30 FELETT

2013-as műkereskedelmi rekordok

Martos Gábor

24 festmény; három szobor – egy kortárs (Jeff Koons), egy klasszikus modern (Alberto Giacometti) és egy 15. századi kínai –; négy gyémánt; egy autó és egy szőnyeg. Vajon mi bennük a közös?
 
 

 

2013 tavaszán jelent meg Martos Gábor Műkereskedelem – Egy cápa ára című könyve (lásd: Rieder Gábor: Cápaleves, Artmagazin 58, 2013/4, 63. oldal), amelynek Függelékében a szerző (más adatok mellett) sokoldalas táblázatokban közli a világon 30 millió dollárnál, illetve az idehaza 30 millió forintnál magasabb összegért elkelt műalkotások listáját. Az alábbiakban a 2013-as év legfontosabb nemzetközi és hazai műtárgypiaci eredményeivel egészítjuk ki az akkori adatsort; és reményeink szerint ezt a Függeléket ezentúl minden év elején frissítjük majd.
 
 
Andreas Gursky : Paris, Montparnasse, 1993, C-print, művész által biztosított keretben, 149 × 354 cm, (210 × 395 cm kerettel együtt) a művész két próbanyomatának egyike, amely az 5 darabos sorozathoz készült. Sotheby’s London, Contemporary Art Evening Auction, 2013. október 17. Leütési ár: 1 482 500 GBP.
 
 
Álom árak
 
2013. január 1. és december 31. között a világ műkereskedelmi piacán összesen 33 tétel lépte át a 30 millió dolláros (illetve amennyiben a leütés más pénznemben történt, úgy a napi árfolyamon dollárra átszámítva ekkora értékű) árat. (Csak összehasonlításul: egy évvel korábban, 2012-ben a 30 millió dollár feletti árszinten 24 tétel cserélt gazdát.) A tavalyi adásvételek közül négy volt nyilvánosságot kapott magánüzlet, a többi aukciós leütés.
   A tavalyi év csúcstartója és egyben a világ jelenleg második legdrágább műtárgya is (ahogyan az összesített listát vezető 2011-es Cézanne is a maga 250 millió dolláros árával) egy magánüzlet keretében cserélt gazdát. Pablo Picasso Le rêve (Az álom, Marie-Thérèse Walter portréja, 1932) című festménye – üzletileg is – tökéletesen nyomon követhető provenienciával rendelkezik: 1941-ben Victor Ganz 7000 dollárért vette meg; 1997 novemberében New Yorkban a Victor és Sally Ganz hagyatéki árverésen (ahol az amerikai házaspár 1941 és 1990 között nagyjából 2,5 millió dollár – 670 millió forint – értékben összevásárolt 58 darabos kollekcióját egyszerre bocsátották kalapács alá, és összesen 206 516 525 dollárt – nagyjából 55,3 milliárd forint – kasszíroztak érte) az akkor 30 millió dollárra (8 milliárd forint) becsült festményért Wolfgang Flöttl osztrák üzletember 48 402 000 dollárt (kb. 13 milliárd forint) fizetett; majd tőle 2001-ben egy magánüzlet keretében már 65 millió euróért vette meg a képet Steven Wynn Las Vegas-i szálloda- és kaszinómogul, a világ egyik legismertebb műgyűjtője. A festmény ezt követően 2006-ban került be ismét a hírekbe, amikor is Wynn Steven Cohennel, a világ egy másik legaktívabb műgyűjtőjével kezdett tárgyalásokat a festmény eladásáról (akkor állítólag 139 millió dollárt kért érte), csakhogy a képet akkor éppen az üzletkötés előkészítése közben különös „baleset érte”: az 1971 óta egyre súlyosbodó szembetegségben (Retinitis pigmentosa) szenvedő, és emiatt egyre rosszabbul látó Wynn, miközben a reménybeli vevőnek az árut bemutatta, a hírek szerint könyökével véletlenül leverte azt az állványról és Picasso vászna kiszakadt. Cohen akkor a lyukas képért természetesen egy lyukas garast sem adott, ám 2013 tavaszán az üzlet mégis létrejött: az akkor hoppon maradt vevő most a kiszivárogtatott hírek szerint 155 millió dollárt (36,831 milliárd forint) fizetett a közben nyilván nem kis pénzért restauráltatott festményért.
 
