Vásároljon klasszikust!
A régi mesterek beelőztek
A műkereskedelmi szaklapok hasábjain már a válság kezdetén terjedt a jó tanács: vásároljon klasszikus műtárgyat! A számok igazolni látszanak a veterán piaci résztvevők bölcsességét. A két nagy árverezőház nyári árverésein gyönyörűen szerepeltek a régi mesterek. A Sotheby's klasszikusokat felvonultató, nyári londoni aukciósorozatán az összforgalom 45 millió fontra esett csak vissza – a tavalyi 59 millióról. A ház szakértője a jó szereplést a bejáratott és szilárd gyűjtőközönségnek és az új vevők megjelenésének tudta be!
A festmény 4,6 millió fontért kelt el a Sotheby’s 2009. július 8-ai londoni árverésén. A méretes táblakép a Heródes által elrendelt betlehemi csecsemőkivégzéseket ábrázolja téli flamand tájban. A kép eredetijét idősebb Pieter Brueghel festette meg úgy 30 évvel korábban. Több mint 10 verzióját ismeri a szakirodalom.
Az Artprice augusztusi elemzése nem óvatoskodott a véleményével: „A régi mesterek árverései megelőzik a kortárs művészetét? Eléggé így tűnik a londoni Sotheby's és a Christie's összevont Régi Mesterek és 19. Századi Művészet árverései (július 7. és 8.) után. A két árverezőház forgalma a régi mesterek munkáinál közel 39 millió fontot tett ki, ami egy millióval több, mint a kortárs művészeti árveréseik előző hónapi végeredménye. Biztos befektetés a válság idején? A kortárs arénában éveken át tartó spekuláció és divatkövetés után vissza kell térni az alapokhoz? Természetesen! A régi művészet piaca nyugodt, biztos és megfontolt, olyan mesterek működtetik, akik már kiállták az idő próbáját.
Egyértelműnek tűnhet, mégis jó emlékeztetni rá, hogy a régi mesterek már nem dolgoznak a piac számára, minden alkotásuk ismert és leltárba van véve – nem úgy, mint a kortársaké. Persze esetenként az új felfedezések óriási szenzációt keltenek a műkedvelők és a szakértők köreiben – csakhogy az ilyen felfedezések különösen ritkák. A művészeti aukciók történetének 'felfedezéseire' a legjobb példa Peter Paul Rubens Betlehemi gyermekgyilkosság című képe, amiről sokáig úgy tartották, hogy tanítványa (Van den Hoecke) készítette, míg a Sotheby's 2002. július 10-én Rubens alkotásaként nem bocsátotta árverésre Londonban. A 4 millió fontra becsült mestermű a végén 45 millió fontért (69,7 millió dollár) kelt el. ” Ekkora felfedezésre idén nem került sor, de fiatalabb Pieter Brueghel téli flamand tájba ültetett, hasonló témájú festménye azért elérte a 4,5 millió fontos leütési árat!
A spanyol barokk festő képe 3,8 millió fontért talált gazdára a londoni Sotheby's 2009. július 8-ai árverésén. Ilyen óriás méretű Ribera-festmény csak egész ritkák bukkan fel a piacon, pedig sokan gyűjtik szenvedélyesen a művész munkáit.
A Sotheby's jóval felülmúlta a Christie's előző napi árverését, elsősorban Barbara Piasecka Johnson elsőrangú kollekciójának köszönhetően. Hiába adott el a Christie's 14 tétellel többet, a Johnson&Johnson örökösök gyűjteményével nem tudott versenyezni. A híres kollekciónak köszönhető a kilenc árrekordból négy! Például Ribera hatalmas Prométheusz-festménye 3,8 millió fonttal a művész legdrágább eladott alkotása lett. A drámai fény-árnyékokban fürdő mitológiai alkotás is közrejátszott abban, hogy a – 2008-ban még minden pályán vezető – Christie's kevésbé volt sikeres.
De nem csak nagyban éri meg vásárolni, az Artprice még hozzáteszi: „A régi mesterek ilyen ritka és jó állapotú festményei rendszerint százezer felett kelnek el. De ezek a kivételes árak csak a jéghegy csúcsát jelentik, az aukciósházak folyamatosan kínálják a kevésbé ismert vagy név nélküli művészek (valakinek az 'iskolája', 'köre', stb.) alkotásait is. Például Luis Tristan (El Greco nagyon tehetséges, de túl megbízható tanítványa) által szignált, bensőséges Szent Család Szent Annával képet 2009. április 22-én mindössze 42,500 fontért kínáltak (…). Szinte mindig lehet vásárolni tízezer dollár alatti műveket. 2008-ban az aukciókon eladott klasszikus mesterek 41%-a, 2009 januárja és júliusa között a 45%-a volt tízezer dollár alatt.”
Szerző: Rieder Gábor