voltak, a német Zéró Csoport (Gruppe Zero) tagjai, például Gunter Uecker, valamint az olyan esztétikailag rokon alkotók, mint Yves Klein vagy Lucio Fontana. A Zéró Csoporthoz köthető együttes az osztrák Lenz Schonberg-gyűjteményből került a kalapács alá.

Bár Yves Klein égetett festménye 3,2 millió fontig kúszott, egy klasszikus, hasogatott Fontana-vászon pedig elérte 2,1 milliót, az est legdrágább képe mégis egy amerikai non-figuratív kompozíció lett, Willem de Kooning nyolcvanas évekből való könnyed lírai fantáziája, 4 milliós árával. De szépen szerepelt a válság előtti kortárs spekulációs piac egyik gyöngyszeme, Peter Doig is, a 2,8 millió fontért elkelt felülnézetből ábrázolt sípályájával vagy éppen a közkedvelt Lucian Freud, akinek szintén 2,8 millióért talált gazdára 1978-as önarcképe.

A londoni Christie’s másnapi, február 11-i árverésének se kellett szégyenkeznie! A 39,3 millió fontos összforgalom jelezte, hogy a kortársak iránti bizalom töretlen. Az 51 háború utáni és kortárs tételből 46 elkelt, köztük több Yves Klein-munka, például az Anthropométrie-sorozat egyik 4,1 millió fontért leütött darabja vagy egy arany színű szivacsos kompozíció. Akárhogy nézzük, a bizalom visszatért a műtárgypiac kortárs szegmensébe is!
 

Yves Klein: Szivacs-dombormű (RE 47 II), 1961, aranyfüst, szivacs, kavics, műgyanta, fatábla, 45×80×7,5 cm. Az arany borítású, szivacsokat is tartalmazó három dimenziós mű 5,8 millió fontért kelt el a Christie's február 11-i árverésén.


Szerző: Rieder Gábor