SZERKESZTŐI BEKÖSZÖNŐ

Topor Tünde

​E számunk szinte kizárólag férfiakról szól, az egyetlen komoly női szereplő benne Somogyi Hajnalka, aki a megújult Artmagazin Online szerkesztőjeként beszél arról, archívumunk mellett mit talál majd az online olvasó a www.artmagazin.hu-n.

Például rögtön interjút Bencsik Barnával, a Ludwig Múzeum volt igazgatójával, aki még éppen megnyithatta A meztelen férfi című kiállítást a magára maradt intézményben. Mennyire férfi a férfi, ha nincs rajta ruha? A kiállítás azt a verziót támasztja alá, hogy semennyire. Ha ruhátlan férfit nyilvánosan nézegethetünk, ott a férfiasság mint kategória eltűnik. De a hagyományos férfifelfogásnak az sem felel meg, ha valaki felkötött bajusszal rövidnadrágban tornázik, mert Körösfői Kriesch Aladárék fiatal cselédje épp emiatt rohan halálra rémülten: „Naccsága, naccsága, az úr megbolondult, be van kötve a szája és ugrál” kiáltással Körösfői feleségéhez a gödöllői művésztelepen megvalósult reforméletmódot bemutató cikkünkben. Érdekes sors Plesch Jánosé, aki fürdőorvosból, illetve Jászai Mari szeretőjéből lett többek közt Einstein orvosa, de érdekes végigtekinteni a műkereskedő Kováts Lajos pályafutásán is, főleg ha képet akarunk kapni arról, hogyan hagyta maga mögött az azóta egyre professzionálisabb keretek között működő magyar műkereskedelem a szocializmust. Aztán egy kiállításajánlóban feltűnik Kurt Schwitters, aki lakásait különböző amorf formákból és járatokból álló szoborszerű képződményekké alakította (Merzbau), egy megnyitószövegnek álcázott miniesszében pedig Hocus Pocus Junior, a 17. századi varázsló. Számunk főszereplője persze Nádas Péter, aki olyan kiállítást valósíthatott meg Svájcban, ami mindannyiunk álma lenne: azokat a magyar művészet- és fotótörténetből ismert műveket tehette saját művei mellé, amelyek meghatározták képi gondolkodását, vagy amelyek most is izgatják. Saját művészettörténet. Végül hátsó borítónkon is egy férfi – de róla soha nem tudjuk meg, kicsoda.