ANZIX: Mi van a dombon túl?

Szilágyi Róza Tekla

Ha valaki látott már fényképet Georgia O’Keeffe-ről, akkor rá gondolva biztosan nem csak szuperközeliben ábrázolt virágrészletei, a New York-i utcák sziluettjeit és fényviszonyait megörökítő festményei, valamint új-mexikói tájakat és motívumokat ábrázoló művei jutnak eszébe. Az 1887-ben hétgyerekes család második lányaként született O’Keeffe ruhatára hasonlóan ötletes és sziluettekre fókuszáló volt, mint festményei. Minimalista, izgalmas körvonalú, díszítetlen és kényelmes ruhái, csodás kalapjai és fejkendői, hátrafogott haja irigylésre méltó változatlansággal jellemezték megjelenését. Ugyanúgy, ahogyan egészen haláláig aktívan alkotott – még akkor is, amikor romló látása miatt asszisztensek segítségével, emlékezetből rajzolva volt csak képes erre –, öltözködése sem változott. A 20. század egyik legismertebb és leginkább elismert művészének most a Thyssen-Bornemisza múzeum kiállítótereiben rendeztek életmű-kiállítást. Ezen a jól ismert művek mellett láthatjuk korai, West Texasban készített absztrakt szénrajzait is – azokat, amelyeket postán küldött el egy New York-i barátjának, aki pedig nem másnak, mint a híres fotográfusnak és galeristának, Alfred Stieglitznek mutatta meg őket. A levél eredménye egy 1916-os New York-i egyéni kiállítás és idővel egy Stieglitz és O’Keeffe között köttetett házasság lett. O’Keeffe egyike azoknak, akiket már életükben elismertek – az 1920-as évekre a legtöbb művészet iránt érdeklődő ismerte nevét, a kritikusok pedig pozitív hangvételű írásokban számoltak be munkáiról. 1929-ben látogatott először Új-Mexikóba, az elkövetkező évek nyarait pedig lehetőség szerint mindig itt töltötte, annyira inspirálta a táj és a növényvilág. Stieglitz halála után néhány évvel, 1949-ben végleg ide is költözött, és itt alkotott tovább. Barátai szerint művészete és személyisége leginkább egy, a természetben sokat barangoló O’Keeffe szájából gyakran elhangzó kérdéssel írható le: mi van a dombon túl?

Georgia O'Keeffe: Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie’s II (Black Mesa látkép, Új-Mexikó / Marie háza mögött II.), 1930, olaj, vászon, 61,6 × 92,1 cm, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe © Georgia O’Keeffe Museum

Georgia O'Keeffe: Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie’s II (Black Mesa látkép, Új-Mexikó / Marie háza mögött II.), 1930, olaj, vászon, 61,6 × 92,1 cm, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe © Georgia O’Keeffe Museum

Azoknak pedig, akik kíváncsiak Georgia O’Keeffe Új-Mexikójára, külön ajánlom Paul Auster Az illúziók könyve című regényét, amelynek fiktív némafilmrendező főhőse, Hector Mann életének egy bizonyos meghatározó pontján éppen Új-Mexikóba menekül – hogy ott éljen tovább, persze távol és függetlenül a nála sokkal intenzívebb szociális és kreatív életet folytató Georgia O’Keeffe-től. 

Georgia O’Keeffe, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid, 2021. augusztus 8-ig