Medici, az Ördög

Műkincstolvajok

A Medici név köré a legszebb művészettörténeti asszociációkat szőtték a derék firenzei mecénások. Egy huszadik századi Medici viszont jócskán visszaélt a jól csengő vezetéknév adta előnyökkel. Giacomo Medicit 2004-ben ítélte el a Római bíróság műkincscsempészésért. A nagyszabású illegális hálózatot üzemeltető műkereskedő kezén átfutott csempészáruk a legmagasabb körökig jutottak el. Vásárolt belőlük bőségesen a Getty Intézet, de a New York-i Metropolitan Múzeum is.

 

A Giacomo Medici raktárában talált egyik felvételen maga a műkereskedő látható, a Getty Múzeum restaurált márvány griffjei előtt.

Giacomo Medici a genfi repülőtér közelében, vámmentes zónában üzemeltette raktárait. Ez a titokzatos galéria kötötte össze a nemzetközi műkereskedelmet az Olaszországban és Görögországban tevékenykedő sírrablók és illegális műkincsvadászok gyanús köreivel. Az itáliai csendőrség kulturális örökségvédelemre specializált részlege három eladott antik márványszobor nyomán jutott el a genfi raktárhoz 1995-ben. Medici galériájában nem csak görög, római és etruszk antik tárgyakat találtak, hanem a hosszú évek munkáját dokumentáló fotóarchívumot is. Ezek vezették el az olasz hatóságokat a legnagyobb amerikai múzeumokig. A Getty Múzem neves kurátorasszonya, Marion True is ilyen felvételék miatt került a római bíróságra.

A New York Times újságírója, Sharon Waxman Rómában kereste meg a titokzatos Medicit augusztusban: „Azt hihetik, nehéz találni egy tisztességes antik műkincscsempészt. Nem igaz, Giacomo Medici, akit csempészésért ítéltek 10 év börtönre és 10 millió eurós bírságra nagyon örült, hogy találkozhat velem és elmesélheti saját nézőpontját. (…) Az ügyészek szerint ő volt az összekötő láncszem a sír rablók (tombaroli) és a valaha tekintélyes kereskedők között; ő mosta tisztára a törvénytelen műveket, hogy eladja a magángyűjteményeknek és a múzeumoknak. Szóval ő az igazi ember [akiről Peter Watson és Cecilia Todeschini könyvet is írt]. A

A Giacomo Medici raktárában talált másik felvételen a törött márvány griffek még egy autó csomagtartójában pihennek.

jóképű, jó erőben lévő, 69 éves Medici ártatlannak vallja magát abban, amivel megvádolták. Szerinte igazán komoly bizonyítékok nem voltak ellene, a fotókat kivéve, amiket az ügyészek rosszul használtak.

Bűnének értelmezése a fizikai megjelenéséhez hasonló. Lányának lakásán, ahol találkoztunk, azt mondta: 'Tettem én rossz dolgokat? Talán. Talán nem. Igen, de nem azt, amivel megvádoltak – az képmutatás.' Lassan belehergeli magát, mígnem a szoba közepén áll, megvetve lábait és széttárt karral üvölti: 'Medici, diavolo! Medici, diavolo! Medici, diavolo!' Tizenkét évvel azután, hogy rajtaütöttek a galériáján, Medici ügye a fellebbezés miatt még mindig függőben van. Sokan úgy vélik, hogy az elévülési jogszabály jelenlegi változtatása miatt győzni fog. 'A múlt az múlt' – jelenti ki Medici. 'Ezek a kormányok mind aludtak, most viszont igazságot kell tenniük az állami források érdekében, meg kell védeniük a műkincseiket. 35 évig Giacomo Medici tökéletes volt, most pedig váratlanul ő lett az ördög. Hogy lehetséges ez?'

Szöveg: Rieder Gábor