Picasso Le Rêve (Az álom) című festménye Victor és Sally Ganz műgyűjteményének egyik csúcsdarabjaként került kalapács alá New Yorkban. A Christie's 1997. november 11-i hagyatéki árverésén még „csak” 48 402 000 dollárt ért el. Tavaly már 155 millió dollárt fizettek érte.
 
   Az „ezüstérmes” magánüzlet mellett 2013-ban az árverési piacon viszont új leütési rekord született, amely egyben a tavalyi második helyet is jelenti az éves toplistán: novemberben a Christie’s New York-i aukcióján Francis Bacon Three Studies of Lucian Freud (Három tanulmány Lucian Freudról, 1964) című triptichonja 142 405 000 dollárért (31,7 milliárd forint; itt jegyzem meg, hogy a külföldi árveréseken elért árak mindig a jutalékokkal együtt értendők) cserélt gazdát; az előzetesen 85 millió dollárra becsült mű kikiáltási ára 80, leütési ára 127 millió dollár volt, új tulajdonosaként pedig előbb al-Majassza bin Hamad ász-Száni
sejknőt, a katari uralkodó testvérét, az idei ArtPower 100 listavezetőjét, később egy a nyugati parton élő, névtelenségben maradni kívánó amerikai vásárlót emlegettek a hírek (talán utóbbit valószínűsíti, hogy a képet új tulajdonosa március végéig a portlandi Art Museumnak adta kölcsön, ahol így a csúcstartó most sokévi rejtőzködés után nyilvánosan is megtekinthető).
   Közbevetőleg: ennek a szenzációs árnak a kapcsán – mivel ilyen esetekben a közönség körében persze rendre felmerül, hogy „ugyan mi ér ennyit egy képen” vagy hogy „mi minden mást lehetne ennyi pénzből venni” – a Wall Street Journal közölt egy szokatlan, de nagyon tanulságos összehasonlítást: eszerint a Baconért kifizetett összeg az egyik legismertebb amerikai baseballjátékos, Carl Crawford, a Los Angeles Dodgers sztárja (aki 116 triplájával jelenleg a legsikeresebb az aktív amerikai baseballjátékosok között) hétévi fizetésének felel meg. Ha pedig a fenti „értékmérés” mentén hazai vizekre evezünk: a ma legjobban fizetett magyar labdarúgó, Dzsudzsák Balázs éves alapbére a Dinamo Moszkva csapatában az internet szerint évi 2,5 millió euró, azaz kereken 714 millió forint; eszerint ő a mai magyar árverési piacon jelenleg listavezető Csontváry-képből (Traui látkép – 2012. december, Virág Judit Galéria – 240 millió forint) majdnem hármat tudna megvásárolni (és talán a jutalékok is kijönnének az egyéb prémiumaiból). Azt pedig, hogy akkor most mi is a sok, döntse el ki-ki maga...
   De vissza a tavalyi listához: a világ 2013-as harmadik legdrágább műtárgya (és egyben az összesített toplista hetedik helyezettje) Gustav Klimt Wasserschlangen II (Freundinnen II; Vízikígyók II; Barátnők II, 1907) című festménye lett; ez megint csak egy magánüzlet keretében kelt el Londonban, ahol a Sotheby’s közvetítésével Klimt törvénytelen fiának, az 1961-ben elhunyt Gustav Ucickynek a 92 éves özvegye bocsátotta áruba, hogy az érte kapott pénzből létrehozza a tulajdonában maradt többi művet kezelő Klimt Alapítványt, illetve részben kártalanítsa a kép korábbi tulajdonosainak örököseit. Merthogy Ucicky annak idején sok és szoros szálakon kötődött a nácikhoz, és műtárgyai egy részét, köztük a szóban forgó festményt is részben kétes módon szerezte meg. (A volt náci kollaboránssal ilyen módon összefüggésbe hozható új alapítvány és a Leopold Museum között létrejött együttműködés elleni tiltakozásul mondott le októberben a bécsi múzeum igazgatója, Tobias Natter.) A kép most mindenesetre a hírek szerint Katar fővárosába, Dohába került.
  Nemcsak a tavalyi évben, de egyúttal az árverésen valaha elkelt műtárgyak összesített listáján is a negyedik helyre futott be Andy Warhol Silver Car Crash (Double Disaster; Ezüst autóbaleset, kettős szerencsétlenség, 1963) című munkája a Sotheby’s novemberi New York-i aukcióján az érte adott 105 445 000 dollárral.
 
