Inside Out – Offer Up
Előző számunkban már megemlítettük, hogy az OFF-Biennále programsorozat felénél el kellett oltani Sugár János közösségkovácsoló tüzét a Rombusz Teraszon, de lett még egy tűz, Perbálon.
Az eredeti (TRĀNSPĀRENTEM –AZ ÚJ TERMELÉSI MÓD – A rabkiváltó rend protokollja című) installáció Sugár János tüzéhez hasonlóan a Kiscelli Múzeumban valósult volna meg. A múzeumi költségkeret hiánya miatt, támogatás híján azonban Janesch Péter munkája, pontosabban az annak részét képező polcrendszer Perbálon készült el, önköltségen, önkéntesek segítségével.
Janesch elképzelése alapján tízezer kötetes könyvtár épült volna fel, polcain olyan internetes tartalmak kinyomtatott szövegeivel, mint amilyen pl. a http://everyday-democracy.org., illetve felajánlásokból összegyűlő könyvállománnyal. Mindez a Kiscelli Múzeumban jött volna létre, a rabkiváltó rend szellemétől átitatott helyen, a templomtérben, a kórus helyén, az eredeti bejárat előcsarnoka feletti emeleten – ahol régen az orgona állt. (Érdekes megjegyezni, hogy helyette ebben a térben most a Magnas Elza kiállítás látható, ami a bútorgyáros Schmidt Miksa szexuális szokásainak és legyilkolt szeretőjének állít emléket, például egy koporsóban fekvő, menyasszonyi ruhás viaszbabával.)
A folyamatos egyeztetések és próbálkozások után, az eredeti koncepció megvalósulásának lehetetlensége miatt aztán a művész különleges áldozat bemutatása mellett döntött Inside Out – Offer Up címen, és a megvalósításhoz vezető út egyik (zenés) állomásaként barátai és az érdeklődők közreműködésével Perbál határában felgyújtotta a már elkészült, egyébként raklapokból összeállított polcrendszert. Áldozat és „kreatív rombolás” – így, ennek megértésével foglalatoskodva ért véget az első OFF-Biennále Budapest Víg Mihály és Vető János zenéjére.
Fotó: OFF-Biennále Budapest Archívum / The Orbital Strangers Project