Élő és halott rekordok

Túl a csúcson?

A két aukciós óriás tavasszal is egymásnak feszült New Yorkban. A május eleji nagy impresszionista és modern árverések nem sok izgalmat okoztak: közepes minőség, mérsékelt árak, enyhe műtárgypiaci lejtmenet. A május közepi kortárs aukciók viszont fényes eredményeket hoztak, számtalan rekord született, amelyről még a hazai sajtó is beszámolt. Ráadásul az egyre inkább kistestvér szerepbe szoruló Sotheby's végre legyűrte nagy riválist, a Christie'st.

 

Lucian Freud: Alvó szociális munkás, 1955. A New York-i Christie'snél 2008. május 13-án 33,641,000 dollárért kelt el a rubensi idomokkal megáldott valós modellről készített aktfestmény. A The Art Newspaper szerint a milliárdos orosz üzletember, Roman Abramovics vásárolta meg.

A sort 2008. május 13-án a Christie's nyitotta. A nagy esti kortárs árverés összforgalma 348 millió dollárra rúgott. Ennél magasabb bevételt csak egy évvel ezelőtt ért el a Francois Pinault milliárdos kezében lévő árverezőház. Akkor egy Warhol-munka ára 70 millió dollárnál is magasabbra kúszott, míg az idei rekordot az amerikai absztrakt expresszionista festő, Mark Rothko piros-sárga képe állította be, a szintén nem lebecsülendő 50 millióval.

Az est valódi sztárja mégis a brit figurális festő, Lucian Freud zsírpárnák között szétfolyó női aktja volt, amely 33,5 millió dollárra tornázta fel az élő művészek aktuális rekordját. (A rekord az árverésen elkelt élő művészekre vonatkozik, márpedig az ő munkáik csak lassan kerülnek be az aukciók másodlagos piacára. Magáneladások során sokkal magasabb árak is elképzelhetőek, gondoljunk csak Damien Hirst tavalyi gyémántkoponyájára, amelyért állítólag 100 millió dollárt fizetett egy rejtélyes vásárló!)

Az Artnet kritikusa szerint „Egy valami egyértelműnek tűnik: az aukciós piac csúcsa gyakorlatilag recesszió-biztos”. De a helyzetkép árnyalása végett az elemző azt is hozzátette: „Így, szigorúan véve, 2007-ben érte el a csúcsát a kortárs művészeti aukciós piac, a mostani eredmény, bármilyen tiszteletreméltó is, de kis visszaesést jelent. A forgalom természetesen lényegesen kisebb volt, amit a megszorítások jeleként is értékelhetünk. De mivel az átlag-tételek magasabb árakat értek el, ezzel a kis visszaeséssel akár együtt is tudunk élni.”

A Sotheby'snél más volt a helyzet. A nagy rivális egy nappal később megtartott kortárs aukciója után az árverésvezető, Tobias Meyer diadalittasan jelentette be: ez volt a cég több mint két évszázados történetének legjobb aukciója. Az összforgalom elérte a 362 millió dollárt, 8 tétel ért el 10 milliónál magasabb árat és 18 művésznél született egyéni árrekord! Sikerült visszavágni az évek óta piacvezető Christie'snek.

 

 

Francis Bacon: Triptichon, 1976, olaj, pasztell, vászon, 198×147,5 cm. A három részből álló festményt a New York-i Sotheby'snél vásárolta meg Roman Abramovics 86,281,000 dollárért a május 14-i aukción. A tragikus triptichont a görög mitológia, illetve Aiszkhülosz drámái inspirálták, a középső panelen például a Prométheusz máját tépő keselyű jelenik meg a Baconra jellemző szürreális kaucsukformák között. Abramovics, a dúsgazdag orosz milliárdos eddig nem állt nagy gyűjtő hírében; Freud és Bacon festményét fiatal barátnője számára vásárolta, aki ősszel művészeti központot készül nyitni Moszkvában.


Az este legtöbb izgalmára a '90-es években elhunyt brit figurális festő, Francis Bacon adott okot. A görög mitológia által inspirált, 1976-os Triptichonjáért több mint 86 millió dollárt fizetett ki egy orosz milliárdos. Ezzel megszületett a (már nem élő) kortárs művészek új árverési csúcsa, a második helyre visszaszorítva Rothko tavalyi rekorderét. De a műtárgypiac jövője ma már bizonytalanabb, mint egy évvel ezelőtt. Vajon meddig marad első Bacon? Nemsokára jön egy új trónkövetelő vagy következik a csendes recesszió?

Szerző: Rieder Gábor