Andy Warhol: Silver Car Crash (Double Disaster) Ezüst autóbaleset (Kettős szerencsétlenség), 1963, festék spray, szitanyomat,
vászon, 267.4 × 417.1 cm. Sotheby’s New York, Contemporary Art Evening Sale, 2013. november 13. Leütési ár: 105 445 000 USD
 
Az ötödik tavalyi legmagasabb árral – egyúttal az összesített árverési lista 12. helyével – pedig mostantól a világ legdrágább gyémántja, az 59,60 karátos rózsaszín Pink Star büszkélkedhet, amelyért novemberben a Sotheby’s genfi árverésén 76,32 millió svájci frankot, átszámítva 83 187 381 dollárt (18,43 milliárd forint) fizetett valaki; ezenkívül, mint már utaltam rá, még három további gyémánt tudta beverekedni magát a 30 millió feletti leütések közé, ami a drágakövek iránti igencsak megemelkedett keresletet jelzi.
 
The Pink Star (átnevezve The Pink Dream), 59.60 karátos élénk rózsaszín gyémánt, hibátlan
belső, lla típusú.Sotheby’s Geneva (Genf), Magnificent Jewels, 2013. november 13. leütési
ár: 76 325 000 CHF
 
A klasszikus képzőművészeti alkotásokon kívül a drágakövek mellett pedig még egy-egy gépkocsi (egy 1963-as Ferrari 250 GTO, amelyet egy magánüzletben 52 millió dollárért – 11,325 milliárd forint – Paul Pappalardo adott el egy ismeretlen vásárlónak), illetve egy szőnyeg tudott felkerülni a tavalyi 30 millión felüli toplistára; utóbbi nemcsak azért érdekes, mert a korai 17. századi perzsa kirmán szőnyegért júniusban a Sotheby’s New York-i árverésén megadott 33,7 millió dollár (7,6 milliárd forint) a legtöbb, amit valaha a világon eddig egy szőnyegért kifizettek, hanem azért is, mert ez a leütés több mint háromszorosan múlta felül a korábbi legdrágább szőnyeg 9,95 millió dolláros árát.
   A sorban következő legdrágább tavalyi kép ismét egy magánüzlet keretében kelt el: Pablo Picasso Child with a Dove (Gyermek galambbal, 1901) című festményét – Anglia legnagyobb bánatára, miután a szigetországban nem tudták összegyűjteni az érte kért 50 millió fontot – az Aberconway család a katari uralkodónak, pontosabban az ő leendő művészeti múzeuma egyre gyarapodó gyűjteményének adta el. Ennél szerencsésebben jártak viszont a britek John Constable Salisbury Cathedral from the Meadows (A Salisbury katedrális a mezőkről, 1831) című festményével, amelyet – a Walesi Nemzeti Múzeum, a NationalGalleries of Scotland, a Colchester and Ipswich Museums, a Salisbury and South Wiltshire Museum, a brit Örökségi Lottóalap, az Art Fund, a The Manton Foundation és a Tate Members anyagi támogatásával – a Tate Múzeumnak jóval a 40 millió fontosra becsült piaci ár alatt, 23,1 millió fontért (34,915 millió dollár) sikerült megvásárolnia Lord Ashton of Hyde örököseitől.
   A már említett Bacon és Warhol után Jeff Koons a harmadik a tavalyi listán, aki ebben az ársávban tudta megdönteni saját korábbi egyéni aukciós rekordját:a Christie’s novemberi New York-i árverésén a narancssárga Balloon Dog fém lufikutyaszobor-óriásért megadott 58 405 000 dollár (13 milliárd forint) ráadásul egyenesen a világ árverésen legdrágábban elkelt élő művészévé tette Koonst (ennél csak Jasper Johns Flag (Zászló, 1958) című képéért fizetett többet, 110 millió dollárt 2010-ben a már említett Steven Cohen, de azt egy magánüzlet keretében). A fenti három csúcsjavító mellett a 30 millió dollár feletti leütések között tavaly még Roy Lichtenstein, Jean-Michel Basquiat, Norman Rockwell (ő igencsak alaposan, hiszen mostani 46,085 millió dolláros leütését megelőző rekordja „mindössze” 15,4 millió dollár volt, 2006-ban a Sotheby’snél adtak annyit Breaking Home Ties című 1954-es festményéért), Barnett Newman, Edward Hopper és Gerhard Richter döntötte meg korábbi egyéni leütési csúcsát.
 
