Warhol világszerte hasít

Király a király

Winkler Nóra

 

Andy Warhol: Tripla Elvis [Ferus Type], 1963, szitanyomat, ezüstfesték, vászon, 208,3 × 175,3 cm 
Christie’s Postwar and Contemporary Art Evening Sale, New York, Rockefeller Plaza, 2014. nov. 12. (Sale 2891, Lot. 10) Becsült ár: 60 millió US dollár Leütési ár: 81 925 000 US dollár
 
Kimagasló aukciós eredményeket hozott a november a Warhol-művek számára. Egy tripla Elvis Presley és egy négyes Marlon Brando több mint 150 millió dollárért kelt el New Yorkban, a Christie’s árverésén.
   Az amerikai popkultúra és a Hollywood sztárjairól készített portrék ritkaságszámba mennek a piacon, a két nagy képet még a hetvenes években vásárolta meg a kaszinókat üzemeltető német WestSpiel. Elvist felfegyverzett, csípőből tüzelő, szexi cowboyként láthatta a szerencsejátékokban megfáradt exkluzív közönség, a későbbi Keresztapa, Brando pedig fekete bőrkabátban ül motoron és lehengerlő magabiztossággal néz. Előbbi 81,9, utóbbi 69,6 millióval járult hozzá a háború utáni és kortárs időszakból rendezett aukció összleütéséhez, 852,9 millióhoz. Ez több, mint 200 milliárd forint, ha így könnyebb a nagyságrendjét érzékelni, mindössze pár órányi globális licitálás – ez lett minden idők legmagasabb árverési forgalma. Warhol piaca persze nem ezen az őszön szilárdult meg, egy évvel korábban 105 millió dollár feletti rekordárat fizettek az autóbalesetet – mágikus erővel hat rá a téma, talán mint a nagy amerikai toposz, a motorizáció egyik végpontja – ábrázoló Silver Car Crash / Double Disaster képéért. Elvisről több mint húsz portrét festett, egy olyan, mint a mostani, de duplában, két éve 37 millió dollárt csinált a Sotheby’s árverésén. Miközben sokszereplős harc folyt a teremben az egyes képekért, feszült párbajban állt egymással a két nagy árverezőház is. Boldog utókommunikációjában a Christie’s éppen ennek a két Warholnak hálás, hogy áraik révén ők lettek világrekorderek. Ebben fontos szerepet játszik az is, hogy ügyesebben érik el az ázsiai vevőket, akik most már a teljes bevétel ötödét adják, vásárlási kedvük tavaly óta megduplázódott. A gyűjtők jó része készül alapítványokat és magánmúzeumokat létrehozni, a közkinccsé tett művek tovább fokozhatják a korszak iránti érdeklődést, melynek létét jól mutatja, hogy az anyagot tízezren látták élőben, tízmillióan pedig online kerestek a katalógusra. Nem tudni, ki vette ezt a két Warholt, de azt igen, hogy múzeumi letétbe kerül, így mi is láthatjuk majd. Aki ezt nem bírja kivárni, éljen azzal a lehetőséggel, hogy a Tate Liverpool most rendez életmű-kiállítást, festményekkel, tévéreklámokkal, magazinillusztrációkkal, a zene, divat és popkultúra területeit érintő munkákkal. Ha fáj belegondolni, miért nem mi vettük meg harmincmillió forint környékén ezt a két képet, hogy most 37 milliárdnál kiszálljunk belőlük, egy Marylin cupcake tud vigasztalni a múzeumi büfében. 
 
Transmitting Andy Warhol, Tate
Liverpool, 2015. február 8-ig.