Az Attenborough-generáció

Szilágyi Róza Tekla

Néhány éve már kering az interneten a David Attenborough által narrált dokumentumfilm­-sorozat, Az élet története egyik jelenete, amelyben egy lugasépítő madár násztáncához ideiglenes rezidenciát épít. A természetfilmek azóta még népszerűbbek lettek – nem véletlen, hogy Attenborough legfrissebb sorozata, A mi bolygónk, amelyben egy teljes részt dedikáltak a különböző paradicsomi madarak násztáncának, már a Netflixen debütált. A madárrajongó Attenborough­-nak köszönhetjük, hogy a streaming­-szolgáltatókat bújó huszonévesek nagy része ma többet tud a paradicsomi madarakról, mint korábban bármelyik generáció. 

Attenborough vöröses­-narancsos tollazatú lugasépítő madara a násztánc első lépéseként szabályosan rendet rak – elhordja azokat az elemeket, amelyekre nem lesz szüksége az építkezéshez. A kisebb, száraz leveleket csőrébe fogva hajítja messzebbre, a nagyobb gallyakat karmaival megfogva repteti arrébb. Majd lenyűgözően szabályos és váratlan formavilágú lugast épít, amit figyelemfelkeltő szándékkal – mintha tisztában lenne a színtan szabályaival – a környékről összeszedett élénk színű elemekkel díszít. Aztán pedig várja, hogy a nőstény elcsábuljon.

123 roza
Részlet Petrit Halilaj To a raven and hurricanes that from unknown places bring back smells of humans in love (Egy hollóra és a hurrikánokra, amelyek ismeretlen helyekről viszik vissza a szerelmes emberek illatát) című kiállításából, Retiro Park, Palacio de Cristal, Madrid. Fotó: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán és Rocío Romero)

A madridi Museo Reina Sofía most, a pandémia első hulláma utáni első tárlatként Petrit Halilaj To a raven and hurricanes that from unknown places bring back smells of humans in love (Egy hollóra és a hurrikánokra, amelyek ismeretlen helyekről viszik vissza a szerelmes emberek illatát) című kiállítását mutatja be a város Kristálypalotájában. Petrit Halilaj koszovói művész, országát ő képviselhette először nemzeti pavilonban 2013­-ban, az 55. Velencei Képzőművészeti Biennálén. 

Halilaj madridi munkája nem más, mint hatalmas méretet öltő helyspecifikus installáció; a helyiek által Palacio de Cristalként emlegetett helyszínt egy óriásmadár fészkére emlékeztető díszlettel és gigantikus színes papírvirágokkal töltötte meg, sőt egy hatalmas méretű, a kiállításban lakó madár létezésére utaló aranylábat is készített (Here To Remind You, 2020). Halilaj inspirációja Attenborough lugas­építő madara volt – azonban madridi kiállítása létrehozásakor nem állt meg ott, hogy csupán megidézze a különleges madárfaj násztáncának szokásait és ezzel a szerelemnek állítson ideiglenes emlékművet. A Kristálypalota ablakait kinyittatta, a térben pedig madár­etető állomásokat helyezett el annak érdekében, hogy a valódi madarak is belakhassák a kiállítást – és ha hosszú időre nem is maradnak a számukra túl nagy fészekben, legalább átröppenjenek az üvegfalú kiállítótér belső terén. 

Halilaj munkái nekünk, budapestieknek nemcsak azért aktuálisak, mert Európa másik felében megvalósult kiállítását képeken nézegethetjük – hanem mert egy szintén madarat ábrázoló munkája – Az emberek megmérgezték egy kis szeretetért (Örvösgalamb) – a Ludwig Múzeum Egyensúlyban. Művek az Art Collection Telekom gyűjteményből című kiállításán élőben is látható most.

 

Petrit Halilaj: To a raven and hurricanes that from unknown places bring back smells of humans in love, Retiro Park, Palacio de Cristal, Madrid, 2021. február 28-ig