Ami a fotográfiák piacát illeti, ott az egymillió dollár feletti leütési kategóriában 2013-ban mindössze egyetlen új alkotás cserélt gazdát: az összesített listát is vezető Andreas Gursky (akinek Rhein II. című 1999-es felvételéért 2011 novemberében a Christie’s New York-i árverésén fizették ki az eddigi csúcsot jelentő 4 338 500 dollárt – 992,5 millió forint) most Paris, Montparnasse című 1993-as felvételével ért el a Sotheby’s októberi londoni árverésén 1 482 500 fontos (2 370 814 dollár) árat.
   A nyomtatott könyvek piacán is nézzünk körül: a tavalyi év új rekordert hozott: az első Amerikában – a massachusettsi Cambridge-ben – nyomtatott könyv, a Bay Psalm Book (Öbölbeli zsoltárkönyv, 1640) egy példányáért novemberben a Sotheby’s New York-i árverésén 14,2 millió dollárt (több mint 3,124 milliárd forint) adott David Rubinstein; az annak idején 1700 példányban kinyomott könyvből ma mindössze tizenegy darab ismert,ezek közül a mostani alkalmat megelőzően utoljára 1947-ben szerepelt egy árverésen,akkor 151 000 dollárt adtak érte.
 
...
 
A nagyvilág után pedig lássuk a 2013-as év hazai, illetve magyar vonatkozású árverési sztárjait.
   Tavaly idehaza a legmagasabb, 65 millió forintos leütési árról a Biksady Galéria számolt be, ezt Kernstok Károly Hazafelé című, 1903 körül készült festménye érte el májusi árverésükön, amivel a ház az eddigi legnagyobb összegű leütését könyvelhette el (ennél többért a hazai aukciók történetében eddig csak a Virág Judit – volt Mű-Terem –, a Kieselbach és a Nagyházi Galéria tudott műtárgyat leütni). Ráadásul a Biksady még egy művel, Étienne Beothy Láng című, 94 centiméteres, számozott bronzszobrával is felkerült a listára: ezért októberi árverésükön adtak 30 millió forintot (plusz a jutalékokat; a hazai áraknál a leütési árakat adom meg jutalékok nélkül).
   Persze az ezen az árszinten leütött tételek számát illetően az élmezőnyben ezúttal is a két vezető hazai aukciósház, a Kieselbach és a Virág Judit Galéria viszi a prímet: a tizenöt 2013-as hazai 30 milliós vagy a feletti leütés közül az előbbi nyolcat, az utóbbi négyet mondhat magáénak; mellettük még a Nagyházi Galéria jutott fel az élmezőnybe Hermann Salomon Corrodi Nílusi naplemente című vásznával (december, 38 millió forint); ráadásul ő az egyetlen nem magyar (vagy legalábbis nem magyar származású) művész, aki ilyen magas árszintig jutott tavaly a hazai nyilvános piacon. A magyar alkotók közül Nemes Lampérth József két művével is szerepel a listán; egyéni szerzői leütési csúcsot pedig a már említett Kernstok mellett Ziffer Sándor, Bornemisza Géza és Étienne Beothy ért el.
 
