Öröm és bánat

Műtárgypiac a tél végén

Miközben a világ küszködik a gazdasági válsággal, a műkereskedelem is vívja a saját harcát. A műtárgypiaci szereplők gyengélkednek, de néha egész váratlan dolgok történnek. Például, hogy egy párizsi kereskedő a tavaly elhunyt divattervező, Yves Saint Laurent íves karfájú, öblös, fekete karosszékéért 21 millió eurót fizet ki, miközben a becsült ár 2-3 millió körül volt csak. Az Yves Saint Laurent-aukció optimizmusra ad okot, míg a non-profit kultúra az állami beavatkozásban reménykedik.

Henri Matisse: Kankalinok kék és rózsaszín terítőn, 1911
A festmény 35,905,000 euróért talált új gazdára a Christie's február 23-i párizsi árverésén. Új Matisse-rekord.

Örömünnep Párizsban

A piacvezető árverezőóriás, a Christie's ünnepel. A február végén kalapács alá került Yves Saint Laurent–Pierre Bergé műgyűjtemény óriási hasznot hozott! A 374 millió eurós forgalommal a három napos aukció történelmet írt: ez lett a legdrágábban elárverezett magángyűjtemény a világon és a legnagyobb forgalmú európai árverés. Az aukció első napján már több egyéni rekord is született, többek között Matisse, Mondrian, Duchamp, Klee és Ensor remekműveinek köszönhetően!

Az Art Newspaper újságírói lelkendezve számoltak be az eseményről: „A Christie's a globális pénzügyi gondok és a drámaian zuhanó piaci háttér ellenére briliáns módon vezette fel az árverést. A Grand Palais-ban – ahol először rendeztek aukciót – rekonstruálták a divattervező lakásberendezését. Az emberek órák hosszat sorban álltak az esőben. 35 ezer látogató tekintette meg a kiállítást két és fél nap alatt. Az egymást követő árverésvezetők ügyesen bonyolították le az óriási aukciót, amit a zsúfolásig megtelt terem (1600 ülőhely és még több állóhely) kísért figyelemmel.” A sikerrel mindenki elégedett volt, a Christie's francia igazgatója szerint: „A képzőművészet felülemelkedett a jelenlegi gazdasági válságon.”

Dorothea Lange: Földönfutó anya, 1936
Lange dokumentum fotósként – állami megbízásból – fényképezte a vidéki Amerika nyomorúságát a harmincas években. Az indián származású, sokgyermekes anyáról készített fotója a Gazdasági Világválság szimbóluma lett. A 2009-es Armory Show-n Alan Koppel galériája kínálja a fotó egy híres nagyítását.

Depresszió New Yorkban

A másik nagy aukciós óriás, a Sotheby's viszont szomorú hírekről számolt be. Nyilvánosságra hozták a cég utolsó negyedéves jelentését tavalyról. Az Artnet értékelése szerint: „a számok szörnyű képet festenek arról, hogy mennyire lelassult az árverési piac az előző évben. A nettó aukciós eladások 46 százalékkal csökkentek 2008 utolsó negyedévében. Az előző év hasonló időszakához képest – jelentős zuhanással – 1,9 milliárd dollárról 1 milliárdra csökkentek. A cég 8,5 millió nettó veszteségről számolt be 2008 utolsó negyedévében, míg 2007 utolsó negyedévében 102,4 millió dollár volt a bevétele.” A Sotheby's persze nem csügged (a 2008-as forgalom így is 5,2 milliárd dollár volt!), hanem készül a következő nagy megmérettetésre, a március közepi katari árverésre.

Kutyaharapást szőrivel – gondolhatták a legpatinásabb tengerentúli képzőművészeti vásár, az Armory Show résztvevői. A héten nyílt New York-i börzén – többek között – a Nagy Világválság fotói és festményei fogadták a látogatókat. A krízisnek véget vető Roosevelt elnök a New Deal keretében művészeket is foglalkoztatott. A különböző állami szervek jóvoltából számtalan festő kapott lehetőséget középületek dekorálására (a szocreál amerikai párhuzamaként), a fotósok pedig szintén állami megbízásból dokumentálták az Egyesült Államok mindennapjait. A non-profit kultúra képviselői egyre inkább hasonlóban reménykednek ma is, szerte a világon.

Szerző: Rieder Gábor