Nyári Bécs!
Szikra Renáta - Mucsi Emese
Mikor érdemes Bécsbe menni? Kétségkívül mindig - az osztrák főváros mégis többnyire adventi, vagy koratavaszi célpont, de nyári aligha. Pedig az idei nyár kiállításai bőven szolgálnak csemegével, főként a nagy múzeumok nagyszabású, 'tuti befutó' kiállításai mellett különlegesek Bécs hívószavai: divat és cirkusz, cirkuszi divat, divatos cirkusz vagy éppen divat a porondon...
Következzék az Artmagazin meghívója a nyári Bécsbe.
Fiat modespereat ars
![]() |
Christo, Wedding dress, 1967 © mumok |
Alig pár évtizeddel később, a szürrealisták már szinte együtt élnek a divattal, Man Ray divatfotókat készít, Coco Chanel Dalival és Cocteau-val dolgozik. Dali egyenesen lubickol ebben a közegben, Elsa Schiaparelli butikjának tervezi a legszexibb estélyit, az ártatlan fehér selymen araszoló nagy, vörös homárral (Woman’s DinnerDress, 1937). Ugyancsak ő jegyzi azt a hátborzongató kis feketét, melynek kidomborodó fekete rátétjei a test belső szerkezetét, a csontvázat vetítik a külsőre. Mai Thu-Perret hommage-a (Flow MyTears, 2011) tükröződő üvegarccal teszi még kísértetiesebbé az öltözéket. Aztán jönnek tömött sorokban a hatvanas-hetvenes évek ikonikus darabjai: Christo mázsás súlyként vonszolt esküvői ruhája, Yayoi Kusama bizarr cipő- és ruhaszobrai, Andy Warhol cipőtervei, vagy a védjegyévé vált motívumokat felvonultató Factory-ruhák, melyek ártatlan pop tréfának tűnnek Niki de Saint-Phalle festéklövő akcióin viselt steril kezeslábasa vagy Valie Export tetovált harisnyakötője és megcsonkított, mindent láttató farmere mellett. Cindy Sherman videóján papírbabaként önmagát öltözteti és vetkőzteti (Doll Cloth, 1975), különös kontrasztot alkotva Hajas Tibor kicsit odébb vetített Öndivatbemutatójával: alig egy év és világok választják el a két művet egymástól.
![]() |
Elsa Schiaparelli & Salvador Dalí: Woman's Dinner Dress, 1937 © mumok |
A kiállítás elszántan terel egyik műtől a másikig, Rudi Gernreich hetvenes évekbeli futurisztikus terveitől az orosz Talált Ruhák Gyára (GLYKLYA) művészcsoport 2003-as utópisztikus ruhaboltjáig. A tárlat komoly tempót diktál, a harmadik szinten már telítődik az ember és kifelé tekintget az ablakon. Pedig kár lenne, mert az egyik legérzékenyebb munka a terem végében vár, bár a divathoz vajmi kevés köze van. Maja Bajevic performansza és az egykori Jugoszlávia feldarabolt térképéből varrt ruhája a nemzeti identitás elvesztéséről, a száműzetésről, a régi új hazáról szól (Dressed Up, 1999). A kiállítás külön szintet szentel a tradicionális férfiviselet, a háromrészes öltöny metamorfózisának, Rodcsenko overalljától, Beuys filcöltönyén át az osztrák Erwin Wurm groteszk dobozlényéig. A művészet és a divat viszonya így a végére már korántsem tűnik olyan bensőségesnek és harmonikusnak, mint száz évvel ezelőtt. Wurm Hermés öltönyökből készített, Hermés üzletekben kiállított konstrukciói (Construction, 2008) és Olaf Nicolai lekoppintott és a Werkleitz Biennále alatt szórólapként terjesztett szabásmintája alapján készült hamis Prada öltönye (the pirate edition, 2000) egy ambivalens viszony két végpontját, a hatalmas iparággá fejlődött divatszakmával való összefonódást és a vele szemben tanúsított kritikus attitűdöt jelzi.
![]() |
Cindy Sherman, Untitled 217, 1984 © mumok |
ReflectingFashion. Művészet és divat a modernizmustól
Bécs, mumok, 2012. június 15. - szeptember 23.
A MQ divatnyarának másik kiállításán a freiraum quartier21 INTERNATIONAL kiállítóterében divat és technológia ad randevút egymásnak. A Technosensual nemzetközi designer gárdája szenzorokkal, ledekkel felszerelt elektronikus textileket és ruhadarabokat állít ki. Az interaktív, intelligens ruhadarabok színüket, hőmérsékletüket változtatják, világítanak, zenélnek. A „haut tech couture” hordható technocsodái a 21. század reformruhái. Már rég nem a kényelem a fő szempont: többségük inkább robotikus héjként, mint második bőrként funkcionál – de a találkozások minden esetben lenyűgözőek.
Technosensual. Divat és technológia találkozása
Bécs, MQ, freiraumquartier 21 INTERNATIONAL, 2012. június 15. - szeptember 2.
Sz. R.
A másság dicsérete
![]() |
Rona Yefman, Girl on Her Elephant (Detail), 2002 © Rona Yefman, Courtesy Rona Yefman und/and Sommer Contemporary Art, Tel-Aviv |
![]() |
Charles and Ray Eames, Clown Face, 1971 © Eames Office, Courtesy Eames Office |