Hermann Salomon Corrodi: Nílusi naplemente, olaj, vászon, 232 × 125 cm, j. b.l. : Corrodi Roma
 
Ziffer Sándor: Nagybányai főtér, 1908, 56 × 69 cm,
olaj, vászon, j.b.l.: Ziffer Sándor 1908
 
Ha idehaza nem is, a világban azonban megdőlt tavaly a magyar (származású) művész alkotásáért korábban kifizetett legmagasabb összeg: Hantaï Simon M.A.5 (Mariale, 1960) című vásznáért a Sotheby’s decemberi párizsi aukcióján 2,2 millió eurós
árnál koppant a kalapács, a jutalékokkal együtt pedig a vevő végül (az árverezőház hivatalos listája szerint; ezt csak azért tartom fontosnak megjegyezni, merthogy a hazai sajtóban nem ez az összeg jelent meg) összesen 2 561 500 eurót (774,8 millió forint) fizetett az eredetileg „mindössze” 5–700 000 euróra becsült festményért. (Csak emlékeztetőül: a korábbi csúcsot Miklós Gusztáv tartotta, akinek Jeune fille (Fiatal lány, 1927) című art deco szobráért 2005 júniusában a párizsi Camard & Associés árverésén adtak 1 607 506 eurót, azaz akkori napi áron számolva 401,4 millió forintot.) Ráadásul Hantaï ezt követően még egy második szép sikert is elért: pár nappal később ugyancsak Párizsban a Christie’s aukcióján Étude (Tanulmány) című képéért 721 500 eurót (216,7 millió forint) fizettek, ami a negyedik legmagasabb összeg, amit magyar (származású) művész munkájáért valaha a határainkon kívül adtak.
   Hantaï sikerei mellett Reigl Judit is kiemelkedő eredményeket könyvelhetett el tavaly: 1956-ban festett, eredetileg „csak” 5–7000 fontra becsült Éclatement (Robbanás) című vásznáért a Christie’s áprilisi londoni aukcióján kifizetett 133 875 font (47 millió forint; a leütési ára 110 000 font) volt a legmagasabb összeg, amit élő magyar (származású) művész alkotása valaha árverésen elért. A hírek szerint azonban még ezt is felülmúlta Reigl egy másik absztrakt festménye, amelyért a márciusi londoni Art13 váráron a Makláry Galéria standján 200 000 fontot adott egy angol magángyűjtő.
   Ami pedig a kortársak idehaza elért aukciós eredményeit illeti, ezen a téren két említésre méltó esemény történt tavaly, mindkettő a Virág Judit Galériában: decemberben Lakner László Hajógyári hegesztők (1959) című festményéért 9,5 millió forinton koppant a kalapács (ez a hatodik legmagasabb összeg az élő művészek hazai aukciós leütési listáján), 
 
Lakner László: Hajógyári hegesztők, 1959, olaj, vászon, 98,5 × 132 cm, j. j. l.: Lakner 59
 
míg októberben Keserü Ilona „Mind” című 1980-as képe jutott be 5 millió forintos leütésével – és egyben a művész egyéni aukciós csúcsával – a kortársak hazai élmezőnyébe.
 
