Kultúrolimpia

2 hetes művészeti maraton, több mint 1000 művészeti esemény – az ígéret földje: a kultúrzarándokok célpontja idén egyértelműen Nagy-Britannia, azon belül pedig London lesz.

A kínálat szédületes, a művészeti intézmények országszerte csatlakoztak a fesztiválprogramhoz: minden és mindenki a 2012-es londoni olimpiára érkező turistatömegek szórakoztatására készül. A képzőművészeti, zenei és színházi programok a London Festival 2012 idején, június 21. és szeptember 9. között sűrűsödnek be, de a beetetés rég elkezdődött, hiszen már az olimpiai plakátokat is olyan nevek jegyzik, mint Olafur Eliasson vagy Rachel Whiteread.

Természetesen lesz Shakespeare minden mennyiségben: úgy a darabok, mint minden, ami a korról tudható, még a British Múzeum is a Bárdnak szenteli nyári kiállítását. Ha fesztiválról van szó, mindenképpen előkerülnek a klisék – ez az, amit a világ minden tájáról érkező tömeg értékel. Így nem véletlen, hogy a Tate Modern a talán legismertebb és legnépszerűbb brit kortárs művésznek, Damien Hirstnek rendez retrospektív kiállítást. Az elmúlt 20 év terméséből szemezget: pöttyös sorozata (melyből több százat mutattak be épp az elmúlt hónapokban a világ minden pontján megtalálható Gagosian galériák), a legyes és pillangós képek (az In and Out of Love rózsaszín-kék diptichonja újraegyesül!) mellett az ikonikussá vált természettudományos ihletésű művek (élükön a formaldehidbe merülő cápával), a gyémántos koponya (For the Love of God, 2007) és a Pharmacy (1992) szobányi installációja jelenti a kiállítás fénypontját.

A britek másik nagy kedvencét, David Shrigleyt a Hayward Gallery kaparintotta meg tavaszra. Sajátos humorát és felejthetetlen figuráit a képregénytől az animáción és szobrokon át az installációkig sikerrel prezentáló glasgow-i művész Brain Activity című kiállítására is tömegeket várnak. Ha pedig itt is felállítja ideiglenes tetoválószalonját, mint tette a 2010-es Frieze Art Fairen, akkor fiatal rajongói nyilván tömött sorokban várnak majd a Shrigley-univerzum motívumaiból választható élő autogramokra.

Valószínűleg még ennél is szélesebb tömegeket vonz majd a Victoria & Albert Múzeum nyári kiállítása, amely a két londoni olimpia közötti időszak (1948-2012) brit dizájnjának kultikus tárgyait sorakoztatja fel minden lehetséges műfajban, olyan látványosságokat kínálva, mint Alexander McQueen szürreális estélyi ruhái, Johnny Rotten használt pólója (ő már akkor Vivienne Westwoodot viselt, a megtépázott darab ma leltári tárgy), Zaha Hadid ultrafuturisztikus makettjei vagy egy ugrásra kész Jaguár. A háború utáni évtized megszorításai, mértékletessége után a hatvanas évek optimista, hedonista szemlélete, a könnyed, bohém, fiatalos lendület, a „Swinging London” hangulata, majd a punkok karcos évtizede, végül a kilencvenes évek „Cool Britannia” laza eleganciája adják a vezérfonalat a 300 tárgyat felsorakoztató színpompás kavalkádhoz.

És ez csak ízelítő, még a fővárosi programok közt is csak csepp a tengerben. A városon kívüli, outdoor programok közül csak a leglátványosabbat kiemelve, a New York-i YesYesNo művészcsoport például a tengertől tengerig húzódó Hadrianus-fal egyes részeit alakítja át interaktív fényinstallációvá.

Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy a szigetország egészére kiterjedő kulturális olimpia eseményeinek büdzséje az 50 millió fontot is meghaladja. Egyetlen pennyje sem kidobott pénz, ahogy a Cultural Olympiad elnöke, Tony Hall fogalmaz: „Válságos időkben még inkább szükségünk van a művészetre, mint amikor jól mennek a dolgok.”

 
(Sz. R.)
Full 002974
Full 002975
Full 002976
Full 002977