A gótikus Richter

Pixelek a katedrálisban

Gerhard Richter, a nagy kaméleon, új műfajjal bővítette sokszínű életművét. A képeladások alapján a nemzetközi élmezőny elitklubjába tartozó kortárs művész festett már elmosódott fotórealista portrét a Vörös Hadsereg Frakció terroristáiról, készített már konceptuális fotókat, hatalmas diagramot, geometrikus és expresszív absztrakt munkákat is. Augusztusban pedig átadta legújabb alkotását: a Kölni Dóm 20 méter magas ólomüveg-ablakát.

 

Számítógépes modellek a kereszthajó belsejéről az új ólomüveges ablak nélkül (bal) és az ablakkal együtt (jobb). (forrás: http://www.koelner-dom.de/19067.html)

A Kölni Dóm új ablaka. Gerhard Richter tervei alapján.


A Kölni Dóm építése úgy tűnik sosem ér véget. A gótikus zarándoktemplomot 1248-ban kezdték el építeni Gerhard von Rile építőmester tervei alapján. A hatalmas vállalkozás a 16. század elején pénz és érdeklődés hiányában elakadt. Háromszáz évnek kellett eltelnie, hogy a 19. századi német romantika zászlajára tűzze a félbemaradt homlokzat befejezését. De hiába készült el 1880-ban. Németország új nemzeti jelképét a második világháborúban 14 bombatalálat érte. A megsérült ólomüvegablakok helyreállítása azóta is tart.

2005-ben esett a választás Gerhard Richterre. Richtert ugyanis már évtizedek óta foglalkoztatja a színkeverés problémája. A hetvenes években készült egyik absztrakt munkáját a három alapszín és a szürke 4096-féle kombinációjával festette ki. Ez a mű inspirálta a művészt, amikor megtervezte a Kölni Dóm kereszthajójának déli oldalára az új ólomüvegablakot. A korábbi 4096-os színpalettáról itt csak azt a 72 árnyalatot használta, ami megfelelt a gótikus környezetnek és a funkciónak. (Vagyis nem volt túl szürke, fakó vagy idegen a hely szellemétől.)

A szokásos biblikus témák helyett Richter megmarad a non-figuralitás területén. A 20 méter magas, mérműves gótikus keretek közé 10 centiméteres monokróm négyzeteket tervezett. A tenyérnyi egyszínű mozaikokokból épül fel a távolról pixeles hatást kiváltó monumentális katedrálisablak. Igaz, csak távolról lehet szemlélni, hiszen 72 színű fénysugaraival a hetven méter magas kereszthajó felső szakaszát világítja be.

 

 

Gerhard Richter: 4096 szín, 1974, olaj-vászon, 254×254 cm. A 4096 mezőt tartalmazó non-figuratív festményért 3,7 millió dollárt adtak a Christie's 2004-es árverésén.

 

Szöveg: Rieder Gábor