Keserü Ilona: Mind, 1980. Olaj, vászon, 170 × 120 cm.
j. j. l.: Keserü Jelezve vakrámán: Keserü Ilona Mind 1980
 
És végül említsünk meg még két egyéb „műfajú” hazai árverési sikert is. A BÁV decemberi ékszeraukcióján egy 1930 körül készült fülbevalópár – összesen 5,7 karátnyi két régi csiszolású nagy és két kisebb briliánssal – 7 millió forintos leütéssel váltott tulajdonost, amivel jelenleg ez a második legmagasabb összegért elkelt hazai ékszer (a csúcsot egy 142 briliánssal és 78 zafírral ékesített art deco stílusú Cartier melltű tartja, amelyért a BÁV 2004. júniusi árverésén 10 millió forint volt a leütés). A hazai képeslapok aukciós piacán pedig egyenesen új listavezető született: Ady Endre 1914 augusztusában Csucsáról Szép Ernőnek írt képeslapja a júniusi Első Kaposvári Könyvaukción elért 1,3 millió forintos leütésével átvette a vezetést a korábbi csúcstartótól (az Egon Schiele által  írt képes levelezőlap 2006 februárjában a Profila aukciósház internetes árverésén „csak” 585 000 forintért került egy német vevő tulajdonába).
 
 

