Szerkesztői beköszöntő

Topor Tünde

Nagy esemény volt, hogy Budapesten járt William Kentridge, akinek műveivel eddig itthon csak az Illy számára tervezett anamorfi kus kávéscsészék formájában találkozhatott a magyar közönség. Tükörezüst csésze, amin megjelenik mondjuk egy orrszarvú, ha rátesszük a tányérra. Orosz István grafi kusművész egyik kedvenc műfaja épp ez, az anamorfi kus kompozíciók. És mindketten hűek a papírhoz, bár Kentridge a rajzolás nyújtotta szabadságot szereti, Orosz István meg a metszetszerű rajzokat létrehozó munka aprólékosságát. Viszont mindketten meg is mozdítják amit lerajzoltak, lelket lehelnek belé, akárcsak az Artmagazin különdíját elnyert Szabó András a diplomafi lmje alapját képező rengeteg montázsba. Kentridge operát is rendez, díszleteket tervez, gyakorlatilag jó színházi emberként mindenhez ért: épp ez volt az alapelve Medgyes Lászlónak, a méltatlanul elfeledett magyarnak, akinek Párizsban szcenikai iskolája volt a húszas években, és aki aztán formatervezőként működött Amerikában. A Szépművészeti Múzeumban lehetett látni néhány Kentridge-fi lmet, pont azokat, amelyek a Metropolitan-beli operarendezésében felvetett problémákat boncolgatják. Így hát olvasóink kapnak egy kis cikket az Operaház új díszleteiről, amelyek a Don Giovannihoz készülnek, és a vicenzai Teatro Olimpicót idézik, éppúgy, mint Joseph Losey operafi lmjében, aminek a látványtervezője egy híressé vált magyar, Trauner Sándor volt, aki ugyanúgy vonzódott a képi trükkökhöz, mint Orosz István. És újra az elejéről... A Viltin Galéria egyik célkitűzése a papírra készült művek egyenjogúsítása, amiért az egyik legtöbbet épp William Kentridge tette, az a Kentridge, aki címlapunkon egy kávéscsészén át nézi a világot. A magyar származású Yona Friedman épp így nézett a jövőbe, és így láthatta meg a lebegő várost, amit a Ludwig Múzeum új kiállításán mi is megnézhetünk. Ezekkel a témákkal találkozhat a Pulszky Károly vásárlásait és az orvos gyűjtőket tárgyaló sorozataink aktuális részei mellett mostani számunkban a kedves olvasó – és közben az is kiderül, mi az az anamorfikus.