Kees van Dongen

Rieder Gábor

Kees van Dongen Hollandia legújabb műkereskedelmi csillaga: a kellemesen modern, csábos életművész képei remekül szerepelnek az aukciókon.

40 kiallitasajanlo4

Kees van Dongen: Modjesko, a szoprán énekes, 1907, olaj, vászon, fa, 100 × 81,3 cm, Museum of Modern Art, New York, © Museum of Modern Art, New York, Gift of Mr and Mrs Peter A. Rübe © fotó: Digital Image, The Museum of Modern Art/Scala, Florence, Photograph SCALA, Florence, Pictoright, Amsterdam

Tavaly egy arab fiúról készített portréjáért 13 millió dollárt fizettek New Yorkban, most februárban pedig 7,5 millió fontot adtak Londonban egy spanyol cigánylányról festett képéért – ezzel ő lett a Van Gogh és Mondrian közötti űrt kitöltő közönségkedvenc a holland mezőnyben. Minden oka megvan a kereskedelmi népszerűségnek, Van Dongen fauve stílusa látványos, témaválasztásai izgalmasak, életműve bőséges (91 évesen halt meg Monacóban). Ráadásul kacskaringós életpályája tele van pikareszk epizódokkal, kezdve a századfordulós párizsi nyomorral, amikor kenyerét újságkihordóként, birkózóként és karikaturistaként kereste, folytatva a Picasso által halhatatlanná tett montmartre-i műteremmel, a Bateau-Lavoire-ral, és persze a különféle nőkkel, Fernande Olivier-től a fiatal Brigitte Bardot-ig. Népszerű figuráját mindig is figyelemmel kísérte a sajtó, híresek voltak a műtermében rendezett éjszakai partik, ahol filmsztárok, komoly politikusok és neves művészek fordultak meg. A bohém ’20-as években Kees van Dongen párizsi szállása olyan társasági találkozópont volt, mint Warhol stúdiója a ’60-as években. De művészettörténeti pedigréjére sem lehet panasz: ott lakott, ahol Picasso, fauve stílusban festett, mint Matisse, kiállított a legendás 1905-ös Őszi Szalonon és szerepelt együtt a német expresszionistákkal, a Die Brücke csoporttal is. Tökéletes modern brand! 

40 kiallitasajanlo5

Kees van Dongen: Ujj a női arcon, 1910, olaj, vászon, 65 × 54 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, © Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam © fotó: Pictoright, Amsterdam

A rotterdami Boijmans Van Beuningen Múzeum összeszedett a festő – világban szétszóródott – munkái közül nyolcvanat, különböző amerikai, monacói, genovai és moszkvai magángyűjteményekből. A nagyszabású tárlat végigkíséri a rotterdami születésű, de francia állampolgárrá vált Van Dongen teljes pályáját, a kezdeti szárnypróbálgatásoktól a népszerűvé váláson és az egzotikus utazásokon keresztül egészen az öregkori sikerekig: szerepel rajta fekete jazzénekesről festett képe, a saját magát Poszeidónként megörökítő portréja is, de a fő téma természetesen a Nő: modellek, szeretők, színésznők, akrobaták, gazdagok, híresek, cigányok, afrikaiak, fehérek, kalappal, ruhában vagy éppen meztelenül. Van Dongen portréihoz kitalált egy idealizált típust, hosszú nyakkal, sápadt arccal és vörös ajkakkal. Cinikus tanítása szerint a nőt meg kell nyújtani, hogy vékonynak hasson, majd felnagyítani az ékszereit, így garantált a siker. „A festmény a hazugságok leggyönyörűbbike” – tette hozzá bölcsen. A rotterdami kurátorok szerint nemcsak a nők nyelvén értett, hanem beszélte a divatét is. Jó barátja volt a korabeli párizsi haute couture ünnepelt tervezője, Paul Poiret, akitől Van Dongen sokat tanult a csinos cipőkről, és az elegáns szoknyákról.

40 kiallitasajanlo6

Kees van Dongen: Éjszakai klub – az énekes Johnny Hudgins, 1927 körül, olaj, vászon, 134 × 120 cm, magángyűjtemény, Nagy-Britannia, © Pictoright, Amsterdam © fotó: Pictoright, Amsterdam



Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2010. szeptember 18 – 2011. január 23.