2013-ban a világon 30 millió dollárnál magasabb áron elkelt műtárgyak

– Pablo Picasso: Le rêve (Az álom, Marie-Thérèse Walter portréja, 1932) – 2013. március; magánüzlet – 155 millió dollár (36,831 milliárd forint; Steven A. Cohen vásárolta meg Steven Wynntól)
– Francis Bacon: Three Studies of Lucian Freud (Három tanulmány Lucian Freudról, 1964) – 2013. november, Christie’s, New York –142 405 000 millió dollár (31,7 milliárd forint; becsérték: 85 millió dollár; kikiáltási ár: 80 millió dollár; leütési ár: 127 millió dollár)
– Gustav Klimt: Wasserschlangen II (Freundinnen II; Vízikígyók II/Barátnők II, 1907) – 2013, London, magánüzlet – 120 millió
dollár (Gustav Ucicky özvegye adta el egy dohai vevőnek a Sotheby’s közvetítésével)
– Andy Warhol: Silver Car Crash (Double Disaster) (Ezüst autóbaleset/Dupla katasztrófa, 1963) – 2013. november, Sotheby’s, New York – 105 445 000 dollár (23,4 milliárd forint; becsérték: 60–80 millió dollár; kikiáltási ár: 50 millió dollár; leütési ár: 94 millió dollár)
– 59,60 karátos rózsaszín gyémánt (Pink Star) – 2013. november, Sotheby’s, Genf – 76,32 millió svájci frank (83 187 381 dollár; 18,43 milliárd forint; kikiáltási ár: 48 millió svájci frank; leütési ár: 68 millió svájci frank)
– Pablo Picasso: Child with a Dove (Gyermek galambbal, 1901) – 2013, magánüzlet – 50 millió font (76,8 millió dollár; a brit Aberconway család adta el a katari uralkodócsaládnak)
– Jeff Koons: Balloon Dog (Lufikutya, narancssárga) – 2013. november, Christie’s, New York – 58 405 000 dollár (13 milliárd forint; becsérték: 35–55 millió dollár; leütési ár: 52 millió dollár)
– Jackson Pollock: Number 19, 1948 (1948) – 2013. május, Christie’s, New York – 58 363 750 dollár (11,777 milliárd forint; becsérték: 25–35 millió dollár; kikiáltási ár: 18 millió dollár)
– Andy Warhol: Coca-Cola – 2013. november, Christie’s, New York – 57 285 000 dollár (12,7 milliárd forint; becsérték: 40–60 millió dollár)
– Roy Lichtenstein: Woman with Flowered Hat (Nő virágos kalapban, 1963) – 2013. május, Christie’s, New York – 56 123 750 dollár (becsérték: 30–40 millió dollár)
– Ferrari 250 GTO (1963) – 2013, magánüzlet – 52 millió dollár (11,325 milliárd forint; Paul Pappalardo adta el egy ismeretlen vásárlónak)
– Alberto Giacometti: Grande tête mince (Grande tête de Diego; Nagy vékony fej/Diego nagy feje; szobor, 1954) – 2013. november, Sotheby’s, New York – 50 005 000 dollár (becsérték: 35–50 millió dollár)
– Jean-Michel Basquiat: Dustyheads (Unalmas fejek, 1982) – 2013. május, Christie’s, New York – 48 843 750 dollár (9,853 milliárd forint; becsérték: 25–35 millió dollár; kikiáltási ár: 20 millió dollár)
– Mark Rothko: No.11. Untitled (No.11. Cím nélkül, 1957) – 2013. november, Christie’s, New York – 46 085 000 dollár (10,3 milliárd forint; becsérték: 25–35 millió dollár; 1992 novemberében a Christie’s New York-i árverésén 1,1 millió dollárért ütötték le)
– Norman Rockwell: Saying Grace (Áldást mondani, 1951) – 2013. december, Sotheby’s, New York – 46 085 000 dollár (10,2 milliárd forint; becsérték: 15–20 millió dollár)
– Pablo Picasso: Femme assise près d’une fenêtre (Ablaknál ülő nő, 1932, Marie-Thérèse Walter portréja) – 2013. február, Sotheby’s, London – 28 601 250 font (45 001 207 dollár; 9,747 milliárd forint; becsérték: 25–35 millió font)
– Barnett Newman: Onement VI (1953) – 2013. május, Sotheby’s, New York – 43 845 000 dollár (becsérték: 30–40 millió dollár)
– Amedeo Modigliani: Jeanne Hébuterne (Au chapeau) (Jeanne Hébuterne kalapban, 1919) – 2013. február, Christie’s, London –
26 921 250 font (42 104 835 dollár; 9,232 milliárd forint; becsérték: 16–22 millió font; 2006-ban a Sotheby’s árverésén 16,4 millió fontért kelt el)
– Paul Cézanne: Les Pommes (Almák, 1889–90) – 2013. május, Sotheby’s, New York – 41 605 000 dollár (9,254 milliárd forint; becsérték: 25–35 millió dollár, leütési ár: 37 millió dollár
– Edward Hopper: East Wind Over Weehawken (Keleti szél Weehawken felett, 1934) – 2013. december, Christie’s, New York – 40 485 000 dollár (9 milliárd forint; becsérték: 22–28 millió dollár)
– Pablo Picasso: Tête de femme (Női fej; Marie- Thérèse Walter portréja, 1935) – 2013. november,Sotheby’s, New York – 39 925 000 dollár (8,8 milliárd forint; becsérték: 20–30 millió dollár)
– 34,65 karátos rózsaszínű csiszolt gyémánt („Kis herceg”) – 2013. április, Christie’s, New York – 39 323 750 dollár (8,9 milliárd forint; 1960-ban 46 000 fontért árverezték el)
– Andy Warhol: Four Marilyns (Négy Marilyn, 1962) – 2013. május, Phillips, New York – 38 245 000 dollár (9 milliárd forint; becsérték: 35–45 millió dollár; 1992-ben 955 000 dollárt fizettek érte a Sotheby’s londoni árverésén, 1998-ban pedig 2 312 500 dollárt a Sotheby’s New York-i árverésén)
– Gerhard Richter: Domplatz, Mailand (Dómtér, Milánó, 1968) – 2013. május, Sotheby’s, New York – 37 125 000 dollár (8,4 milliárd forint; becsérték: 30–40 millió dollár; tulajdonos: Don Bryant kaliforniai borász; 1998-ban Londonban 3,6 millió dollárért (820 millió forint) cserélt gazdát
– 14,82 karátos narancssárga gyémánt („The Orange”, a világ legnagyobb narancssárga gyémántja) – 2013. november, Christie’s, Genf – 32,6 svájci frank (35,54 millió dollár; 7,9 milliárd forint; becsérték: 17–20 millió dollár; leütési ár: 29 millió frank)
– John Constable: Salisbury Cathedral from the Meadows (A Salisbury katedrális a mezőkről, 1831) – 2013, magánüzlet – 23,1 millió font (34,915 millió dollár; a Tate Múzeum vette meg Lord Ashton of Hyde örököseitől)
– Kirmán perzsaszőnyeg (korai 17. század) – 2013. június, Sotheby’s, New York – 33,7 millió dollár (7,6 milliárd forint; becsérték: 5–7 millió dollár)
– Alberto Giacometti: Diego en chemise écossaise (Diego portréja, 1954) – 2013. november, Christie’s, New York – 32 645 000 dollár
– Jackson Pollock: Number 26, 1949 (1949) – 2013. november, Christie’s, New York – 32 645 000 dollár (becsérték: 25–35 millió dollár)
– Willem De Kooning: Untitled VIII. (1977) – 2013. november, Christie’s, New York – 32 085 000 dollár (7,2 milliárd forint; becsérték: 20–30 millió dollár)
– Roy Lichtenstein: Seductive Girl (1996) – 2013. november, Christie’s, New York – 31 525 000 millió dollár (becsérték: 22–28 millió dollár)
– Pablo Picasso: Mousquetaire à la pipe (Muskétás pipával, 1969) – 2013. november, Sotheby’s, New York – 30 965 000 dollár (becsérték: 12–18 millió dollár)
– 118,28 karátos ovális briliánsra csiszolt gyémánt – 2013. október, Sotheby’s, Hongkong – 238,68 millió hongkongi dollár (30,6 millió dollár; 6,9 milliárd forint)
– Shakyamuni Buddha (bronzszobor, Mingdinasztia, 15. század) – 2013. október, Sotheby’s, Hongkong – 236,44 millió hongkongi dollár (30,3 millió dollár; tulajdonos: Zheng Huaxing)

