Munkában a kódtörők

Da Vinci örök

Dan Brown nagy sikerű bestsellere óta az autodidakta művészettörténészek aranykorukat élik. Különösen a Leonardóra specializálódott szakértő csodabogarak tevékenykednek már-már követhetetlen termékenységgel. Rekonstruálják a mester ujjlenyomatát, kutakodnak halhatatlan modelljének, Mona Lisának a sírja után, hangjegyeket olvasnak bele az Utolsó vacsorába vagy éppen tükrökkel keresnek rejtett szimbólumokat festményein. Ez utóbbiban egy rejtélyes társaság, A Szent Írások és Képek Tükrei jeleskedik.

 

„Jahve” képmása Szűz Mária vállában

A furcsa csoport vezetője, az önerőből történésszé vált Hugo Conti. Az autodidakta argentin kutató a Discovery Channelnek nyilatkozott új eredményeikről. Leonardo, a reneszánsz polihisztor – mint azt a Da Vici-kód című regényből is tudhatjuk – hatalmas mennyiségű kéziratot hagyott maga után, mindet tükörírással. A földhözragadt tudósok szerint mindössze azért, mert bal kezes volt, és nem akarta elkenni a meg nem száradt tintát. A nagyobb fantáziával megáldott kutatók titkosírásról és rejtélyekről beszélnek. Annyi bizonyos, hogy egy tükörrel könnyűszerrel el lehet olvasni a művész sorait. Conti szerint a tükör másra is használható: „Könnyű láthatatlan képeket találni Leonardo festményein. A legtöbb figurája belenéz a levegőbe. Valójában ők mutatják meg, hová kell tenni a tükröt, hogy láthatóvá váljanak a képek” - nyilatkozta a Discoverynek.

A mellékelt videóból is kitűnik, hogy ha a Szent Anna harmadmagával című vázlat hatalmas méretű Szűz Máriájának bal vállához, ferde szögben egy tükröt illesztünk, akkor egy zord tekintetű, sisakos szörnyeteg válik láthatóvá. A Discovery munkatársát a Csillagok háborújának fő gonoszára, Darth Vaderre emlékeztette, de Hugo Conti az ószövetségi félelmetes Jahve képmását látta bele. Az argentin kutató az allegorikus Biblia-értelmezést meghonosító alexandriai Philónra hivatkozva azt is tudni véli, hogy a londoni kép az emberi értelem és a bűnös test harcát szimbolizálja.

„Szent Grál” az Utolsó Vacsora asztalának tükrözésével

De ne álljunk meg Szent Annánál, tükrökkel hasonló arckép bontható ki Mona Lisa jobb vállából, az Utolsó Vacsorán pedig miden kétséget kizáróan láthatóvá válik a Szent Grál. Sőt, Keresztelő Szent János Louvre-ban őrzött arcképéből egyenesen Ádám és Éva lesz. „Az összes kép – mondja Conti – Philón magyarázataival áll kapcsolatban, aki felfedte, hogy a Biblia az emberi értelem történelmének szimbolikus reprezentációja. Ádám az értelem, ami minden ember elméjében ott lakozik, míg Éva a testi érzékenység. A festmények rejtett képei ezt a történetet mesélik el, de csak ha éles szögben használjuk a tükröket.” A trükkös kutatók eredményeit erősen megkérdőjelezi, hogy weboldalukon akár tükrözött Buddhákat is megnézhetünk, 2 dollárért.

Szerző: Rieder Gábor