Carlo Scarpa. Venini

Velence és a Zen

Topor Tünde

Scarpa gumikacsával - így hangzik a BETON workshopon készült kútkifolyóról írt beszámoló címe. De ki az a Scarpa? Az olaszok egyik legnagyobb mesteréről Topor Tünde írt 2012-ben.

Carlo Scarpa transzcendens üvegetűdjei


Carlo Scarpa terve a Venininek 1934–36
bollicina, vagyis buborékos üveg (Scarpa buborékos üvegei a Veninivel való együttműködés első példái. Ez a fajta üveg arról kapta a nevét, hogy a masszába kálium-nitrátot fecskendeznek, aminek következtében szén-dioxid szabadul fel, így az üvegben számtalan apró buborék keletkezik. Az ilyen, vízhatású üvegek jellegzetes színe a jáde-zöld, vagy, mint itt is, az ametiszt.)
© Fondazione Cini


Kevesen tudják, hogy Velencében a lelkiismeretes művészeti turista nem nagyon tud olyan helyet útba ejteni, amin az olaszok egyik legnagyobb mestere ne hagyta volna ott a keze nyomát. Kezdjük mindjárt a biennále fogadó pavilonjával, de már előtte is, ha leszállunk a Giardininál a vaporettóról, ott egy szobor, szinte a tengerben (magas vízállásnál nem is szinte), ami érdekesen elhelyezett köveken hever – a hely kiválasztása és a talapzat Carlo Scarpáé. Övé a vitrinek kialakítása a Museo Correrben és a leghíresebb velencei fest mények installálása, mondjuk az Accademián. A fal színe és felülete, a visszacsiszolt glettelés, néhol a minimalista festőállvány, amin a képet bemutatják, vagy az egyszerű léckeret. Ha olyan a környezet, hogy semmilyen poros ciráda nem vonja el a figyelmet a műről, az Scarpa. Néha a múzeumi folyosókon is meg lehet csodál- ni modern ajtókat, szépen kialakított éleket, illeszkedéseket – Scarpa. Külön terem a Fondazione Querini-Stampaliában egy Bellini-képnek, még a fal színe is ahhoz kikeverve – szintén az ő utasításai alapján. A Querini-Stampaliában azonban nemcsak a más mesterek műveire koncentráló prezentáció az övé, hanem az előtér és a japánkert kialakítása is. Ha igazán megnyugtató helyre vágyunk Velencében, ide kell zarándokolnunk. És a Szent Márk térre is, ott van ugyanis a Scarpa által kialakított Olivetti író- és számológép üzlet, ami ma már múzeum, belépődíjat is kell fizetni, de még nincs előtte akkora sor, mint a székesegyház vagy a Dózse-palota előtt. Velence és a zen: ez Scarpa.



Enteriőrkép átlátszó murrino üvegekkel
© Fondazione Cini © Fotó: Ettore Bellin

 
Ehhez jött most az építészeti biennále kísérőprogramjaként egy új kiállítótér megnyitása a San Giorgio Maggiore szigeten, a Le Stanze del Vetro (az üveg termei), ami Scarpához méltó terekben és tárlókban az általa tervezett üvegeket mutatja be debütálásként. Itt ezentúl mindig üvegek lesznek – az új helyet működtető Giorgio Cini alapítvány (aki a katonai támaszpontot évek alatt kulturális felhasználásra tette alkalmassá) szeretné kivenni a műfajt az alkalmazotti sorból és a magas művészet rangjára emelni. Ez persze rögtön meg is történik Scarpa különböző technikákkal, más-más anyagok felhasználásával készült üvegsorozatainak szinte hiánytalan felsorakoztatásával.
 
Carlo Scarpa. Venini 1932–1947
2013. január 6-ig
Le Stanze del Vetro Isola San Giorgio Maggiore, Venezia nyitva mindennap 10–19-ig (szerda kivételével)
a belépés ingyenes



Carlo Scarpa (1906–1978)
Velencében született tanár apa és ruhaszalont működtető anya gyermekeként. A velencei építészkar elvégzése után nem sokkal már ő maga is tanít az egyetemen, később ő lesz a rektor is. Tevékenysége elképesztően szerteágazó: építész, belsőépítész, ipari formatervező, formatervező, azon belül üvegtervező is. A muranói üvegmanufaktúrák közül a Venininek tervez. Az együttműködés 1936-ban indul, majd számos biennále-szereplés után 1947-ben ér véget, bár a kapcsolat a tervező és a manufaktúra között megmarad. Scarpa még a hatvanas években is hozzájuk fordul, ha óriási üvegcsillárra vagy hatalmas méretű különleges üvegablakra van szüksége.

 

Carlo Scarpa kedvenc üvegfúvó mesterével