Design évkönyv

Könyvkritika

Felbuzdulva az előző kiadvány sikerén, Slézia József már másodjára jelentette meg a Design évkönyvet. A csupa rövid – gyakran az ismert dizájn-weboldalon (www.designtrend.hu) annak idején már megjelent – beszámolót tartalmazó második kötet már hangsúlyos helyen szerepelteti a hazai tervezőket, köszönhetően a MOME hallgatóinak, akik két rangos nemzetközi diákpályázaton is (Nespresso, Electrolux) szép eredményeket értek el 2008-ban.

Slézia József: Design évkönyv 2. Designtrend, Budapest, 2009, 225 oldal, 3900 Ft

Ettől függetlenül persze a magyar dizájn még csak a biztató kezdeteknél tart, a szép reményekre feljogosító iskolás fázisban – de nem bántja annyira a szemet, hogy egymás mellé kerültek a patinás olasz Aranykörző Díj világhírű kitüntetettei és a magyar Kozma Lajos-ösztöndíj pályakezdő nyertesei. A könyv az előző esztendő fontos dizájneseményeiről számol be, vagyis a válság előtti utolsó békeév bőséges terméséről, amikor még az ezred eleji lendület hajtotta az innovációra kihegyezett nagyvállalatokat. Pár bekezdéses miniriportok sorakoznak egymás mellett, információgazdag, de túl kis léptékű (és sokszor rossz felbontású) képanyaggal, a kölni bútorvásártól a budapesti Lakástrend és Design Kiállításig, a Pritzker-díjas Jean Nouveltől a pekingi Vizes Kockáig, a Bredában megnyitott első grafikai dizájnmúzeumtól a luxusautókig, a botrányos hulladékbútorok tervezőitől, a brazil Campana testvérektől a díjakkal elhalmozott finn legendáig, Eero Aarnióig. Bár van benne lélegző golyóstoll, Swarovski kristályos kontaktlencse, erkélyként kinyitható ablak, fából faragott laptop és algainstalláció is, a Design évkönyv nem a trendvadászok kézikönyve, inkább a történészek higgadt összefoglalója.

R. G.

Artmagazin 2009/3. 98. o.