Street art Európában

Új piaci szegmens

A legtöbb nagyváros mind nagyobb erőkkel üldözi a házfalakon garázdálkodó falfirkászokat, pénzbírságokkal és börtönbüntetéssel fenyegetőzve. A népszerű diákcsínnyé váló graffitizéstől közben elvált a kortárs képzőművészet egyik ágává nemesedő street art. Az Obama-kampány ikonikus plakátját megalkotó Shepard Faireynek sem vandalizmus miatt kell bíróságra járnia, hanem a felhasznált fotóporté ki nem fizetett jogdíja miatt. Az ezredforduló óta egyre népszerűbb „utcai művészet” mára a műtárgypiac komoly szegmensévé vált. Az Arprice elemzése szerint átrendeződésnek vagyunk tanúi: a főváros London lett, de Párizs is erősíti pozícióit.

 


Street art installáció a Tate Modern homlokzatán, a 2008-as kiállítás alkalmából
© Tate Photography

„A '60-as évekbeli New York-i utcákon született – a lázadást és a be nem illeszkedést megtestesítő – tagek, graffitik és stencilek már bejutottak a galériákba, árverezőházakba és műgyűjteményekbe. A divatos street art napjainkban találja meg a maga sztárjait az olyan rangos intézményekben rendezett kiállításokon, mint a londoni Tate Modern vagy a párizsi Grand Palais. A műfaj iránti kereslet kielégíthetetlen volt az elmúlt évtizedben, ami 195%-os árindex-növekedést eredményezett. A street art a válság által okozott komoly csökkenés előtt, 2008 januárjában érte el a csúcsot, azóta az árak visszaestek 40%-kal, a 2005-ös szintre. (…)

2000 után a street art súlypontja áthelyeződött New Yorkból Londonba, részben a rejtélyes Banksynek köszönhetően, aki valószínűleg Bristolban született 1974-ben. (Bár születési ideje és a valódi kiléte még mindig találgatások tárgya.) Első tagjei Londonban tűntek fel 2001-ben, majd névtelen sztárrá vált, akinek festékspray-vel felfújt sablonjai az egész világon (London, Barcelona, Párizs, New York, Palesztina stb.) megtalálhatók. 2003 novemberében először bukkant fel Banksy-mű árverésen, még a kis pénztárcájúak számára is elérhető áron: a Ne játszd meg magad 800 fontért kelt el. Miután 2005. május 18-án a weboldaláról üzente meg, hogy a British Múzeumban ő állította ki a [bevásárlókocsival ellátott] barlangfestményt, megindult a találgatás, amihez a sajtó lelkesen asszisztált. Olyan sztárok kezdték el gyűjteni a műveit, mint Christina Aguilera vagy Angelina Jolie. Banksy hirtelen népszerűvé vált!


Banksy: Tartsd pötty nélkül, 2007, vászon, 214×305 cm. A street art bristoli fenegyereke a szupersztár Damien Hirst egyik – futószalagon készülő, mégis méregdrága – pöttyfestményébe rondított bele egy söprögető figurával. A közönség értékelte a viccet, a New York-i Sotheby's 2008-as árverésén 1,7 millió dollárnál ütötték le a nagy méretű képet. (forrás: Sotheby's)

2007 októberében a Bunkó Lord című, 2006-os, egészen friss műve 270,000 fonttért kelt el a Sotheby’snél! Mindössze két év alatt Banksy aukciós árainak a végére három nulla került. Majd 2008. február 14-én a Tartsd pötty nélkül című, vászonra festett stencilje (ami a brit műtárgypiac másik sztárjának, Damien Hirstnek a pöttyfestményeire utalt) 1,7 millió dollárig jutott. Ez volt az első hét számjegyű eredménye (és eddig az utolsó is). A kortárs művészeti színtér egyik legkeresettebb művészeként Banksy piaci ára is zuhanni kezdett 2009-ben. (…) Sikere fiatal londoni művészek egész generációját segítette, akik a Bonhams Városi művészet aukcióitól és a Dreweatts londoni leányvállalatától további támogatást kaptak. A két árverezőház a Tate Modern kiállítása által vert hullámokat meglovagolva 2008-ban tematikus aukciókat hirdetett. A kalapács alá került street art műveket részint olyan klasszikusok készítették, mint Jean-Michel Basquiat, de az új nemzedék is képviseltette magát, például Nick Walker, Faile, Adam Neate, Mau Mau, Cept, Beejoir, Cyclops és Guy Denning. (…)

2009-ben két párizsi kiállításnak is örülhetett a street art-kedvelő közönség (…). A hírverés hatására a [francia] aukciósházak (Artcurial, Cornette de Saint Cyr és Pierre Bergé & Associés) gyorsan alkalmazkodtak a fiatal, pályája elején álló gyűjtőgenerációnak tökéletesen megfelelő művészeti trendhez. Ráadásul a street art piac – még a jelenlegi helyzetben is – minden szükséges feltételnek megfelel: elérhető árú, nagyon dinamikus és az olyan kulcsfigurái, mint Keith Haring vagy Jean-Michel Basquiat húzóeredményeket érnek el. Misstic kis méretű képei még 500 dollárért találnak gazdára (…), de kissé feljebb emelve az árszintet, John Perello (Jonone) nagyobb méretű művei már 10 000 és 40 000 dollár között kelnek el.”

Fordította: R. G.