 

2013-ban Magyarországon 30 millió forint felett leütött műtárgyak
 
– Kernstok Károly: Hazafelé (1903 körül) – 2013. május, Biksady Galéria – 65 millió forint
– Nemes Lampérth József: Városligeti részlet (1912) – 2013. december, Virág Judit Galéria – 50 millió forint
– Ziffer Sándor: Nagybányai főtér (1908) – 2013. május, Kieselbach Galéria – 46 millió forint
– Vaszary János: Nő, virágos kalapban – 2013. december, Virág Judit Galéria – 40 millió forint
– Hermann Salomon Corrodi: Nílusi naplemente – 2013. december, Nagyházi Galéria – 38 millió forint
– Gulácsy Lajos: Legenda (Trisztán és Izolda, 1903–1904) – 2013. december, Virág Judit Galéria – 36 millió forint
– Tihanyi Lajos: Csendélet kék üvegpalackkal (1909 körül) – 2103. december, Kieselbach Galéria – 36 millió forint
– Nemes-Lampérth József: Folyóparti táj – 2013. október, Virág Judit Galéria – 34 millió forint (1973-ban a BÁV árverésén 11 000 forintért ütötték le)
– Bornemisza Géza: Kilátás a hegyre (1909 körül) – 2013. december, Kieselbach Galéria – 34 millió forint
– Paál László: Eső után, őszi hangulat (1873) – 2013. december, Kieselbach Galéria – 34 millió forint
– Bortnyik Sándor: Raum, Frau, Ich (Tér, asszony, én, 1924) – 2013. május, Kieselbach Galéria – 30 millió forint
– Batthyány Gyula: Párizsi kokottok (1930 körül) – 2013. május, Kieselbach Galéria – 30 millió forint
– Étienne Beothy: Láng (szobor) – 2013. október, Biksady Galéria – 30 millió forint
– Kmetty János: Csendélet kancsóval és gyümölcsökkel (1915 körül) – 2013. december, Kieselbach Galéria – 30 millió forint
– Aba-Novák Vilmos: Magyar hegyi falu (1937) – 2013. december, Kieselbach Galéria – 30 millió forint