Batliner-gyűjtemény

Gyarapodó Albertina

Klaus Albrecht Schröder, a bécsi Albertina igazgatója dörzsölheti a kezét. Az általa irányított múzeum begyűjtötte a világ egyik legrangosabb magángyűjteményét: a liechtensteini ügyvédnek, Herbert Batlinernek és feleségének a kollekcióját. A múzeumvilág lottónyereményének tartott anyagért olyan nehézsúlyú versenyzőkkel kellett megküzdenie, mint a New York-i Guggenheim Múzeum. Az Albertina jött, látott, győzött. Most már, 500 csúcsminőségű modern műtárggyal gazdagabban, komoly szereplőnek számít a nemzetközi színtéren is.

A Batliner-gyűjteményben szép számmal akad festmény is, ami az Albert Kázmér által alapított intézmény mai, grafikai arculatának nem felel meg. De az igazgatónak erre is van válasza, a The Art Newspapernek adott interjújában így védekezett: „Ismét olyan jellegű lesz a gyűjteményünk, mint amilyen annak idején a nagyhercegé volt. Ezt a szerepet láttuk el az 1920-as évekig, amikor a festményeinket a Belvedere Galériának, a faliszőnyegeinket pedig a Kunsthistorisches Múzeumnak adtuk, hogy csak a papírmunkák maradjanak nálunk.”
 

Pablo Picasso: Nő zöld kalapban, 1947, olaj-vászon © Succession Picasso/VBK Vienna, 2007, Albertina, Bécs – a Batliner Collection hosszú távú kölcsöne
Kazimir Malevics: Férfi szuprematista tájban, 1930/31 k., olaj-vászon, Albertina, Bécs – a Batliner Collection hosszú távú kölcsöne
Marc Chagall: Anyaság, 1914, olaj-vászon © VBK Wien, 2007, Albertina, Bécs – a Batliner Collection hosszú távú kölcsöne

 

A Batliner-gyűjteményben nem csak egyszerűen festmények vannak, hanem a teljes modern képzőművészet képviselteti magát. Mintha egy művészeti lexikont lapozgatnánk az impresszionizmustól a '60-as, '70-es évekig. Könnyed pasztell kislány portré Renoirtól, táncosnők Degas-tól és egy hatalmas kései vízi liliomos vászon Monet-tól – csak hogy jól induljon a történet. Majd jön egy ferde fejű Modigliani akt, Chagalltól az Anyaság, egy korai Kandinszkij tájkép és pár érett Klee. Majd egy tisztes adag kései és kevésbé kései Picasso. Batlinerék különös szenvedéllyel vadásztak az orosz avantgárd alkotóira, de jó pár német expresszionista is bele akadt a hálójukban. Zárásként pedig ajánlhatnak Magritte-ot, Mark Rothkót és Yves Kleint.

Az Albertina az 500 millió euróra becsült, 500 darabos kollekciót idén májusban kapta meg hosszú távú kölcsönként. Az anyag első válogatását már most láthatja a nagyközönség, teljesítve a vaduzi jogász tulajdonos vágyait. A 78 éves Herbert Batliner szerint ugyanis „a művészetet lehet birtokolni, de természete szerint köztulajdon”. A „birtoklást” is egész véletlenül kezdte el. Úgy fél évszázaddal ezelőtt megnyert egy pert, de ügyfele készpénz hiányában egy Toulouse-Lautrec festménnyel fizette ki. „Akkoriban – emlékszik vissza – jobban örültem volna a pénznek. Most természetesen örülök, hogy festményt kaptam.” Mostantól már az Albertina is hálás lehet a Batliner iroda pénzzavarral küzdő, ismeretlen ügyfelének.

 

Az Albertina jelenlegi kiállításán a Batliner-gyűjteményt a Forberg-gyűjtemény egészíti ki. Kurt Forberg bankár kollekciója szintén az Albertinába került hosszú távú kölcsönként.
Paul Klee: A két hal meséje, 1937, pasztell, karton, pamut
Albertina, Bécs – a Forberg Collection hosszú távú kölcsöne © VBK Wien, 2007


Szerző: Rieder Gábor