FLAKONOK ÉS LEKÉPEZÉSÜK TALÁLKOZÁSA A BONCASZTALON

Biró Dávid: Axiom

Lépold Zsanett

Digitális forradalomban élünk, a fotók és létrehozásuk mindennapi életünk részei. Nehéz már olyan emberrel találkozni, akinek ne lapulna egy fényképezésre alkalmas telefon a zsebében, ne használná rendszeresen a netet, ideértve a közösségi médiát. Töméntelen mennyiségű fotó pereg le a szemünk előtt – többnyire anélkül, hogy ezek bármit is jelentenének számunkra.

A vizuális forradalom korában a fotográfusoknak sincs könnyű dolguk: folyamatosan újabb területeket kell meghódítaniuk. Az útkeresés, kísérletezés, határok kiterjesztése persze itt sem újkeletű, de ritkán találkozhatunk olyan kiállítással, amely a legkülönfélébb és legfrissebb válaszokat, megoldásokat mutatja be. Jelenleg két ilyen válogatás is látható: a Mai Manó Ház nemzetközi anyaga Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században címmel; és A fotográfia anatómiája a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban, amely a hazai újító fotóművészeket gyűjti össze. A győri cím (ön)analízist igér, a médium természetének izgalmas feltérképezését.

Screenshot 2020 02 18 at 14.47.27

Axiom (részlet), 2017, giclée print, (lekerekített sarkú) dibond lemezre kasírozva, 40 x 60 cm © A művész jóvoltából

Biró Dávid Axiom című digitális sorozata útkereső alkotás, darabjai látszólag megszokott eszközökkel operálnak: hétköznapi tárgyakat rögzítenek és láttatnak, de a beállítások és az egész koncepció csavaros. Háztartási tisztítószereket, színes építőkockákat látunk – természetes és épített környezetünk elemeit, de szerepük most nem mindennapi: vizsgálati alanyokként dolgoznak a kép és a percepció kapcsolatának témájában. A szokásos anyag- és technikahasználat kiegészül egy professzionális kalibrációs eszközzel, ez szolgál a képeken referenciapontként a valóság megismeréséhez, definiálásához és rögzítéséhez. Vizuális kultúránk is középpontba kerül így, melyre nemcsak mi hatunk, de a visszacsatolás is folyamatos: körbeveszi mindennapjainkat, hat az észlelésünkre, életünk része. A világ megtapasztalása és feltérképezése egyénenként más-más metódussal zajlik, így a fotografikus képek is eltérő valóságokat örökítenek meg. Innen is megérthető, hogy noha a reprodukálás a fotográfia egyik legelemibb sajátja, sosem pusztán ennyiről van szó. Most a győri kiállítás tematikus termeiben egy összetett jelenségről; miköz- ben a változatos, hol a technika kereteiről, hol a hordozó szépségéről, hol a látás érzéki élményéről beszélő munkákat nézzük, főszerepbe most mindvégig maga a médium kerül mint az emberi látás kiterjesztésének eszköze. Biró Dávid az Axiommal a valóság és az észlelés közötti kapcsolódási pontokat tárja elénk. A számunkra ismeretlent, a vakfoltokat, egy olyan digitális korszakban, ami kevés biztos ponttal szolgál.

A fotográfia anatómiája, Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum, Esterházy-palota, Győr, 2019. március 31-ig