ARTANZIX

Szilágyi Róza Tekla, Kergyó Zsófia, Zelei Borbála

Cölinkék emlékek

Edward Robinson személyesen is részt vett az Akropolisz feltárásán, és saját szemével látta, ahogyan a meglepően élénk színvilágú festett szobrok előtűnnek a föld mélyéről – majd ugyanígy megtapasztalta, hogy a felszínre került szobrok színei néhány nap alatt megfakulnak. Miután 1910-ben a Met történetének harmadik igazgatójává választották, komoly energiát fektetett abba, hogy az intézmény minél több festékmaradványt őrző antik szobrot gyűjteményezhessen – a most látható Chroma kiállítás többek között ebből az anyagból válogat, és bemutatja a Vinzenz Brinkmann és Ulrike Koch-Brinkmann által az 1980-as években megkezdett kutatást. A múzeumban látható újraszínezett szobrokat nézve érdemes szem előtt tartani, hogy a festéshez használt pigmentek majdnem mind természetes eredetűek – így a márvánnyal kapcsolatba lépve, kitéve az időjárás szeszélyeinek hamar elillannak. A meglepő színvilágú rekonstrukciók mind autentikusan újraalkotott pigmentekkel készültek – ezek között is különleges az első szintetikus pigmentként ismert egyiptomi kék. A szilícium-dioxid, mész, réz és lúg keverékéből készült festék díszíthette például a Kis herculaneumi nő ruhájának alját – amikor épp nem arra használták, hogy az arc aláfestéseként még emberibb bőrtónust nyerjenek vele. 

(Szilágyi Róza Tekla)


Herculaneum

Részlet egy köpenybe burkolózó női márványszobor rekonstrukciójából, 2019

Színről színre 

Teremtésük történetéből, az Álomidőből emlékeznek az ausztrál őslakosok öt nagy útra – dalvonalra, melyek együttesen az egész kontinenst lefedik. A vének máig magukban hordozzák ezt a tudást, és meg is festik – apró, színes pontoktól örvénylő térképekben őrzik az ősök útmutatását. A teremtéstörténetek elmesélésekor taposták ki ezeket az ösvényeket, a jelek több tízezer év tapasztalatával oltalmazzák a beavatottat. Európa ötvenezer év után tette be ide a lábát, ahol James Cook 1770-es érkezése előtt kétszázötven nyelvet beszéltek, mára viszont az őslakosok a népesség három százalékát sem teszik ki. A globalizált világban felnövő fiataljaik miatt a vének féltek, hogy nem tudják továbbadni a hagyományt, ezért az Ausztrál Nemzeti Múzeum segítségét kérték. Tízéves kutatás eredménye az az utazó kiállítás, ami október végéig látható a Humboldt Forumon, Berlinben. Egy olyan tárlat a hosszas restitúciós vitáktól zsongó intézményben, melyen a kurátorok a kolonializált közösség saját narratíváját hangosítják ki. 

(Kergyó Zsófia) 


Shf eb00128258

Kumpaya Girgirba, Yikartu Bumba, Kanu Nancy Taylor, Ngamaru Bidu, Janice Yuvali Nixon, Reena Rogers, Thelma Judson, Nola Ngalangka Taylor: Yarrkalpa (Vadászterület), 2013, 500 x 300 cm, akril, vászon, National Museum of Australia


Fényszükségletek

– Mi a felemelő az építőkockákban?
– Mi nem?
Elképzelem a saját festészetébe kissé belefáradt Vasquezt, ahogy a pandémiába zárva elnézi a napsütötte szőnyegen játszó gyerekeit, a szikrázó kék eget, és megvilágosodik az idillben. Kimegy a műhelybe, és ahogy az apjától és a nagyapjaitól látta, nekifekszik az esztergagépnek, hull a forgács, cirádázódnak a szélek, hajlanak a deszkák, majd a tengerbe hanyatló nap színeivel bevonja a fadarabokat. A kockáknak új éleket ad, a színek egymást tükrözik, mi pedig ezt látjuk viszont a fehér falakon, de lélekben a tengerparton vagyunk – pasztellekben úszunk és fagyizunk. A fény súlyát latolgatjuk az éjszaka peremén, kincset találunk és körhintákon ugrálunk, nyalókázunk, és megpróbáljuk a borongós időszakokban is észben tartani, hogy lesznek napok, amikor minden sokkal könnyebb, mint máskor – a Horizont Galériában október 12-ig látható Light Necessities (Fényszükségletek) Anthony Vasquez-kiállítás műcímei is ilyen könnyedek és színesek. 

(Zelei Bori)


Vasquez

Anthony Vasquez: The Burden of Light (A fény súlya), akril, fa, 150 x 110 xm, 2022